2 ic's kapot bij een Polysix..

deus_ed

Nieuwkomer
Lid sinds
2 februari 2005
Berichten
21
Locatie
Rotterdam
Hallo!!

Ik wil mischien een Polysix kopen maar nou word er gezegt "twee ic's zijn stuk dus er werken maar 4 Os"... Wat word hier mee bedoelt? Mischien ben ik niet de eerste die dit vraagt.. mischien wel.. maar ik ben totaal nieuw in deze technieken en heb er dus ook nog nooit van gehoord :confused: ..google zoeken hielp ook niet echt..

Is dit te repareren? te vervangen etc? hoeveel zou dat gaan kosten.. aangezien de polysix ongeveer 200 euro zou gaan kosten dan..

alvast bedankt..
:halleluja
 
ben ook geen expert, maar ik vermoed dat met de twee kapotte IC's twee stemmen bedoeld worden (de kapotte IC's zijn vermoedelijk twee oscillatoren). Je houdt dus een vierstemmige synth over. 200 euro's voor een kapotte PolySix vind ik wel wat prijzig. Met een beetje geluk en zoeken moet het wel lukken een goede Polysix te scoren tussen 250 en 300 euro. En ik kan me niet voorstellen dat je deze Polysix kunt laten repareren voor 50 -100 euro.

Je moet op twee dingen letten bij een Polysix:

- maken alle toetsen goed contact (is vervelend maar wel zelf te verhelpen)
- is de batterij vervangen? Als dit niet zo is, of de eigenaar kan je dit niet vertellen kan je 'm beter laten staan. Origineel heeft de Polysix een NiCd-batterij die niet bedoeld is voor lang gebruik. De batterij gaat vroeger of later lekken en kan dan schade veroorzaken aan de electronica. Grote kans dat dit ook bij deze PolySix is gebeurd. Dit repareren is lastig en echt iets voor de experts onder ons. Koop dus alleen een Polysix zonder batterijlekkage en met een vervangen batterij. Nogmaals, die vind je wel tussen de 250 en 300 euro.
 
Volgens mij is het erg moeilijk een goede polysix tekopen :D Erg jammer want ik vind de polysix een leuke synth.
 
Origineel geplaatst door marcuuu
Volgens mij is het erg moeilijk een goede polysix tekopen :D Erg jammer want ik vind de polysix een leuke synth.

Jah, ik zie ze erg weinig.. ik zoek eigelijk gewoon een redelijk goede Polyfone synth ala moog.. voor een klein prijsje.. en aangezien ik weet dat Polysix een goede synth is ging ik er meteen op af..
Dus als iemand nog een leuk alternatief weet hoor ik dat GRAAG
 
Re: 2 ic's kapot bij een Polysix..

Origineel geplaatst door deus_ed
Hallo!!

Ik wil mischien een Polysix kopen maar nou word er gezegt "twee ic's zijn stuk dus er werken maar 4 Os"... Wat word hier mee bedoelt? Mischien ben ik niet de eerste die dit vraagt.. mischien wel.. maar ik ben totaal nieuw in deze technieken en heb er dus ook nog nooit van gehoord :confused: ..google zoeken hielp ook niet echt..

Is dit te repareren? te vervangen etc? hoeveel zou dat gaan kosten.. aangezien de polysix ongeveer 200 euro zou gaan kosten dan..

alvast bedankt..
:halleluja

Met die IC's wordt zeer waarschijnlijk de SSM2044 filter chip bedoeld. Nieuwe filter chips zijn nog wel te verkrijgen en kosten zo rond de 25 a 30 Euro per stuk. Met die nieuwe chips alleen ben je er nog niet. Na het installeren zal de synth nog af moeten worden gesteld op deze chips. De kosten hiervoor liggen zo rond de 20 Euro.

En dan is het nog de vraag of de batterij al is vervangen. Polysixen zijn namelijk berucht om hun lekkende batterijen die de printplaten en chips binnenin de synth aantasten. Het vervangen van de batterij en schoonmaken van de printplaten kost zo rond de 35 en 50 Euro, afhankelijk van hoe erg de lekkage is.

In het beste geval ben je voor die Polysix in totaal rond de 270 Euro kwijt en in het slechtste geval ongeveer 330 Euro. Ik dacht dat 275 Euro op dit moment een beetje de doorsnee prijs was voor een goede Polysix, dus als je mazzel hebt, dan zit je daar nog net onder.
 
nou, dat valt dan al weer mee dus. De Polysix is inderdaad een hele toffe synth, die ik je zeker kan aanraden. Het voordeel als je deze laat opknappen/zelf opknapt is dat je wel precies weet wat je d'r aan hebt. Zou denk ik wel proberen iets van de prijs af te krijgen.
 
Heb hier ook zo iets in reparatie al meer dan een half jaar.....
Een Teisco 110F gekocht voor 350 met 1 kapotte VC0 1, ik dacht; laten we dat toch gewoon repareren en klaar...hmm

Ik 2 uA726HC gevonden en gekocht op aanraden van een paar experts hier op het DSF en ja, aanvankelijk was hij gerepareerd maar dan tijdens het tunen ineens plh....plh...plh.... gedaan ermee weer...no VC0 1
Nu, misschien was dat een slechte Chip (uA726) dus dan maar nr2 erin en deed hij het een aantal weken....weer plh...plh...gedaan....
Wat is het probleem nu? Onvindbaar, waarschijnlijk een fabrieksfout ergens in het circuit er rondom heen, who knows, who cares. Ik in alle geval niet meer....ik heb hem al lang opgegeven. Hij staat nu bij de reparateur als een DIY project om er een alternatieve VCO in te reconstrueren op een aparte print die en stabiel is en niet zo fragiel....(zal misschien wel lukken ze)

Oude synths oude glorie, sommige kunnen je echt bekoren nu nog en sommigen zweren erbij, van mij mag het. Maar er zijn zoveel alternatieven zowel analoog als hybride als DSP synths, die ongeloofelijk goed zijn en veel van die bakken evenaren. Ze zijn nieuw of weer anders van klank maar dan van deze tijd.

Dus bezint eer je begint....

Maar als je eraan begint, veel succes en vraag naar experts wat de mogelijkheden zijn.
Boemtsjak is er alvast 1 van hier op het forum (nogmaals dank voor je tips tsjak!) Maar ook St Eric is een ervaren analoge dokter!

Cheers! Have fun! with or without Polysix! ;)

:mega:
 
Origineel geplaatst door Prophet
Dus bezint eer je begint....

I second that... ouwe meuk is leuk, maar het is wel oud. Gaat het stuk, dan heb je ook echt een probleem.
 
Re: Re: 2 ic's kapot bij een Polysix..

Re: Re: 2 ic's kapot bij een Polysix..

Het verhaal van Boemtsjak klopt inderdaad.
De SSM2044's zijn waarschijnlijk de oorzaak.

Ik zou niet meer bieden dan 100 Euro voor zo een Polysix.
Met name ook de opmerking over de batterij die hoogstwaarschijnlijk ook vervangen moet worden.
Als deze al is gaan lekken dan zou ik maar laten staan....

Dan eventueel nog toetscontacten reinigen Deze zijn volgens mij niet meer nieuw te krijgen !!!!
Ik heb alle parts voor de Polysix nog liggen.
Mocht je de Polysix toch kopen en op willen lappen, PB dan even voor verdere info.

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Met die IC's wordt zeer waarschijnlijk de SSM2044 filter chip bedoeld. Nieuwe filter chips zijn nog wel te verkrijgen en kosten zo rond de 25 a 30 Euro per stuk. Met die nieuwe chips alleen ben je er nog niet. Na het installeren zal de synth nog af moeten worden gesteld op deze chips. De kosten hiervoor liggen zo rond de 20 Euro.

En dan is het nog de vraag of de batterij al is vervangen. Polysixen zijn namelijk berucht om hun lekkende batterijen die de printplaten en chips binnenin de synth aantasten. Het vervangen van de batterij en schoonmaken van de printplaten kost zo rond de 35 en 50 Euro, afhankelijk van hoe erg de lekkage is.

 
Het zijn echt niet allen de filterchips of de vco's die stuk kunnen zijn: dit zijn meestal de duurste componenten, zoals reeds opgemerkt: het kan vanalles zijn: vca's, analoge poorten, (dikwijls cmos) s/h ...
ik vind dat je aan een oude synth, hoe groot zijn mythe ook is geweest, niet te veel geld mag spenderen: t'is allemaal elektronica en het gaat allemaal kapot. Het zijn niet de onderdelen die herstellingen duur maken: (bijna) alles in nog te vinden. maar de uren, dagen gezoek, en.. wie?? gaat het vinden. Het oude synths kopen is een, maar het in leven houden is een andere kwestie.
 
In 90% van de gevallen(en dat zijn er heel wat die ik gezien heb...) is het toch echt de SSM die het probleem veroorzaakt.
Er kan natuurlijk nog meer aan de hand zijn met oudere synth, maar voor de Polysix blijven de hoofdproblemen toch meestal beperkt tot batterij en filter IC.

Origineel geplaatst door ambi-j
Het zijn echt niet allen de filterchips of de vco's die stuk kunnen zijn: dit zijn meestal de duurste componenten, zoals reeds opgemerkt: het kan vanalles zijn: vca's, analoge poorten, (dikwijls cmos) s/h ...
ik vind dat je aan een oude synth, hoe groot zijn mythe ook is geweest, niet te veel geld mag spenderen: t'is allemaal elektronica en het gaat allemaal kapot. Het zijn niet de onderdelen die herstellingen duur maken: (bijna) alles in nog te vinden. maar de uren, dagen gezoek, en.. wie?? gaat het vinden. Het oude synths kopen is een, maar het in leven houden is een andere kwestie.
 
Poly-6 Onderdelen

Poly-6 Onderdelen

Hi,

Ik heb een enorm arsenaal aan nieuwe Poly-6 onderdelen. Filters, VCA's etc. etc.
Natuurlijk heb ik ook heel veel gebruikt materiaal liggen.
Ook kan ik het board herstellen waar de batterij op zit.
Dit is een (soms) erg ingrijpende klus. Eerst moeten er een aantal ic's verwijderd worden om de bereikbaarheid van het board te vergroten.
Later worden er nieuwe ic's voor teruggeplaatst.

En je moet inderdaad niet meer dan 100 euro maximaal voor een defecte Poly-6 betalen.
Soms kan het namelijk erg tegen zitten, bijvoorbeeld als er meerdere problemen mee zijn.
Ik heb ooit een defecte Poly-6 gekocht waar al aan geprutst was (Batterij). (Gewoon iemand zonder verstand ervan er mee aan de gang geweest).
Dit board was niet meer te herstellen en ik moest er een nieuw board in plaatsen (Zonde, want het is echt niet onmogelijk om dit board te herstellen als het nog "maagdelijk" is).

Greetz,

Mike Philco
 
Back
Top