Goedkope ADAT (A/D) converters

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.797
Locatie
Mijn eigen kleine universum
Ben al een tijdje in de markt voor een ADAT converter uit de goedkopere klasse (evt. tweedehands) om op de ADAT ingang van m'n MOTU 828mkII aan te sluiten.
Ik wil vooral extra inputs voor m'n effect returns - extra outputs zou aardig zijn, maar is niet broodnodig.

Vooraf: ADAT Converters als die van RME (ADI-8 ), Apogee en Creamware vind ik gewoon te duur.
Extra mic preamps en andere recording-channel-achtige functies heb ik verder niet echt nodig.
Zo kwam ik op het onderstaande lijstje, ruwweg in de categorie tot 300 euro nieuwprijs.

Mijn shortlist is als volgt:

-De Behringer ADA-8000 krijgt redelijke reviews en is prettig geprijsd (225 euro), min of meer de 'referentie' in de goedkope klasse. 19", 24 bits conversie. Minder vind ik de XLR connectors op de outputs (verplicht xlr->jack pluggen gebruiken) en het feit dat de inputs op het frontpanel zitten.

-De Marian Adcon lijkt me netjes (299 euro), maar is weer een stukje duurder en heeft extra MIC preamps, wat een tikje overbodig is. Netjes gebalanceerde jacks, en 24 bits conversie. Jammer vind ik het halve 19" formaat.

-De Fostex VC-8 is vrij goedkoop (225 euro), zeker tweedehands, maar lijkt me met 20 bits conversie en RCA connectors (tulpjes, dus) niet echt professioneel en handig werken. Half 19" formaat.

-De Alesis AI-3 is niet te duur (225-250 euro), en verder vrij basic. 19", balanced jacks, 24 bits conversie.

Nu kwam ik vanmorgen nog een 'wildcard' tegen... de "SM Pro Audio A-08". Een eenvoudig bakje met 8x A/D (géén D/A), onbalanced jacks en een half 19" formaat.
De prijs is echer een prettige verrassing: 139 euro!

a08_l1.jpg


SM Pro Audio is trouwens een Australische nieuwkomer op het gebied van A/D converters en mic preamps, die in het verleden wat laag geprijsde en redelijk goed beoordeelde studio apparatuur maakten.

Nu vraag ik me af: iemand ervaring met deze A-08 converter?
En vergeet ik misschien iets in het overzicht wat wèl erg belangrijk is voor zo'n apparaat?
Misschien nog andere kandidaten voor op de lijst?
 
Geen hints en tips van mij, maar wel bedankt voor het uitzoeken :okdan:

Ik wil straks in mijn nieuwe huis mijn DDX surround gaan aansluiten en dan heb ik nog een D/A nodig...
Jammer dat die Australiers niet voor die prijs ook de andere kant op gaan.
 
Ik heb in het verleden wel wat spul van sm pro audio in m'n handen gehad, maar alles ging kapot met name de montage was erg brak.

Ook was toen de service erg traag, via duitsland, als ik sm pro zie dan bekruipt me iedere ker een onbehagelijk gevoel.

Dan liever een behringer, of een alesis
 
Bedankt voor je advies. Vooral dat laatste heeft me nogal afgeschrokken, en ik heb een ADA-8000 gekocht. :)
 
Re: Goedkope ADAT (A/D) converters

Origineel geplaatst door Hanz

Nu kwam ik vanmorgen nog een 'wildcard' tegen... de "SM Pro Audio A-08". Een eenvoudig bakje met 8x A/D (géén D/A), onbalanced jacks en een half 19" formaat.
De prijs is echer een prettige verrassing: 139 euro!

a08_l1.jpg


SM Pro Audio is trouwens een Australische nieuwkomer op het gebied van A/D converters en mic preamps, die in het verleden wat laag geprijsde en redelijk goed beoordeelde studio apparatuur maakten.

Nu vraag ik me af: iemand ervaring met deze A-08 converter?
En vergeet ik misschien iets in het overzicht wat wèl erg belangrijk is voor zo'n apparaat?
Misschien nog andere kandidaten voor op de lijst?

zou dit een goede oplossing zijn of een belediging voor je sample apparatuur?
 
Geen idee, ik ken niemand die het ding heeft.
De componenten zijn vrij standaard (niet erg slecht ofzo), een standaard ADAT bridge chipje en de A/D converters worden vooral toegepast in Home Theater versterkers.
 
Ikzelf heb wel een goed gevoel bij die Alesis D/A converter. Ziet er solide uit en de onderdelen zijn over het algemeen beter dan die Behringer spullen.
Heb er een tijdje geleden naar gekeken en vond de Alesis de beste optie op dat moment.
Door geldgebrek echter niet gekocht.=(
 
Origineel geplaatst door Neo Land
Zolang je niet gaat gooien met die Behringer (gebeurd dat wel eens bij iemand in zijn studio?) heb je aan de ADA 8000 geen miskoop.

:biertje:

Ja, het voordeel van deze is dat hij gebalanceerde XLR aansluitingen heeft met fantoom.
 
Ben dik tevreden over de ADA8000.
Enige minpuntjes zijn die vervelende XLR outs, de (in mijn geval) niet rocksteady klok (gewoon slaven dus) en die rare gain afregelknopjes (ik had liever gewoon een -10/+4 switch gehad).
Oh ja, en dat k*t geluid als je van clockrate switcht.... KGGGGGKGKKGGGGG (auw)
 
misschien een domme vraag, maar werkt de Alesis AI3 ook op 44.1kHz? Ik neem aan dat je 'm dan wel als slave moet instellen?
 
Origineel geplaatst door Hazes
misschien een domme vraag, maar werkt de Alesis AI3 ook op 44.1kHz? Ik neem aan dat je 'm dan wel als slave moet instellen?

Ja hoor hier werkt ie geslaved gewoon op 44.1
 
Ik heb ook een ada8000 en ben er dik tevreden over.
 
Re: Goedkope ADAT (A/D) converters

Origineel geplaatst door Hanz
....Nu kwam ik vanmorgen nog een 'wildcard' tegen... de "SM Pro Audio A-08". Een eenvoudig bakje met 8x A/D (géén D/A), onbalanced jacks en een half 19" formaat.
De prijs is echer een prettige verrassing: 139 euro!

Hey Hanz, waar heb jij 'm gevonden voor 139 euro dan? Bij Thomann kost hij 161euro. Voor 139 vind ik 'm nog wel te overwegen. Als hij 161 gaat kosten, dan is het maar een paar tientjes meer voor de ada8000 of ai3, die dan ook nog eens 8 analoge uitgangen hebben.
 
Back
Top