Welke modular moet ik kiezen?

In het voorjaar ga ik aan m'n eerste analoge modular beginnen. M'n project studio is tot nu toe meer digitaal georiënteerd en kan wel wat analoge dirt gebruiken. Ik heb wel een beetje ervaring met analoog modular, ooit is wat lopen pielen op de ARP 2500 en het Serge systeem bij stichting CEM. Op zich hou ik het maar bij één merk en dat is dan Buchla.

Gezien mijn beperkte budget (€4000) denk ik aan de volgende modules:

Model 201e - 18 Powered Cabinet
Model 227e System Interface
Model 261e Complex Waveform Generator

Is dit een goed begin of zouden jullie met andere modules van start gaan?
 
Ik zou er goed over nadenken wat de klank van een 261e is behoorlijk digitaal!
Heb zelf ook aan een 200e gedacht maar als het feest door gaat geen 200e vco's voor mij.
 
De keuze is best moeilijk. Tot nu toe is m'n tweede keuze Wiard. Maar als ik zo luister wat Richard Lainhart doet met de 200e heb ik wel zoiets van... hier hou ik wel van!

Overigens ben ik niet echt weg van het Moog geluid, om een idee te geven van wat m'n smaak is.
 
Ik heb twee cd's van Richard.
Ik zou voor Wiard of Serge gaan.
Die klinken ook niet echt als Moog hoor en verbazen mij keer op keer.
Vergeet niet dat Richard een hele berg modules bezit.
 
:{:{:{ Klinkt bijzonder mooi allemaal!

Ben overigens ook erg weg van de klanken van BBC Radiophonic Workshop en de soundtrack van Forbidden Planet.

Maar dit maakt de keuze niet echt makkelijker en daarbij realiseer ik mij ook dat het beperken bij één fabrikant haast een onmogelijke opgave is...

Zoals ik er nu over denk begin ik met Buchla... en die Wiard gaat er ook wel komen, maar dan in een later stadium...
 
de pitch knop van de 261e is ook stepped,als je cv gebruikt niet ,dus 'naadloze' sweeps met de hand direct op de knop zeg maar gaat niet,de ocillator is digitaal niet vergeten.

als je de preset functie van de 200e belangrijkste vind dan ga je er voor anders raad ik eerder zoals mono een serge aan,is goedkoper en volledig analoog.

Voor forbidden planet sounds,kom je tekort enkel met een serge of buchla,dan moet er die wiard bij want die buchla en serge zal iets te 'clean' en strak klinken zelfs met extreme intermodulaties.
 
Goed om de 261e los te horen. Dat steps verhaal herken ik van de OBMx. De 200e is alleen maar de start en mocht ik het toch minder vinden dan kan ik hem altijd nog verkopen. In verloop van tijd zal het toch een combo worden van Buchla, Wiard en uiteraard ook Serge!
 
Advies nodig, eerste modular :-)

Advies nodig, eerste modular :-)

Hi,

Mijn voornemen voor het nieuwe jaar is een eigen modular te bouwen, vind de synths in de winkel allemaal zo commercieel en ze overdonderen U met allerlei crap dat ik niet nodig heb (led's, menu's-->submenu's en nog van dat, klinkt allemaal te virtueel)... ik mis de echte analoge sound uit soundtracks als blade runner of de oxygene's van JMJ. :-( En zou iets willen bouwen dat in de verte een cs80 kan benaderen ;-)

- Ben handig en ken wat van electronica, elektriciteit, ben enorm gemotiveerd en heb een goed betalende job dus dit zou wel moeten lukken. :-)

Nu, ik zou een beetje hulp willen om me op weg te zetten...

Mijn probleem is dat ik niet alle afkortingen zoals CV, VCA etc... ken...
Ben nml van het eind jaren 90' synth type ;-), the virtual analogue type :p mijn eerste synth was een jp-8000.
Dus zoek ik misschien ook wat documentatie die de basics van synths uitleggen enz...

Heb een paar sites gevonden die modular stuff verkopen , nml :

- Kenton (midi -> cv)
- oakley modular (een hoop links naar andere sites op die site)
- www.synthesizer.com
- www.vintageplanet.nl
- www.elby-designs.com
- digisound80.co.uk (veel documentatie)
- ...

Mijn vereisten :
----------------

Ik wil het zo ie zo onmiddelijk kunnen aansturen met een midi klavier, dus zal ik zeen Kenton midi -> cv converter moeten aanschaffen ? Of hebben jullie weet of dit eveneens in zelfbouwkit bestaat ? Vereiste is wel kwaliteit ! Wil absoluut geen delays ofzo !

Lees ook iets over voedingen ? Klinkt logisch, die module/s zullen power nodig hebben uiteraard. Staat precies netjes uitgelegd op Oakley site, ga is beginnen met dat grondig te lezen.

Heb absoluut geen tijd om onderdelen bijeen te zoeken, tenzij ik een lijst heb van wat ik nodig heb voor module X en het zo kan bestellen op een site of bij een groothandel...
(1- nog niet genoeg ervaring, 2- vooral serieus tijdsgebrek om me nog te moeten bezighouden met opzoekwerk voor componenten), zoek dus liefst een zo compleet mogelijk zelfbouwpakket waar ik enkel moet solderen, daarom dacht ik aan elby-designs.com, zie er alleen wat tegenop dat het helemaal van Down Under moet komen...

En ik wil vooral kwalitatieve sound ! :-), geen besparingen op cheapo componenten, kwaliteit boven alles !
Wat raden jullie me aan ? Oakley stuff of .... ?

Ik zou in eerste instantie een synth willen waar ik onderstaande mee kan regelen/doen :

- 2 vco's (zaagtand en of keuze), volume aanpassing van de vco's afzonderlijk.
- voice detune functie/detune van osc's
- zou de octaven willen kunnen verzetten van de vco's (Range ?)
- VCA ADSR
- Cutoff (LPF) --> mogelijkheid om met een pedaal aan te sturen via midi klavier(zie ik niet onmiddelijk gebeuren) zal via module moeten gaan zeker ?



Heb nog veel te lezen en raad nodig, alvorens ik tot bestellingen overga ;-)

Enig advies dat jullie me kunnen geven omtrent documentatie, modules waar jullie tevreden over zijn, goeie raad ... MORE THAN WELCOME !

alvast bedankt,
Benjamin
 
Hi,

bedankt, die link staat serieus wat info in...

Ik vind het alleen merkwaardig dat ik in die link nergens iets tegenkom over oakley modular modules...

Kan iemand me daar een opinie over geven ?

nu verder lezen :p
 
Ondertussen al serieus wat gelezen...

Over doepfer lees ik veel dingen, maar overheersend dat het allemaal te krap is opgebouwd, je moeilijk door de wirwar van kabels raakt en dat de kwaliteit een beetje te wensen overlaat. Ze gaan ook niet lang mee naar het schijnt...
Het zou ook vrij proprietary zijn opgebouwd en moeilijk te combineren zijn met modules van andere fabrikanten, ook het rack formaat zou anders zijn ?(al weet ik daar het fijne nog niet van, Eurorack vs ... ?)

Over de kits van synthesizers.com lees ik niks dan positieve commentaar, persoon die ze bouwt zou ook heel goede support geven.
Nadeel is wel dat het in de US te bestellen is, heb het al meermaals meegemaakt dat de Douane men pak opentrekt en 30 of 35% importkosten aan men factuur pint :-/ . Jullie hier ervaring mee ??

Over Oakley vind ik héél weinig terug, en als je iets terugvindt is het enkel positieve commentaar. De persoon die met Oakley begonnen is bouwt ze zelf niet meer, http://www.krisp1.com te Engeland verkoopt de kits afgewerkt.
Je kan ook opteren om ze in Australië als KIT te bestellen, maar dan moet je ze nog volledig in elkaar solderen en de kans is reëel dat de douane je weer extra import gaat aanrekenen...

Om een idee te geven :

Oakley VCO Kit Elby, zonder Front : 118.9€
Oakley VCO helemaal afgewerkt met front krips1.com : 189€


Zoals het er naar uitziet ben ik eerder geneigd om het afgewerkt spul te kopen.
Vindt het de moeite niet kwestie van geld te besparen, je mag niet vergeten dat je de boel nog in elkaar moet solderen, de front zelf nog moet gaan maken & aangeziek ik bitter weinig ervaring heb in die dingen, weinig tijd heb en mezelf geen groot elektronica probleem zie oplossen laat ik 100% zelfbouw achterwege.
Kan nog altijd wagen van zelf is iets ineen te solderen als ik er iets langer mee bezig ben natuurlijk, maar dat zien we dan wel later.

Aankopen doen zie ik vooral zitten bij fabrikanten dicht bij huis...

- Oakley (Krisp1.com) England
- Analog Solutions: England http://www.users.globalnet.co.uk/~concuss
- Analog Systems: England http://www.analoguesystems.co.uk/index2.htm
- Doepfer Germany

Hebben jullie weet van nog meer Europese fabrikanten ?
 
ik heb toch al een paar jaar doepfer spullen en daar is niks van stuk gegaan, buiten iets dat ik verkeerd aangesloten heb, maar dat kan bij elke modular gebeuren. ik combineer die met zelfgemaakte modules van formant, ken stone en nog wat, ook nog nooit een probleem mee gehad.
synthesizers.com heeft ook niet zo veel verschillende modules als doepfer.

het boek "learning music with synthesizers" legt alles stap voor stap uit met behulp van de arp odyssey, maar dat is toepasbaar op alle analoge synths.
daarna kan je hier aan beginnen:
http://rapidshare.com/files/133289907/ElectronicMusic.rar
 
Vragen waar ik nog mee zit :

- je hebt fabrikanten die kleine jacks gebruiken & grote jacks ...
- rackformaten, wat als je bv doepfer wil gaan combineren met iets dat niet in eurorack formaat is

over de warmte van het geluid lees je eindeloos lange discussies. Ultieme zou zijn van elke fabrikant een VCO bestellen en zo je keuze maken :p ... enfin ik ben virtueel analoge synths gewoon dus het zal zo ie zo wel warmer klinken :p
 
over de warmte van het geluid lees je eindeloos lange discussies. Ultieme zou zijn van elke fabrikant een VCO bestellen en zo je keuze maken

ik denk dat de warmte niet alleen van de vco's afhankelijk is.
 
Back
Top