VPRO-leader

Dat bedenk ik me nu pas: achterin de A-Z of Analogue Synthesizers staat een register met de artiesten die genoemd worden. Ik heb er dus geen flauw idee van op welk album welk instrument gebruikt werd en de lijst is natuurlijk no way near complete, maar deze instrumenten heeft ELO in ieder geval zeker gebruikt: Arp Odyssey, Arp Omni, Arp Quadra, een
EMS (type onbekend), Mellotron (type onbekend), Wurlitzer EP200, Yamaha CS80.

Waarmee de vraag of het nou Arp of Yamaha is niet direct opgelost wordt, maar dat terzijde... (ik denk als ik tussen bovenstaande moet kiezen eerder aan de CS80; het geluid klinkt wat wollig)
 
Hay

ja, ik ken die yamaha niet dus kan ook het verschil niet horen

maar ELO maakt al muziek vanaf +- 1970, jef lyn tenminste
en in die tijd was er geen volgens mij nog geen yamaha. alleen moog en arp
een amerikaanse groep uit die tijd, en dan met yamaha aankomen,zo vlak na pearl harbor

de quadro is van later , de odesy en soloist zijn van de periode 1972 de geluiden zijn dacht ik hetzelfde
het heeft meer met de filters te maken.
bij de opvolger van de soloist hebben ze in 1976 een filter uitgehaald en daarvoor in de plaats
een pedaal met extra functies gegeven .
het geluid was niet zo mooi meer (lhoezo nieuw beter), maar je kon wel gas geven

het is toch vreemd dat die oude bakken zo klinken ik heb het idee dat iedereen dooor de fabrikanten in de maling wordt genomen,

volgens mij is bij arp kwa geluid niet veel veranderd, in zijn leven
de eerste was net zo mooi (misschien wel mooier)als de laatste
moogkenners zeggen misschien hetzelfde over moog
Moog en arp zijn samen ontwikkeld in samenwerkeing met een universiteit
ik heb zelf het idee dat dit de tegenhanger van de minimoog was


iedereen kent de duurdere types, en wil die graag , maar de pro is een beest
een werkpaard,makkelijk te bedienen,veel gebruikt door diverese bands genesis pink floyd
vangelis heeft er niet voor niets twee van gehad

dus ik ga niet zoi snel gelijk naar de winkel als er weer een nieuw apparaat met een ander kleurtje ligt
de nieuwe geluiden zijn wel leuk,maar zijn ze mooier dan het oude apparaat,soms wel maar niet altijd

in 2002 was er op dit forum iemand die hem bijna weggegooid had ,maar toch verkocht heeft
op de amerikaanse ebay zie je ze voor een paar honderd dollar

mijn avator is niet voor niets veranderd, ik hoop dat er meer veranderen

Greetz Turtel
eens een arp altijd een arp
_-/8D\-_
 
Ik zal thuis eens kijken, want ik ken / heb aardig wat van ELO (1 van de groepen die ik heb leren kennen door mijn oudere broer, in een tijd dat ik nog niet met synths bezig was).

Hoewel het geluid van ELO nu vaak wat gedateerd aandoet, zeker de eerdere albums, zijn het naar mijn mening pioniers geweest die geheel hun eigen weg hebben gevolgd (okee, dat is wat dubbelop :) ). Niet alleen hun geluid was destijds uniek, hun composities waren ook niet zomaar uit de lucht gegrepen.

Qua apparatuur wilden ze ook nog wel eens met zelfgemaakte / experimentele spullen rotzooien, dus het is niet altijd goed te zeggen wat ze nu precies gebruikten.

Maar goed, het album waar "here is the news" op staat heb ik ook dus ik zal nagaan of ik meer te weten kan komen. Vaak vermeldden ze in hun hoezen namelijk wel wat ze gebruikten (muziekinstrumenten dan he?) voor een album - ik denk dat ze op hun manier toch ook apparatuurfreaks waren!
 
maar ELO maakt al muziek vanaf +- 1970, jef lyn tenminste
en in die tijd was er geen volgens mij nog geen yamaha. alleen moog en arp
een amerikaanse groep uit die tijd, en dan met yamaha aankomen,zo vlak na pearl harbor

Amerikaans? ELO?
Ga jij 's even snel je geschiedenisboekjes erbij pakken... :D

Overigens is "Here is the news" van het album Time, uit 1981. Dus daar is een CS80 sowieso een mogelijkheid.
 
Origineel geplaatst door turtel
maar ELO maakt al muziek vanaf +- 1970, jef lyn tenminste
en in die tijd was er geen volgens mij nog geen yamaha. alleen moog en arp
een amerikaanse groep uit die tijd, en dan met yamaha aankomen,zo vlak na pearl harbor

Het kan wel hoor: Here is the news komt van Time, uit 1981, terwijl de CS80 is uitgebracht in juli 1977. Geen enkel probleem dus. Jeff Lynne lijkt me inderdaad wel een apparatenfreak (experimenteren en altijd het nieuwste van het nieuwste), maar zo ver ik weet staat er op de albums niet gespecificeerd welke synths precies gebruikt werden.

Trouwens: Arp roeleert. Als ik ooit nog een synthshirt koop/maak dan staat er het Arp-logo op (iedereen heeft al Moog :D ).

(en ze zijn Engels! :smeris: )

<edit: nee hoor, deze post is niet dubbelop; die van Etaoin, die is dubbelop... ;) >
 
Hay

de vraag was wat voor geluid in het intro zat,
en ik ga ik een heel verhaal vertellen, waarvan ook nog niet alles klopt:stupid
krijg gelijk het halve forum weer over me heen
misschien was het deze wel yamaharp

Greetz Turtel _-/8D \-_
 
Origineel geplaatst door turtel
krijg gelijk het halve forum weer over me heen

Nee hoor, was niet negatief bedoeld. We denken gewoon allemaal met de topicstarter mee. :okdan:

misschien was het deze wel yamaharp

De Yamaharp 2680! :eureka:
 

Attachments

  • yamaharp 2680.jpg
    yamaharp 2680.jpg
    113,4 KB · Bekeken: 52
Nou, ik heb even wat nagekeken. Wat er gebruikt is op het album "Time" uit 1981 valt bijna niet te zeggen, want de informatie op de hoes (of inlay, want ik heb hem op CD) is zeer beperkt. Het enige wat over keyboards gezegd wordt is dat het om Yamaha, Oberheim, S.L.M. en Wurlitzer zou gaan. Niet erg informatief dus, maar beter dan niets. Die CS-80 behoort nog steeds tot de mogelijkheden!

Neem ik het dubbelalbum "Out of the Blue" uit '77 erbij (die met die spacey hoes zodat ik blij ben dat ik DIE wel op vinyl heb) dan staat er veel meer info op! Misschien leuk om de gebruikte electronische instrumenten op dit album, waarop onder andere "Mr. Blue Sky" staat, te vermelden.

-Wurlitzer E.P. 200
-Minimoog
-Polymoog
-ARP 2600
-ARP Odyssey
-ARP Omni
-ARP sequencer
-ARP Minus Noise Mixer
-Yamaha C7B piano (is waarschijnlijk toch een acoustische)
-SLM Concert Spectrum
-Mellotron M400
-Hohner Clavinet

effecten:

-EMS vocoder 2000
-Eventide Harmonizer (toen al?)
-digital delay (niet gespecificeerd)
-MRX flanger
-analog delay line (niet gespecificeerd)
-Electronic Mistress
-Systec flanger
-Roland Space Echo
-Shaffer Vega diversify systems
-Musictronics Octave Divider
-Mutron 3M
-Maestro Stage Phaser

Er staat in ieder geval wel het een en ander tussen dat mij niets zegt. Verder was toetsenist Richard Tandy kennelijk toch wel Moog en ARP-adept! Maar goed, heel veel keus had je in die tijd nu ook weer niet.

Al met al een indrukwekkende lijst, zeker als je bedenkt dat electronica maar een deel van de sound van ELO was...
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
We denken gewoon allemaal met de topicstarter mee. :okdan:

Ik ben ontroerd... dank u :W
 
Nou, ik heb even wat nagekeken. Wat er gebruikt is op het album "Time" uit 1981 valt bijna niet te zeggen, want de informatie op de hoes (of inlay, want ik heb hem op CD) is zeer beperkt.

Ik heb zowel de CD (die staat hier) als de LP (die staat helaas tijdelijk in de opslag).
Op de binnenhoes van de LP staat zeker weten meer (onder andere de teksten en wat foto's).
Of daar een gearlist bij staat durf ik niet te zeggen.
Als niemand de LP heeft liggen kan ik dit weekend wel eens kijken of ik 'm snel kan vinden tussen alle dozen. Pas over een half jaar als mijn nieuwe huis klaar is, is alles weer bij de hand :(
 
Hay

ik kon het niet laten

heb dat stukie geremixd(kultuurbarbaar)

alleen de arp en hij past kwa klank goed bij de rest(klankleur is geleik)
maar dat introtje is te klassiek en te mooi



Greetz Turtel /\/8D\/\
 

Attachments

  • vpro.mp3
    933,8 KB · Bekeken: 53
Inmiddels de LP van Time uit de opslag.
Geen specifieke modellen-lijst; het enige dat ze zeggen is het de keyboards zijn van: Yamaha, Oberheim, S.L.M. en Wurlitzer.
 
Electric Light Orchestra is gewoon errug goed....mooie combinatie's van stijlen muziek en soorten instrumenten.
Mr. Bluesky is 1 van m'n favorieten :W ook zeer leuk vocodertje daarin.
Ben m'n vader toch nog voor iets dankbaar want hij zette wel 10 keer per jaar die video voor mijn snuffert op van ELO's LIVE optreden (in die ''UFO'')
 
Origineel geplaatst door Kevin
Electric Light Orchestra is gewoon errug goed....mooie combinatie's van stijlen muziek en soorten instrumenten.
Mr. Bluesky is 1 van m'n favorieten :W ook zeer leuk vocodertje daarin.
Ben m'n vader toch nog voor iets dankbaar want hij zette wel 10 keer per jaar die video voor mijn snuffert op van ELO's LIVE optreden (in die ''UFO'')

Hay

ja de ELO is goed

Maar dat het nou zo moeilijk uit te zoeken is wat voor instrument ze hebben gebruikt
is toch wel vreemd

het gaat nu dus om yamaha obeheim slm en wurlitzer
dat zijn er nog steeds aardig wat zeg

ik kon alleen maar met die arp vergelijken en vond hem er wel op lijken

GReetz Turtel8D
 
Nou ja, een beetje mysterie kan ook weer geen kwaad....

En Etaoin, ik hoop voor jou dat die LP niet helemaal achterin de opslag stond :D Dat soort geluk heeb ik namelijk altijd...
 
Het lijkt echt niet op internet te staan - dat komt toch niet vaak voor!

De complete albumcredits zijn wel terug te vinden, maar er zijn twee versies (cf. bijv. deze met deze).

Dit is steeds hetzelfde:
Gibson, Ovation - Guitars
Yamaha, Oberheim, S.L.M., Wurlitzer - Keyboards
Fender, Gibson - Bass guitars
Slingerland drums
Zildjian cymbals
Remo heads

Dit verschilt:
Jeff Lynne - Guitar, Vocals, Backing vocals
Bev Bevan - Drums, Percussion, Backing vocals
Richard Tandy - Piano, Moog, Guitar, Clavinet
Kelly Groucutt - Bass, Vocals, Backing vocals
Jeff Lynne - Lead vocals, Backing vocals, Electric & acoustic guitars, Piano, Synthesizers
Bev Bevan - Drums, Percussion
Richard Tandy - Piano, Electric piano, Synthesizers, Guitar
Kelly Groucutt - Bass guitar, Backing vocals.

De tweede lijkt mij beter (waar komt die Moog vandaag in de eerste variant?), maar het helpt niets natuurlijk...
 
Die tweede is degene die op de LP staat. En ik vertrouw de echte LP toch meer dan wat berichtjes op 't net ;)
 
Origineel geplaatst door etaoin
Die tweede is degene die op de LP staat. En ik vertrouw de echte LP toch meer dan wat berichtjes op 't net ;)

Leek mij ook al. Maar niet iedereen heeft de LP en door middel van de info die jij gaf vond ik deze links, dus ik dacht, ik post het even, dan kan iedereen zien wat er precies staat. Alleen was het wel onhandig dat er twee varianten waren... :W
 
Laatst gewijzigd:
elo1.jpg

elo2.jpg

elo3.jpg

elo4.jpg


Wat naslagwerk vd DVD Out of the blue tour,maar dan van de aparte Discovery sectie uitgebracht in '79..
 
Back
Top