Op deze manier begin ik de TR 909 te haten...

Origineel geplaatst door smackos
Wat een geouwehoer weer zeg.

Een belangrijkere factor is daadwerkelijk achter het apparaat zitten en spelen dat inspireert psychisch wel een hoop meer dan een computer VSTi hoor.

als je nou eens begint met je mond te houden !

zo gaat die prijs van analoge troep nooit naar beneden !

}:| ;)
 
Origineel geplaatst door winchester
Precies!!

Wat maakt het nou helemaal uit of je een echte vintage synthesizer/drumcomputer/tafel/compressor/weetikveel gebruikt of de softwareimplementatie daarvan, als het eindresultaat toch zwaar gecompressed of (nog gruwelijker) als MP3 op de markt gegooid wordt?

Inwendig wel lachen, mensen die verschillen tussen een echt vintage apparaat en een plugin van een vintage apparaat gaan vergelijken aan de hand van op een website geposte MP3 bestanden :-)

Ja, ik zou ook wel een Prophet 5 willen hebben, maar ik heb niet zo veel geld over voor een machine die, als 'ie kapot gaat, niet meer te fixen is. En ja, ik ben blij met mijn MS20, en nee, ik hoef geen Legacy collectie. Knoppen zijn cool!

Maar om terug te komen op de 909... zo lang er genoeg mensen zijn die bereid zijn om veel geld neer te leggen voor een 909 blijft de prijs hoog. Maar ik ben er van overtuigd dat de massa het verschil niet hoort tussen pak 'm beet Rebirth en een 909. Dat staat los van de gevoelswaarde van de persoon die er mee werkt... ik kan me voorstellen dat het werken met een echte 909 veel inspirerender is.

Ja mensen dansen ook als ze een kick horen die uit me opa's reet komt....wat een gelul allemaal!
Het maakt niet uit wat je gebruikt, natuurlijk wat je er mee doet.
Maar een x-base vergelijken met een 909 no way.....

En natuurlijk horen de mensen geen verschil tussen een echte en een fake....maar als ik iets vets wil gebruiken waar ga je voor de slechte replyca of de beter klinkende orgineel.....je maakt toch geen muziek voor andere maar voor je zelf tenminste ik wel in eerste instantie!!!!

ps. En een prophet 5 kan je makkelijk laten maken
 
de massa het verschil niet hoort tussen pak 'm beet Rebirth en een 909
de slechte replyca of de beter klinkende orgineel
Beide beweringen zijn niet helemaal waar en toch ook weer wel. Ik denk dat als je een loopje laat horen live uit rebirth of live uit een 909 er wel degelijk een verschil te horen is alleen zal 'de massa' moeilijk kunnen beschrijven wat het verschil is en warschijnlijk interesseert het ze nog minder.
Daarnaast denk ik dat we alle 'clones' ook niet als clones moeten beschouwen maar ook als instrumenten op zich. Bijv . Novation drumstation zal niet de meest overtuigende 909 kloon zijn, maar als drummodule op zichzelf kan hij zich redelijk staande houden.

Wat ik zelf wel merk is dat analoge synths zich makkelijker met meer power naar voren laten komen. Echter kan je dit met VA's ook bereiken alleen heb je al gauw effectprocessors e.d. nodig. Aan de andere kant kan een analoge bak soms ook teveel nadruk op een bepaalde klank leggen waardoor het teveel op de voorgrond treedt.

Gaat het erom wat je ermee maakt? Ik denk het niet. Ik beleef veel plezier met het prutsen achter een synth zonder serieus iets van een track in elkaar te zetten. Met welk apparaat je dat het beste kan is persoonlijk. Ik vindt de Prophecy daar een ontzettend leuke bak voor ondanks dat die geen mega-interface heeft en monofoon is. Komt wel een ontzettend lekker geluid uit.
 
Origineel geplaatst door Catscan
Ja mensen dansen ook als ze een kick horen die uit me opa's reet komt....wat een gelul allemaal!
Het maakt niet uit wat je gebruikt, natuurlijk wat je er mee doet.
Maar een x-base vergelijken met een 909 no way.....

En natuurlijk horen de mensen geen verschil tussen een echte en een fake....maar als ik iets vets wil gebruiken waar ga je voor de slechte replyca of de beter klinkende orgineel.....je maakt toch geen muziek voor andere maar voor je zelf tenminste ik wel in eerste instantie!!!!

ps. En een prophet 5 kan je makkelijk laten maken

Ik vind dat je met termen als "slechte replica" en "beter klinkend origineel" de werkelijkheid toch wat geweld aan doet. In mijn beleving zijn een instument en een replica van dat instrument twee totaal op zichzelf staande zaken. Ook die replica is namelijk in eerste instantie een drumcomputer, met alszodanig goede en slechte eigenschappen, en op de tweede plaats is het ding gebouwd naar voorbeeld van een bestaand ontwerp. Je zult dus een uitspraak moeten doen over de mate waarin het apparaat lijkt op het origineel (in dit geval wellicht in niet erg grote mate) en in hoeverre het apparaat een goede drumcomputer is (ik ken de 909 en de x-base aleen van een plaatje, dus daar kan ik geen uitspraak over doen).

Ik kan niet ontkennen dat er een psychologisch effect verbonden is aan het werken met het "echte spul". Persoonlijk draai ik veel liever aan een knop op mijn MS20 dan dat ik met mijn muis een knopje op een beeldscherm verdraai. Ik weet wel dat er midicontrollers zijn, maar gevoelsmatig is het toch niet het zelfde. Ik ben niet in het bezit van een uitgebreide vintage collectie, maar ik kan me wel voorstellen dat het werken er mee een bepaalde invloed heeft op de manier waarop je muziek maakt.

Wat die prophet 5 betreft... op een gegeven moment zij n die cmm chips toch echt op hoor
;)
 
Origineel geplaatst door winchester
Wat die prophet 5 betreft... op een gegeven moment zij n die cmm chips toch echt op hoor
;)

SSM of CEM chips bedoel je? Daar zijn nog wel redelijk wat chips van te vinden.

Maar wat dacht je van de Korg 35 filter chip in je MS-20? ;)
 
Er bestaat wel zoiets als een slechte replica, ondanks dat het een goedklinkend apparaat is. Als je voorkeur hebt voor een originele geluid, dan mag je de replica wel als bagger beschouwen. :)
 
Origineel geplaatst door trash
Nothing beats a 909,808,moog,303, en dat is geen puristisch gelul, het gewoon zo:D8o) 8o) 8o)

:erm:

:stupid

:doei:
 
Bericht door een moderator:
dus...
 
[lichtelijk geirriteerd omdat ik voor deze onzin op deze thread heb geklinkt] ....zucht.... [/lichtelijk geirriteerd omdat ik voor deze onzin op deze thread heb geklinkt]

Eff ontopic. Heb je hem al gemaild met een redelijke prijs. Soms heb je wel eens dat mensen de hoofdprijs vragen, maar hem voor de reeele prijs ook wegdoen. Raar maar waar.

Ach..... als ik iets heel erg graag wil, dan ben ik meestal wel bereidt om er iets extra's voor neer te leggen (maar da's niet vaak).
 
Origineel geplaatst door BananaWorld
Daarnaast denk ik dat we alle 'clones' ook niet als clones moeten beschouwen maar ook als instrumenten op zich.
pcies!!!

waarom moet toch godganzelijk vaak alles gerelateerd zijn aan die 909?
hoezo is het origineel beter? is een ander apparaat niet origineel dan?

waanzinnig...
 
Ik heb liever een AiRBase dan een 909. Heb op de meeting nog de 909 uitgeprobeerd maar het ding weet gewoon geen gevoelige snaar bij me te raken Alhoewel, de snare is eigenlijk het enige geluidje dat ik wel lekker vind klinken (met de decay behoorlijk kort althans).
Ik geloof dat de Xbase en AiRBase ook ooit bedoeld zijn geweest als 808/909 clones maar vind dat ze toch heel anders klinken. Kil mechanisch klankkarakter en qua editmogelijkheden verder reikend dan de 808 en 909. Ik vind de 909-hat die daar inzit bijvoorbeeld heerlijk klinken als ik er het hipassfilter overheengooi. En de lfo's zorgen ook voor aanzienlijk andere sounds.
Toch halen ze het qua klank weer niet bij de warmte van de 808. :P
 
aan topicstarter, op het moment de TR909 betaalbaar voor je wordt vind je er waarschijnlijk niets meer aan 8o)

Beter nu kopen en van genieten dus :)
 
Back
Top