Punch: schitterend! Maar hoe?!

bjodero

<turboprutser>
Lid sinds
9 januari 2003
Berichten
405
Locatie
Mokum
Luister ff naar bijgevoegd fragmentje. 't Is een deel van een juweeltje van mijn heldenduo Boards of Canada. En zeg nou zelf: die beat... die klinkt toch als een klok?

Hoe hebben de heren dat toch voor elkaar gekregen? Die bassdrum... die stuwt zo lekker! (Dat noem je toch punch...?!)
En dan dat delaytje in die snare... :{ Of zou 't gewoon een extra snare zijn, maar dan wat zachter?

En als ik nu een beat wil maken in deze geest, met wat voor samples begin ik dan? R8?

Er is hier vast wel 1 of andere freak, die zegt: "O, maar dat maak je toch gewoon zo & zo?!". Nou, kom maar op dan! Ik ben wel benieuwd...

Bjod.
 

Attachments

  • iabpoitc.mp3
    192 KB · Bekeken: 47
klinkt lekker, maar toch ook weer niet zo heel bijzonder qua drums toch? Wat voor samples je moet gebruiken is een beetje een rare vraag. Ik bedoel, als ik deze beat zou willen namaken ga ik gewoon spitten in m'n sample folders naar iets wat een beetje hetzelfde klinkt: de kick is vrij zacht qua karakter met vooral een opvallend hoog erin, waardoor 'ie zo lekker "punchy" of "snappy" of hoe je het dan ook wilt noemen. De snare lijkt vrij simpel, zou je denk ik ook zonder samples met een synth kunnen maken als je wat noise gebruikt. Dan idd een delay erop of gewoon extra (zachtere) noten intekenen, geeft hetzelfde effect. Misschien nog een beetje reverb erop en klaar is kees :)
 
Klinkt niet ECHT bijzonder, maar gewoon een compressor op de kick/snare/whatever is al genoeg...
 
Nou, ff in de rappigheid een poging gewaagd in Reason. Vind het zelf nog lang niet in de buurt komen. Dus: wie overtreft me? Vooral dat met die delays is nog best lastig.

Naar mijn idee hangt er om het origineel iets bepaalds heen, wat het zo geweldig doet klinken. Maar wat is dat nu toch...?!

Als je zoiets hebt van: 'Wat is híér nou leuk aan?!', koop dan asteblieft gewoon die EP (In A Beautiful Place Out In The Country, mooi baby-blauw vinyl...), en ontdek hoe schoon de muziek van deze heren is.
 
ik kan je wel een kleine hint geven .

de kracht ( en diepte ) van de beat in je eerste bijlage wordt mede bepaald door de 'zoemende' bass die erdoor zit en daarmee de kicks versterkt en voor binding zorgt . Stop zo'n zoemend geluid ( organ pads will do ) door je tweede bijlage en je zal zien dat hij al dichter in de buurt komt :)
 
kick

kick

men nemen een 909 achtige kick met lage waarde attack middellange decay gemiddelde tune
compressor> treshold op -15 db ratio 6:1 of meer tegelijkertijd voeg je een sub op een andere freq dan je kick toe(kick punch op 100 hz sub op 175hz) dan denk ik dat je er wel bent...
 
ik heb maar eens even iets proberen te maken (zie bijlage)
Qua ritme klopt het wel geloof ik, die van hun is iets softer, maar het blijft lastig om precies de juiste samples te vinden.
 

Attachments

  • drumloop.mp3
    122,4 KB · Bekeken: 41
hahaha.. niemand komt ook maar in de buurt! :D

Ik denk dat het een real drum sample is wat een beetje omlaag gepitched is. Daarna hoogstwaarschijnlijk een tikje reverb met delay en een flinke compressor. Voila.
(en nee, ik doe geeen poging :D )

en o ja, BOC is super!!

R
 
Origineel geplaatst door Arv
hahaha.. niemand komt ook maar in de buurt! :D


nou ik zat er toch ook weer niet zó ver naast, al zeg ik het zelf ;)

Ik denk dat het een real drum sample is wat een beetje omlaag gepitched is. Daarna hoogstwaarschijnlijk een tikje reverb met delay en een flinke compressor. Voila.
(en nee, ik doe geeen poging :D )

zo heb ik het ook gedaan idd. Ik hoor alleen dat vooral m'n snare te hard en snappy is vergeleken met het voorbeeld (ik heb een mix van twee snares gebruikt, waarvan het release gedeelte een 909 snare). Ik heb geen echte delay gebruikt maar gewoon extra noten voor de snare.
 
Ach voor de fun ..

5 minuutjes Ableton 4 .. kick 707, snare sampletje, bass en fluitje uit operator.

De grote fluit fluit je zelf maar .. had ik geen zin in. Tis in feite een pad .. een choir-achtige
maar ik had geen zin om men mellotron uit de schuif te halen..

Fluit je ziel eruit

Fred.
 
ik hoor geen fluit

(oftewel, je file doet het niet)
 
Dit is eigenlijk wel een goed idee! Iemand post een stukje van een nummer van iets en dan kan je proberen het na te maken met je eigen gear, of software.


R
 
Origineel geplaatst door Frederik654
Hier wel .. is maar stukje mp3 op webspace dus .. zie geen probleem.

Fred.

't is een wav maar goed, en bij mij doet ie echt niks

*edit, ah I see! het is een mp3, vermomd als .wav daarom doet iet het niet :)
 
Back
Top