Akai AX-73

Origineel geplaatst door Chinetti
Hmm, het moet toch wel iets van een specifiek trigger signaal zijn: eergisteren heb ik 's zitten stoeien met de trigger out van de tr707, zonder resultaat (niet met mono jack en niet met stereo jacks)...

trigger out, zo heet ie op mn R100 ook. Lijkt best specifiek...
 
Origineel geplaatst door Chinetti
Hmm, het moet toch wel iets van een specifiek trigger signaal zijn: eergisteren heb ik 's zitten stoeien met de trigger out van de tr707, zonder resultaat (niet met mono jack en niet met stereo jacks)...

probeer dit eens...
 
Is de AX-73 een aanvulling op de AX-60

Is de AX-73 een aanvulling op de AX-60

Antwoord op de vraag of de AX-73 een toegevoegde waarde heeft als je al een AX-60 bezit?

Ik heb zelf de AX-60 en geen AX-73 dus wat geluid betreft kan ik niet bevestigen of ze hetzelfde klinken, maar wat betreft de parameters die staan beschreven in de handleiding van de AX-73 heeft hij voor zover ik kan bepalen bijna identieke parameters.

Een van de veschillen die ik heb kunnen ontdekken is dat de AX-73 een pink noise generator heeft en de AX-60 een white noise generator.

Een ander verschil is de envelope generator toewijzing; de AX-60 heeft twee envelope generators waarvan één vast is toegewezen aan de VCA en één vast is toegewezen aan het VCF en de VCO met ieder een eigen diepteregeling. De AX-73 heeft ook twee envelope generators maar ook een extra EG Select parameter waarmee gekozen kan worden tussen EG-1 naar VCA en EG-2 naar VCO en VCF of EG-1 naar VCA en VCF en EG-2 naar VCO.

Verder is de AX-73 wel aanslaggevoelig en heeft daarom ook Velocity parameters en de AX-60 niet.

Volgens mij maken ze allebei gebruik van de CEM3394 chip en ik heb foto's van een opengemaakte AX-73 vergeleken met mijn opgemaakte AX-60 en de circuitboards zien vrijwel identiek uit; de AX-73 heeft de circuitboards gemonteerd op de bodemplaat van de synth en mist uiteraard de knoppen en faders voor de bediening en een kleiner programmer deel dat aan de scharnierbare bovenkant is gemontereerd. De AX-60 heeft ook dezelfde circuitboards op de bodemplaat gemonteerd maar een veel uitgebreider programmer deel dat aan de scharnierbare bovenkant is gemonteerd omdat deze natuurlijk veel meer knoppen en schuiven voor het programmeren heeft.

Behalve de genoemde verschillen denkt ik niet dat de AX-73 klankmatig erg veel toevoegd aan een AX-60, maar er zijn kleine verschillen die wel verschil kunnen uitmaken; het belangrijkste klankverschil zal waarschijnlijk de verschillende noise generators zijn.
 
klank (opwekking) inderdaad haast geen verschil, dus tenzij je een aanslaggevoelig keyboard met een oktaafje extra nodig hebt, schiet de AX-73 niet op als je de AX-60 al hebt...
 
Ik heb een aantal jaren een ax-73 gebruikt, hij is me altijd trouw gebleven.
de midi aansturing is dik in orde.
maar het klavier werd (het is persoonlijk natuurlijk) op de duur een beetje vervelend om op te spelen...
leuk is wel dat het een 73 toetsen klavier is :)
en de bassen...vettt

btw, ik zoek al enige tijd een ax-80.
ik ruil hem meteen om voor mn jx8-p

(yay 1e post :))
 
AX73

AX73

weet iemand hoe je de Ax73 op local off zet,ik gebruik hem als master key. local off wil zeggen dat hij alleen geluid eruitpoept als op zijn eigen ingestelde midi ch staat... andrs hoor je hem ook als je andere synths aanstuurt,eruggg irritant(maar iemand die dat trukje weet hoef ik het natuurlijk niet uit te leggen.)
 
snap wat je bedoelt. vind ik ook irri soms. volgens mij kan t niet anders
 
Onder het motto 'nieuws waar je niets aan hebt': de AX80 heeft (ook?) geen local off volgens een aantal forums
 
Local Off

Local Off

Ik kan je met zekerheid zeggen dat de AX-73 géén Local Off mogelijkheid heeft; zie de bijgevoegde parameter list.
 

Attachments

  • akai ax73 parameter reference.pdf
    751 KB · Bekeken: 96
dan kan je je akai geluid er niet bij horen als je bv met een andere synth er iets bij wil spelen, maar de akai je controller is
soms is dat natuurlijk wel noodzakelijk om de groef erbij te horen
 
dat was antwoord op een bericht van chinetti die ik nu nergens meer zie staan?
 
Ik had mijn berichtje onmiddelijk na het posten weer verwijderd omdat het een domme opmerking was. Wat ik zei is 'je kunt toch ook een kanaal muten of de volume knop omlaag draaien', er geen rekening mee houdend dat je wel 'ns zoou willen meespelen op de Akai, terwijl er een geluid uit de Akai gesequenced wordt. Zodoende.
 
Back
Top