distortion vs overdrive vs amp simulation

Distortion is gewoon een extreme versie van overdrive. Amp simulation is wat ingewikkelder. Daar wordt ook een hele gitaar-amp nagedaan dus niet alleen de overdrive die een bepaalde amp genereert. Maar ook de eq die de amp over het signaal gooit. Meestal wordt de speaker in de amp ook nagedaan. Gitaarboxen worden namelijk met een wat beperkte bandbreedte ontworpen. Veel echt hoog komt er niet uit. Dat is ook de belangrijkste reden dat een overstuurde gitaar uit een di-doosje nogal scherp en koud klinkt en de zelfde gitaar uit een gitaarversterker met een mic ervoor wel goed klinkt.
 
Re: distortion vs overdrive vs amp simulation

Origineel geplaatst door TraiZor
distortion vs overdrive vs amp simulation

"Héé, die heeft een RM1x" riep ik net hardop toen ik de titel zag.

Geinig om dit nu bevestigd te zien in je handtekening :)
 
Re: Re: distortion vs overdrive vs amp simulation

Re: Re: distortion vs overdrive vs amp simulation

Origineel geplaatst door Ferric


"Héé, die heeft een RM1x" riep ik net hardop toen ik de titel zag.

Geinig om dit nu bevestigd te zien in je handtekening :)

Of in ieder geval een Yamaha. Die stoppen deze effecten overal in :)
 
de naam overdrive komt volgens mij van het te hard insturen van het signaal in een buis. en de knop daarvoor heet op gitaar versterkers om een of andere reden drive.

distortion is het effect wat daarop volgt, maar wordt tegenwoordig veel meer gebruikt voor transistor vervorming. dit klinkt veel electronischer dan de buizenvervorming die juist vrij warm klinkt.

en de amp simulation is inderdaad een soort physical model van zo'n hele versterker inclusief de speaker.
 
Back
Top