Audio performance en de VIA chipset

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

SpaceAgent202

Sinds 2001
Lid sinds
19 oktober 2001
Berichten
7.755
Locatie
Out there
Wat is er mis met de VIA chipset? wat zijn de problemen voor audio en wie kan er wat meer over vertellen?>??
 
hehe een onmogelijke combinatie. videobewerking met de VIA chipset is ook al niet mogelijk..
 
ik heb op m'n werk een via chipset met onboard audio... bij iedere netwerk-actie krijg ik klikken... lijkt wel of ie de interrupts niet goed verdeeld ofzo... werkelijk waardeloos.
 
Er was iets met de communicatie tussen de chipset en de PCI-bus of iets dergelijks, waardoor de datastroom constant onderbroken werd. Dat is bij de latere modellen VIA chipsets allang verholpen, maar ze blijven de naam houden...
 
Er zijn nog steeds PCI kaarten die niet goed werken met de VIA chipset. Hoewel de nieuwere steeds beter werken. Ik heb hier 2 computers staan met VIA 133 en 266 chipsetjes. En ik heb er qua muziek niet veel problemen mee gehad. Ik heb ze met RME Hammerfall en M-Audio Delta1010 kaarten gebruikt en dat gaat prima.
Kortom als je een via moederboard hebt en je wilt er pci kaarten in prikken vraag dan eerst even na of die kaart werkt met jou chipset.
 
Ik kan niets anders zeggen dan dat ik HEEL blij ben m'n moederbord met een VIA chipset te hebben vervangen voor een Nforce-bordje. Eindelijk verlost van hinderlijke tikken en onverklaarbare problemen. :okdan:
 
Re: Audio performance en de VIA chipset

Origineel geplaatst door Roel
Wat is er mis met de VIA chipset? wat zijn de problemen voor audio en wie kan er wat meer over vertellen?>??

Ik heb alleen maar ellende met die VIA chipset.

De MidiMan USB 4x4 Midisport die ik heb kreeg ik niet aan de gang onder Windows 98. Nu heb ik inmiddels een upgrade gedaan naar Windows 2000 waar ik 'm via (ha!) wat workarounds aan de praat heb gekregen.

Die VIA chipset die op mijn USB controller/mobo zit, initialiseerd sommige USB apparaten niet goed (een bekend probleem).
Ik heb alles geprobeerd: nieuwe drivers, BIOS upgrade, tig herinstallaties ... niets.
De enige manier om met midi te werken is mijn PC opstarten, Windows 2000 laten booten, USB kabel uit de midi-interface trekken, even wachten, USB kabel er weer in en hotsikidee!

Ik ben blij dat over 4 maanden een nieuw PC Privé project begint zodat ik deze PC een rotschop kan geven.

R.
 
Is echt een probleem, ik heb inmiddels voor zo,n 20 man een muziek PC gebouwt (dus niet voor spelletjes ed.:-)
Van normale snelheid (Celeron 700) tot superspeeds 2.4 IntelPIV en altijd Intel gebruikt ipv VIA.
Ook iedere keer andere Audio kaarten, van Echosys tot Creativelabs en van Gina's tot 1010 en altijd werkt het met intel het beste.

Ik pak altijd ASUS Boards (vooral de CUS2 met een PIII)
zijn heel betrouwbaar en draaien bij veel vrienden naar volle tevredenheid,
Er was altijd iets net VIA chips.blijf daar dus bij weg want
je weet niet wat je krijgt
 
Hmm. vraagje naar herkenbaarheid dan maar even..

mijn audiostroom lijkt wel in hele kleine stukjes te worden gehakt en vervolgens te worden afgespeeld met een hele kleine pauze tussen die stukjes (idee timestretch van akai>?) als ik een grote berg sysexdata via mijn parallelle midi interface verstuur. (zoals een OS voor mijn virus)

Verder heb ik nog geen audioproblemen gevonden, maar de vraag is, ligt bovenstaand probleempje wel aan de via chipset?

ABIT mainboard, KT266A chipset
miditerminal 4140
m-audio audiophile 2496 @ 96000Hz
 
is zo niet tezeggen probeer voor de zeker heid even een zo groot mogelijke buffer instelling, doet hij het dan nog dan ligt het waarschijnlijk daaraan, bij Maudio waarschuwen ze trouwens voor VIA chips (zoals bij veel andere Audio interface makers trouwens ook)
 
Origineel geplaatst door Roel
Hmm. vraagje naar herkenbaarheid dan maar even..

mijn audiostroom lijkt wel in hele kleine stukjes te worden gehakt en vervolgens te worden afgespeeld met een hele kleine pauze tussen die stukjes (idee timestretch van akai>?) als ik een grote berg sysexdata via mijn parallelle midi interface verstuur. (zoals een OS voor mijn virus)

Verder heb ik nog geen audioproblemen gevonden, maar de vraag is, ligt bovenstaand probleempje wel aan de via chipset?

ABIT mainboard, KT266A chipset
miditerminal 4140
m-audio audiophile 2496 @ 96000Hz

Ik denk het niet, de KT266A is namelijk de gebugfixede versie van de KT266. Deze heeft de beruchte "VIA bug" niet meer. Wel is er in de laatste modellen VIA iets vreemds aan de hand in combinatie met Soundblasterkaarten (en aléén Soundblasterkaarten voor zover ik weet), maar wie gebruikt die hier nu?

Mensen die blijven zeggen dat je ver van VIA moet blijven daag ik uit hier overtuigend bewijs te posten.

Ook de bewering dat Intel altijd beter werkt is kort door de bocht. OK, Intel zal waarschijnlijk het beste (lees: stabielste) werken in combinatie met Intel Processors, maar er zijn meer fabrikanten van processors: AMD, Transmeta, en sinds kort ook VIA zelf. Reken maar dat een VIA processor beter werkt met een VIA chipset dan met een Intel chipset. Hetzelfde geldt voor AMD: deze zal ook het beste functioneren met een chipset van de eigen fabrikant. Helaas, de CPU fabrikanten brengen niet op regelmatige basis nieuwe chipsets uit, waardoor de gebruikers lang moeten wachten op nieuwe snufjes (bijvoorbeeld USB2.0, onboard firewire, hogere bussnelheden en/of geheugencontrollers, etc.).

Dus, wil je een stabiel systeem, zorg dan dat je CPU en Chipset van dezelfde fabrikant zijn. Wil je ook nog eens interessante snufjes of een betere prijs betalen, zorg dan dat je voldoende verstand van zaken hebt om te blijven knutselen tot het naar behoeven werkt.

Als laatste: Ik ben al jaren een zeer tevreden ASUS-gebruiker, maar ASUS is gewoon één van de moederbord-bakkers op de markt, zeker niet "de beste". Om maar een voorbeeld te noemen: Asus borden komen standaard als snelste uit de testen. Maar dat is niet zo verwonderlijk, de bus wordt namelijk af-fabriek 2MHz overklokt. Dus in plaats van 133MHz lot de bus op 135MHz (maar er wordt uiteraard wél gewoon 133 aangegeven!). Zo kan ik ook winnen...
 
:) ik heb een amd chip die hier standaard 1,33 keer zo hard loopt dan de specificaties en een abit moederboard.

asus blijft een topper en is uitermate stabiel.
heb nu een abit bordje wat ook superstabiel draait.

heb een amd cpu en een amd northbridge. de southbridge is van via.
 
Origineel geplaatst door Roel
:) ik heb een amd chip die hier standaard 1,33 keer zo hard loopt dan de specificaties en een abit moederboard.

asus blijft een topper en is uitermate stabiel.
heb nu een abit bordje wat ook superstabiel draait.

heb een amd cpu en een amd northbridge. de southbridge is van via.

Dan staat de jumper van je bussnelheid (waarschijnlijk de multiplier) verkeerd. Dat kan een foutje zijn, of je bent zelf aan het overklokken geslagen. Als het stabiel draait: prima toch? Maar laten we niet te ver offtopic gaan.

[edit]
Wacht even, je Northbridge van AMD? Net beweerde je nog een KT266A moederbord te hebben, dan zijn zowel North- als Southbridge gewoon van VIA hoor...

Nu ik het nog eens lees: misschien ligt je probleem wel aan het feit dat je je bus met 33% hebt overklokt???
 
Laatst gewijzigd:
Is dit niet ONWIJS computertechnisch? (hence, niet synth-related dus)
Sorry om als een wise-ass te klinken maar goed.. ;)
 
Het gaat toch over een MIDI interface? Maar als je hem dicht wilt gooien: ga je gang.
 
oeps.. KT266a is foutje geloof ik :stupid :) draait op 266mhz, vandaar dat ik dat dacht

de chipset is een AMD761/VIA 686B en zoals ik reeds aangaf een chipset bestaat uit een north en southbridge en deze kunnen wel van verschillende fabrikant zijn.

o.c. is een softwareoptie, namelijk een simpele biosinstelling.
stressed issie 40° trouwens en de performancewinst is groot!

maar even verder on-topic.

ik vraag me af waar het aan ligt dat het afspelen van audio afspelen mis gaat. hij gaat gewoon door met afspelen, maar gaat hele kleine pauzes inlassen (buffer is overigens zeer klein) dus audio klinkt getimestretched.

het probleem doet zich enkel voor bij een constante data stroom in sysex formaat. denk zelf niet dat het een chipset issue is.
 
Laatst gewijzigd:
mag ik jullie er (nogmaals) op wijzen dat dit een muziektechnisch forum is !!
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top