Akai AX-73

Inderdaad DJ Fuse!
Heb al 10 jaar een AX73. Gebruik deze altijd voor MIDI aansturing. Oerdegelijk. Overleeft zelfs een glas cola in het toetsenbord. De besturing is wel wat mager met maar 1 schuifpotmeter. Had er zelf graag een paar draaipotmeters op gehad om je klank te beinvloeden.
 
adsoluut, dat ene schuiffie is te weinig maar ik vind hem ook echt achterlijk bruut klinken.

als je op je midispoor kan overdubben gaat het nog best. Je wheelbend aan de filter toewijzen geeft je natuurlijk ook nog een extra schuifmogelijkheid.. ik doe hem nooit weg
 
dat weet ik eigenlijk niet..

volgens mij ga ik trouwens zaterdag naar je luisteren.. ben benieuwd
 
Origineel geplaatst door shortwave
Ja geef mij maar een A80 met al die dedicated-schuifjes en led-jes... vet ding... lekkere sound ook voor een digi-analoge bak.

http://www.vintagesynth.com/akai/ax80.shtml <--- klikken! :)

Ik heb al een AX80... :D Geen dedicated schuifjes, maar zeker vetter (en mooier) dan de AX60, hoewel die ook zeker niet mis is. Maar hoe zit dat nu met die AX73? Zou 't een aanvulling zijn? Ik heb dat ding ooit geprobeerd bij het CEM maar toen had ik ook de keuze uit een arp 2500 en meer van dat, dus ja... dan kijk je niet te lang naar zo'n AX :)
 
The AX-73 is a surprisingly good analog synthesizer that is still considered to be widely underrated and deserving of some recognition. It's a six voice analog synthesizer with an almost identical architecture to Akai's AX-60 keyboard. It also came in a rack-mount form as the VX-90. It has one oscillator (VCO) per voice and allows for 3 playing modes: Poly mode uses one VCO per voice for six voice polyphonic pads, chords and strings. Dual-VCO mode stacks 2 VCOs per voice for a thicker three-voice sound. Unison mode stacks all six VCOs onto one monophonic voice for a screamin' lead!
The AX-73 has a simple 24 dB/oct VCF filter and it has an interesting feature that allows the cutoff to be modulated by the VCO. It also has a flexible LFO with many variable waveforms, chorus, portamento, and a standard ADSR VCA envelope generator. But unlike many other analog synths, this machine is MIDI equipped for easy integration and use in today's modern studios. The sounds are quite nice and are adequate for use in any style of music production. It also had special inputs for use with Akai's S-612, S-900 and S-950 samplers, allowing you to run those samples through the AX-73's analog filters and envelopes.

hij begint vooral heel ranzig te klinken als je de resonance een beetje open zet. hierbij een redelijk ax73 typerend geluidje
 

Attachments

  • akai_01.mp3
    232,5 KB · Bekeken: 75
Origineel geplaatst door Chinetti
Ah leuk, kom vooral even babbelen. Misschien neem ik de AX60 nog mee ook (als ik heb uitgevogeld hoe ik de arp moet syncen...)

ah.....kan ik informatie over dit krijggen.
ik krijg de arp van ax60 niet gesyncd.
ik heb geprobeerd via analoge trigger(met een emu drumulator),maar dan is de arp niet strak.
kan ik de arp met midi clock of time code syncen?
ik heb geen manual.
many thanks
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door TeleFunke
ah.....kan ik informatie over dit krijggen.
ik krijg de arp van ax60 niet gesyncd.
ik heb geprobeerd via analoge trigger(met een emu drumulator),maar dan is de arp niet strak.
kan ik de arp met midi clock of time code syncen?
ik heb geen manual.
many thanks

Ik heb ook geen manual :( Ik ga het snel proberen, als 't lukt laat ik hier wat horen.
 
Origineel geplaatst door TeleFunke
ah.....kan ik informatie over dit krijggen.
ik krijg de arp van ax60 niet gesyncd.
ik heb geprobeerd via analoge trigger(met een emu drumulator),maar dan is de arp niet strak.
kan ik de arp met midi clock of time code syncen?
ik heb geen manual.
many thanks

k'had ooit iets gelezen dat je (bij de SCI sixtrak tenminste) een puls van heeeeeel kort moest gebruiken. ik had toen een sampletje getekend in soundforge en die uit mn sampler in de sync in gestopt en dat werkte prima. Ik kan het nu alleen niet meer terugvinden...
 
Ok!
sampletje tekenen (generen)in soundforge.
uhh...blokgolf of zaagtand?
ik ga dit ook proberen.
Het zou kunnen dat mijn Emu-drumulator niet de juiste trigger-pulse uitstuurt.
Hij werkt heel goed op mijn Roland Juno-6 Arp=superstrak
Maar ,AX60=midi,ik zou haast zeggen ,dat hij synct met midi.
Maar ik heb geen handleiding,dus ik weet niet waar ik het moet zoeken.
In ieder ,geval:
de ax60 heeft de meest overstuurde filter die ik ooit heb gehoord(kan juno-6 niet aan tippen)
Ik ga ook nog wat soundclips posten.
 
Origineel geplaatst door TeleFunke
Ok!
sampletje tekenen (generen)in soundforge.
uhh...blokgolf of zaagtand?
Maar ,AX60=midi,ik zou haast zeggen ,dat hij synct met midi.

blokgolf en een hele korte.
helaas geen midi sync nee, hij is oud hoor, die AX60.

succes, ik weet niet eens of het werkt op de AX, maar wel op de Sixtrak en die 2 lijken wel ERG veel op elkaar...
 
goed, aangezien mijn computer is ingestort zit dat uitzoeken er niet zo dik aan op het moment. Ik heb zodoende echter wel de tijd gehad om weer eens iets nuttigs te doen. Heb mn Kawai R100 weer eens aangesloten. Deze heeft een trigger out, die dus een HELE HARDE klik uitstuurt wanneer de bassdrum wordt aangesproken. Dat doe ik dus vanuit de mpc. Dus ik kan op de mpc een arpeggiopatroon intikken, een akkoord of zoiets aanslaan op de AX-60 (vergeet de arpeggiohold niet) en hoplakidee, daar gaatie. Het is een apparaat extra, maar het werkt echt PRIMA... gewoon een drumcomputer met trigger out zoeken dus. zo'n kawai moet je kunnen vinden voor 50 piek en met zn 8 uitgangen is het zowizo een mooi triggerstation...

het is niet wat ik beloofd had, maar wel een suggestie.
 
bedankt!
ik heb begrepen nou dat het triggersignaal heel hard moet zijn.
een korte pulse ,ofzo
ga dat deze week proberen.
 
Back
Top