[Waldorf] Microwave XTk of Micro Q omega

olaf

Ouwe rot
Lid sinds
14 juli 2002
Berichten
524
ja, ja... waarschijnlijk een domme vraag, maar ik weet er gewoon nog niet zoveel vanaf en ik heb echt al naar de specs op de waldorf site gekeken maar:

ik begrijp nog steeds niet echt wat t verschil is tussen de microQ, de Q rack en de microwave XTk

de microwave is een echte, pure wavetable synth maar de microQ Omega en Q hebben ook wavetables aan boord. wat is t verschil dan ? (kan je in de microQ misschien geen eigen wavetables inladen of zit t m in de bewerking ervan ?) meer specifiek: wat maakt een microwave XTk aantrekkelijker dan een MicroQ. ik heb namelijk een XTk en wil misschien switchen vanwege die aanbieding op de waldorf site. dus waarom zou ik dit eigenlijk niet doen, aangezien die microQ ook wavetables heeft ?
 
XT is een wavetable synth...Q (en kleine versies) zijn VA's met slechts 2 wavetables die je niet kunt bewerken....wavetables van de XT kun je (via software) naar eigen smaak editeren zodat je een unieke klank kan maken die constant evolueert van golfvorm, leuk voor pads en textures...XT heeft (dacht ik) 64 wavetables met elk 64 waves aan boord..de µQ 2 wavetables met 128 waves....het zijn eigenlijk 2 totaal verschillende synthesevormen ( wavetables klinken veel digitaler en agressiever).....probeer ze even uit bij een muziekhandel, het verschil zal je snel duidelijk worden.

 
Ben het helemaal met Svenn eens. Ik heb zelf een Qkb en een MWxt. Zijn echt twee hele verschillende apparaten, hoewel ze soms behoorlijk bijelkaar in de buurt komen qua klank. Hoezo Waldorf?? 8o)
De MWxt kan heel analoog/trendy/dance etc klinken, maar is vooral een freaky 'programmers-dream', helaas is 'ie standaard slechts 10-stemmig.
De Q is ook heel diep, maar is toch net iets meer VA. M.a.w. voor het meer standaard "dance"-gebeuren is de Q (of niet te vergeten de Access Virus) The Thing, wil je gaan freaken, zelf wavetables maken: dus jouw MicroWaveXTk. Nog simpeler gezegd: De MWxt(k) is een fantastische bak voor erbij. Heb je nog niet zo heel veel spul: (Micro)Q

T.o.v. de MWxtk of "grote" Q/rack heeft de MicroQ wel wat minder knoppies. Zacht uitgedrukt :) Dat kan ook nog een hele belangrijke rol spelen bij je keuze.

Mocht je jouw XTk echt willen verkopen, ben ik misschien nog wel geinteresseerd! Denk er al langer over mijn XT te vervangen voor een toetsenversie
 
Laatst gewijzigd:
senks allemaal ! hier heb ik echt wat aan. ik had zelfs nog de manual voor de microQ downgeload maar daar kreeg ik de echte verschillen in wavetablesynthese niet uit.


ik koop er in ieder geval nog een wat 'commercielere' (als ik het zo mag noemen) bak, zoals virus, novation(super)nova of microQ bij voor de wat geliktere sounds. misschien dat ik die microwave wel uiteindelijk weg doe als ik misschien een clavia modular koop. wil me zowiezo veel meer in het programmeren gaan verdiepen. als ik die microwave verkoop dan laat ik t zeker weten Cozko. weet jij trouwens nog een goede editor voor die microwave en waar koop ik die ? en weet iemand goede boeken / ineternetsites voor t echt goed leren programmeren van sounds. ik heb al op amazon gekeken maar krijg er maar een of twee boekies uit.
 
Back
Top