[Nord] Nord lead 2 voor 800?

Disco Stu

Stamgast
Lid sinds
9 mei 2002
Berichten
186
hee,

ik heb nu ook de kans om een nord lead 2 te kopen. Voor ongeveer 800 euro.

Is dit een redelijke 2ehands prijs. Volgens mij wel. Ik zat te twijfelen of ik een korg ms2000 moest kopen, maar de specs (polyphony etc) vielen een beetje tegen. Dit wordt mijn eerste keyboard/synth dus ik moet er veel soorten geluiden uit kunnen halen. Is dit mogelijk met de nordlead 2? Dus van vette DnB bassen tot leuke strings.


Nadeel is wel dat hij weer erg groot is, maarja...het moet maar.

Dus wat zijn de voordelen van de nordlead tegen de ms2000. En als er geen voordelen zijn....nog mischien een andere synth rond dezelfde prijs in gedachten?


hoop wat berichtjes te krijgen.


:doei:
 
er zitten geen effecten in, dus dat zal je extern moeten regelen.. verders vind ik het persoonlijk een vet dingetje waarmee je zeker van subbassen tot strakke strings kan bouwen..

demo's

http://www.clavia.se
 
Wat ik gehoord heb van de MS2000 vond ik 'n klein beetje 'dunnetjes' klinken. En strings met 4 noten polyfonie wordt lastig. Verder heeft ie wel veel mogelijkheden qua modulatie, en 'n leuke step-sequencer. Ik denk dat het geluid wel heel goed is voor trance, maar daar hou ik me zelf niet mee bezig.

De nord is ook multitimbraal, dus je kan er 'n bassline en twee leads uit trekken, en dan kun je nog steeds met 13 vingers string-akkoorden spelen.

Het geluid van 'n Nord is wel vrij typisch en herkenbaar. Je hoort het ook op heeeeel veel platen. Het is misschien niet het meest 'analoge' geluid wat er is, maar ik zelf vind het gewoon 'juist' klinken. Ik vind de klank van het filter en de oscs 'n beetje 'rubber' achtig als dat je iets zegt; klinkt dus heel dynamisch en 'funky'.
Nadelen zijn het gebrek aan interne effecten en audio inputs. Tsja.


Nieuwprijs nordlead 2 (thomann): 1444,-
nieuwprijs MS2000 (thomann): 1035,-
 
maarrrr...als je voor een nord rack gaat, of een nord rack2 dan kun je die wel voor tussen de 500 en 700 ergens oppikken...de toets versie is inderdaad duurder, maar waarom zou je voor de toetsversie gaan? staat toch alleen maar in de weg...
 
Origineel geplaatst door bob303vs909
maar waarom zou je voor de toetsversie gaan? staat toch alleen maar in de weg...

Het wordt z'n eerste synth/keyboard dus lijkt het me handig om wat witte en zwarte toetsen in huis te hebben ;)
 
'Ebony and ivory, live together in perfect harmony....'

misschien heeft ie al gewoon een midi klaviertje voor z'n softsynths...
 
Voordeel van 2e hands spul is dat het meestal voor dezelfde prijs kunt doorverkopen als het niet bevalt. :)

Maar denk dat een 2e hands nord lead handiger is al een nieuwe MS2000.
 
nouja...de korg kan ik ook 2ehands krijgen voor 700 euro ofzo en ik denk de nord lead 2 ook. Verder zag ik laatst ook een Waldorf XT...voor 500 euro ofzo. Geen keys....maar kan koop ik er wel een controllertje bij. Wat ik daarvan heb gehoord klinkt leuk en ook veel knopjes.

Iemand ervaring met de XT?

:doei:
 
Je moet denk ik even gaan luisteren. XT is ook 'n vette bak, maar weer heeeeeeeel anders dan die andere twee. XT is een wavetable synth. Dus dat je de golfvorm van je (digitale) oscilator de hele tijd kan veranderen (is wel heel kort gezegd). Kan erg bizar klinken, maar je moet niet vies zijn van 'n beetje 'digitaal'... Is niet ech uit te leggen, je moet 't zelf horen.

...trouwens, waar zag je die?
 
Re: Nord lead 2

Re: Nord lead 2

Origineel geplaatst door Disco Stu
ik heb nu ook de kans om een nord lead 2 te kopen. Voor ongeveer 800 euro. Is dit een redelijke 2ehands prijs. Volgens mij wel.

Ik heb in juli 2000 een 2e handse Nord Lead2 gekocht voor 1.250 euro, incl geheugen-expansie. 800 euro lijkt me een koopje !! DOEN !!!
 
Origineel geplaatst door bob303vs909
de toets versie is inderdaad duurder, maar waarom zou je voor de toetsversie gaan? staat toch alleen maar in de weg...

Het unieke aan de toetsversie is het modulation wheel van steen, en de houten pitch stick die geen voelbaar nulpunt heeft, zodat je ongelooflijke vibrato's kunt maken. Geen enkele ander synth-fabrikant maakt een pitch bender die zo ergonomisch ontworpen is en een unieke muzikale feel heeft.
En bovendien is dat rode keyboard gewoon bloedmooi !!:luv:
 
De nords...

Je kan daar ontzettend vette lfo-, filter en arpeggio-modulationsweeps met maken die de concurrentie doen verbleken. Zelfs bij die extreme settings klinkt hij nog goed, effecten heeft deze bak niet nodig om goed te klinken. Wat leads betreft, heeft hij zijn naam natuurlijk niet gestolen. Ook voor de harde trancestrings is ie optimaal. Goh, je kan die synth laten ademen als je wil. Bassen heb ik er zelf nog ni uit gebrukt. Lijkt me wel te doen, maar ik geloof meer in een dedicated basslinesynth (persoonlijk)...

Moest mijn maat hem niet hebben, ik zou de rack2 zo omruilen tegen mijn microwave xt (wel effecten en overzichtelijke opslagmogelijkheid)
 
Heb een Nord Rack 3 en ben er heel erg happy mee :)

De Nord is een synth die je goed vind of niet, vooral luisteren zou ik zeggen ...en tweaken. De MS2k is ook wel geinig maar klinkt in mijn oren te dun. Dit kan natuurlijk het geluid zijn wat je zoekt. Niet alles is vet wat er blinkt 8-)

Met vragen als: "wat is beter?" strand je meestal op hetzelfde. NL: laat je oren en handen oordelen!
 
hey wat dacht je van een micro Q, is ook vet :) hey das toevallig, kheb er nog een te koop ;)
nee ff serieus, tis echt een hele mooie synth met mogelijkheden die uniek zijn in zijn prijs klasse en een vet, karaktervol geluid. kdenk eerlijk gezegd niet dat hij vetter is dan een nord lead 1, 2 of 3, kheb ze ook nooit kunnen vergelijken korg ms2000r zou ik t al helemaal niet weten. nou ik er over nadenk, waarom reply ik op deze thread :confused:
 
Origineel geplaatst door The Q
Heb een Nord Rack 3 en ben er heel erg happy mee :)


oehhh! vet! ik heb even in de winkel met de nord3 mogen spelen, en ik was erg onder de indruk...best wel anders dan de nord1 of 2...voor me gevoel was ie meer in staat om de wat warmere tapijtjes neer te leggen..

anyway...ik heb dus een nord1 en hij bevalt meer dan goed..hij snijdt echt door de mix. het is niet de warmste synth, eerder metaal-achtig, maar oh zo lekker en bruikbaar..

met de ms2000 heb ik geen ervaringen...is ie een beetje te vergelijken met een z1? of zeg ik nu echt een beetje domme dingen..? :confused:
 
Zo maar even een tipje; op interface staat een Supernova voor 750 eurootjes.8D Ik heb er zelf geen ervaring mee maar weet dat hij qua polyfonie en multitymbraliteit veel in huis heeft, en ook een stuk of acht uitgangen geloof ik...
En hij klinkt ook nog 's heel goed, maar da's aan jou zelf te beoordelen.
Mocht je niet weten waar je dit kunt vinden:

http://intraface.interface.nl/ads/

En ik kan het je ook aanraden om de Access Virus (versie A)
eens onder de loep te nemen. Heb hem zelf ook en ben er
heel erg tevreden over..


Succes!!
;)
 
eey

ja de interface site werkt wel bij mij, maar de gearxchange dus niet. Heel raar maarja. Dus de nordlead is dus heel goed. Heb er wel 1 keer op gespeeld, maar toen vond ik het dus niks. (maar ik wist toen helemaal nog niks van synths). Dus ik ga er nu maar even 1-tje proberen.

Niemand ervaring met de Waldorf XT?

:doei:
 
Back
Top