[Roland] SH-101 info aub over cv/gate.

bob303vs909

Ach und Weh
Lid sinds
16 januari 2002
Berichten
1.701
Locatie
Amsterdam
als alles goed gaat, kan ik morgen een sh101 op de kop tikken. maar ik heb absoluut de ballen verstand van din sync en cv/gate...ik weet dat er cv/gate op het bakkie zit...hoe kan ik hem in mijn midi setup aansluiten? of heb ik een midi to cv/gate converter nodig.
ik heb wel een drumstation waar din sync aansluitingen op zitten...

zeg het me....:halleluja
 
Helaas geen DIN SYNC op een SH-101.

Je hebt een MIDI2CV converter nodig of een synth die dat kan. Je kunt bij philip rees terecht voor hele goede midi2cv converters of bij bijvoorbeeld Doepfer. Je kunt ook een Syntecno TeeBee of een deep base nine kopen. Daar zit een ingebouwde midi2cv converter in en dan heb je een aardig 303 clone.
 
aan DIN Sync heb je in dit geval niks, je moet m gebruiken via de cv/gate inputs (niet de outputs dus ;-) op het apparaat (rechtsbovenin)

hiervoor kan je bvb een philips reese midi to cv/gate convertor gebruiken, die is niet duur en werkt goed.

je kan ook trigger outs (gate achtige signalen) van andere machines op de gate input knallen zodat je de sequencer van het ding gelijk kan laten lopen met je setup.

voorbeeld: de tom out van een 606 aansluiten op de gate in van de 101

succes en veel 101 plezier (het is nog altijd een van mn favorietjes)

miketv
 
hmmm...dit laatste zegt me wel wat. kan dat een willekeurig signaal zijn, mits het 'hard' genoeg is? en betekend het dan dat het eerste signaal de sequencer van de 101 start en het tweede signal hem weer stopt?
en werkt de sequencer van de 101 een beetje? maw is die een beetje eenvoudig te programmeren?
 
Nope...

Je sequencer loopt normaal op je LFO.. Elke opgaande flank gaat ie een stap verder in je sequence. Door een 606je met op alle 16de een tom programmeerd en die als trigger signaal gebruikt kun je je sequencer dus syncen.
 
ok duidelijk...elke signaal is een stap in de interne sequence van de 101.
maar is de sequencer van de 101 een beetje te gebruiken, of is die totaal hopeloos? en zijn er nog vereiste aan het signaal? ik heb geen 606...een tom uit mijn drumstation, of iets anders?
 
Ik wil die waardeloze synth wel van je overnemen hoor. ;)

Maar je kan ook een ander apparaat gebruiken. De 606 gooit er geen tom uit, maar een korte puls als trigger signaal.
Een sampler moet volgens mij ook werken, maar ik ben niet zo heel erg thuis in trigger signalen...
 
Je kunt ook die trigger stokjes van senso herstel craz gebruiken!

Elk signaal volstaat alleen sommige geluiden zijn minder bruikbaar omdat de slope daar anders is. Een trigger signaal is het beste, maar wij gebruiken bijvoorbeeld de toms van de 707 om synths te triggeren.
 
Ok thanx mannen...onwijs bedankt...

alleen weet ik nu nog steds niet of die sequencer een beetje te gebruiken is....ach ja.....
 
De interne sequencer van de 101 is best aardig vind ik. Hij heeft maximaal 100 stappen geloof ik en voor korte techno of acid achtige sequences vind ik dat wel prima eigenlijk.

Met een beetje logisch nadenken en er van uitgaand dat je de sequencer via de EXT CLK IN ingang triggert met een een trigger uitgang van een drumcomputer (dan is het overzicht al snel aanwezig vind ik) zoals eerder is genoemd, kun je aardige sequences maken. Ik heb in 1994 toen ik in 5 Havo zat nog es een paar tentamens verpest omdat ik precies tijdens die bewuste tentamenweek erachter kwam dat ik die interne sequencer kon triggeren met mijn TR707. Was dagenlang meer achter de knoppen te vinden dan achter de boeken *D


Ik gebruik vaker de interne sequencer (meestal voor korte sequences) dan hem via MIDI te gebruiken.
 
Stem jij LPF?

Na een week alweer verkopen?
Beviel ie je niet? Sequencer toch niet wat je verwacht had of een blauwe envelope?
 
stem ik lpf....? neej


die sh101 sheurt als een idioot...wat een geweldig apparaat...
sequencen is een eitje..het is alleen niet gelukt om hem te triggeren...

maar heb besloten om wat spul te verkopen...waaronder deze...wil graag een nord lead...en heb ook wat geld nodig...vandaar.....
 
Neem 'm anders vanavond ff mee naar mij. Kunnen we 'm triggeren met de cv/gate op m'n Neptune of 404; misschien bedenk je je dan nog.

Misschien mag je dan ook wel even m'n nieuwe Nord aaien...
 
Boeien!

Een 101 is vet, maar als je geld nodig hebt.. En als ie hem voor 250 Euro gekocht heeft dan is ie slim geweest. Hij is in mijn ogen meer waard. Gewoon een 606je kopen en daar kun je de sequencer perfect mee syncen. Of een Syntecno TeeBee als je perse CV/Gate wilt gebruiken. Beide apparaten zijn afzonderlijk ook nog eens interessant.
 
Back
Top