Mogelijkheden sampler

beezz

Ingeburgerd
Lid sinds
17 januari 2005
Berichten
43
'lo iedereen....ik ben niet alleen nieuw op dit forum, maar ook in hetgene waarover dit forum gaat....vergeef me dus aub mijn domme vragen en antwoorden in het begin:erm: ik ben echter wel bereid veel bij te leren:)
in ieder geval, wat ik wou vragen:

Ik zoek een sampler die aan de volgende eisen voldoet:
-kan hoge hoge bitrate aan
-heeft genoeg geheugen
-kan makkelijk en snel een ander sample toekennen aan een knop terwijl je volop bezig bent
-kan samples loopen en pitchen
-kan verschillende samples tegelijk loopen(weet niet of dit kan, maar zou toch zeeer handig zijn)
...dat dan liefst zo goedkoop mogelijk....
En laat ik er nog eens voor de zekerheid aan toevoegen dat een goede gebruiksvriendelijkheid een must is...

Voor de volledigheid: het is dus de bedoeling dat ik met de sampler de samples die ik zelf heb gemaakt op men pc live met mekaar kan combineren, waarbij het vooral de bedoeling is dat de samples allemaal geloopt worden.



Misschien sla ik nu voor de kenners neanderthalertaal uit, in dat geval, help me een beetje;)
 
En welk type zou het beste zijn?
Want akai heeft veel verschilldende samplers, voor zover ik weet...

Welk type zou de beste prijs/kwaliteit geven voor mijn doel?
Ik moet immers zeer goed op mijn budget letten.
 
Wellicht dat ableton live op een pc voor jou een goede optie is!
In combinatie met een goede geluidskaart ben je zeer flexibel. Qua live loop gebruik is ableton wat mij betreft de koning!
Qua gebruikersvriendelijkheid is een softwarepakket als ableton volgens mij echt ideaal. Bang zijn voor crashende pc's..tsja dat is dan weer iets waar de meningen over verschillen. Als je je pc goed inricht met snel spul kan er echt vrij weinig misgaan. Als je perse met een hardware sampler wil werken is dit natuurlijk niet een post waar je veel aan hebt;)

Gr,

Chris
 
hoi ik ben een gebruiker van een AKAI Z8 (laatste model) en deze kan hoge samplerates aan en is 24bits.
heeft een afneembaar front met draaiknoppen (controllers) die zijn naar eigen keus te verwijzen naar bijv,. filter functies.
heeft een eigen HD en bij mij 512 mb int. geheugen wat denk ik voldoende is om een nachtje te beuken.
verder
-usb
-digitaal in en uit
-zeer veel filters
-stabiel!

de nieuwprijs ligt op ongeveer 1500 euro
groeten ;)
 
welkom op dit geweldige forum :biertje:

Je bent hier aan het goede adres, maar houd in je achterhoofd dat er niet één antwoord op je vraag is, maar meerdere. Uiteindelijk (!) weet je zelf het beste antwoord op deze vraag. Denk goed na, neem de tijd, denk nog eens na, zoek op internet, dit forum...got the idea!?

Het eerste dat in mij opkwam toen ik je vraag las: waarom geen software sampler, i.c.m. een 'goede' -dat is ook zo'n relatief begrip- audiokaart. Dit heeft (voorlopig) alles in huis wat je beschrijft en is redelijk goedkoop. Voordat ik iets over -mijn- hardware samplers zeg nog even wat argumenten:

- softsamplers zijn vaak erg gebruiksvriendelijk (niet met een klein schermpje prutsen) en worden soms nog geupdate...
- geheugen zoveel als je computer beschikbaar heeft (ipv van dure geheugenmodules in een hardsampler)
- doet alles 'on the fly'; een hardsampler zal je altijd wat langer moeten instellen
- bitrate van softsamplers is beperkt door de bitrate van je geluidskaart (lees: vaak al 96khz), hardsamplers houden bij 48 khz wel op, zeker als het goedkoop moet zijn
- loopen en pitchen, tja als een sampler dat niet kan....is het geen sampler (of juist een Mellotron, maar dat terzijde) :D

frappant, dit pleidooi, want ik heb en gebruik zelf twee hardware samplers: een akai s3000 en een roland s-760. Met beide duurde het een half jaartje voordat ik er vlot mee overweg kon, er kan niet meer dan 32 mb geheugen in, de Akai heeft zelfs maar 10 mb. Ze hebben beide voor en nadelen, vereisen een analoge mixer plus kabels plus midi plus een externe controller plus vraag je maar niet eens af hoe samples uit de pc het beste in de samplers terechtkomen en zo kan ik nog wel even doorgaan....maar ze klinken geweldig, allebei anders; ik zweer inmiddels bij die dingen...

ik moet nu kappen met schrijven, maar volgens mij is dit al heel wat. Succes!
 
Laatst gewijzigd:
@Cecil: wel eerlijk zijn; je vergelijkt nu oude sampler hardware met de mogelijkheden van nieuwe software en nieuwe geluidskaarten ;) In de tijd dat jouw s3000 uit kwam konden ook geluidskaarten nog geen 96 kHz.
Vergeet niet dat een Z4 van 600 euro ook al 24bit/96kHz doet en dat daar ook gewoon IDE drives en normaal geheugen in gaan, en dat je op een redelijk duidelijk scherm werkt of gewoon via USB en ak.Sys op je computer. De tijden zijn verandert sinds de XL serie :D
 
Re: Mogelijkheden sampler

Origineel geplaatst door beezz
'lo iedereen....ik ben niet alleen nieuw op dit forum, maar ook in hetgene waarover dit forum gaat....vergeef me dus aub mijn domme vragen en antwoorden in het begin:erm: ik ben echter wel bereid veel bij te leren:)
in ieder geval, wat ik wou vragen:

Ik zoek een sampler die aan de volgende eisen voldoet:
-kan hoge hoge bitrate aan
-heeft genoeg geheugen
-kan makkelijk en snel een ander sample toekennen aan een knop terwijl je volop bezig bent
-kan samples loopen en pitchen
-kan verschillende samples tegelijk loopen(weet niet of dit kan, maar zou toch zeeer handig zijn)
...dat dan liefst zo goedkoop mogelijk....
En laat ik er nog eens voor de zekerheid aan toevoegen dat een goede gebruiksvriendelijkheid een must is...

Voor de volledigheid: het is dus de bedoeling dat ik met de sampler de samples die ik zelf heb gemaakt op men pc live met mekaar kan combineren, waarbij het vooral de bedoeling is dat de samples allemaal geloopt worden.



Misschien sla ik nu voor de kenners neanderthalertaal uit, in dat geval, help me een beetje;)

Check je PB.:peukie:
 
Origineel geplaatst door etaoin
@Cecil: wel eerlijk zijn; je vergelijkt nu oude sampler hardware met de mogelijkheden van nieuwe software en nieuwe geluidskaarten ;) In de tijd dat jouw s3000 uit kwam konden ook geluidskaarten nog geen 96 kHz.
Vergeet niet dat een Z4 van 600 euro ook al 24bit/96kHz doet en dat daar ook gewoon IDE drives en normaal geheugen in gaan, en dat je op een redelijk duidelijk scherm werkt of gewoon via USB en ak.Sys op je computer. De tijden zijn verandert sinds de XL serie :D

oeps, zoiets wilde ik inderdaad nog toevoegen :D goed dat je het zegt!
<schreeuwmode>
ik heb ze pas een jaar EN ZE ZIJN ALLEBEI RUIM 10 JAAR OUD!
</schreeuwmode>

Beez: mijn verhaaltje is uberhaupt verre van volledig, maar doe er je voordeel mee!
 
Re: Re: Mogelijkheden sampler

Re: Re: Mogelijkheden sampler

Origineel geplaatst door Martijn A.
Check je PB.:peukie:

en kijk uit voor sluwe verkopers :smeris:
 
Origineel geplaatst door cyble
Wat is je budget ?:confused:
het zou toch wel binnen de 150 euro moeten blijven...hoewel, als ik het zo zie ga ik niet snel iets krijge dat de moeite waard is...:erm:


wat zou de minimum prijs zijn voor een fatsoenlijke tweedehands/derdehands sampler in zo goed als perfecte staat?
 
Laatst gewijzigd:
Met dat budget zou ik eens kijken naar EMU ESI-2000 en ESI-4000 (dat zijn dezelfde samplers, maar met een ander kleurtje). Goeie samplers, veel filters, gebruiksgemak lijkt op het eerste gezicht wat tegen te vallen door het wat kleine display, maar in de praktijk is er goed mee te werken, zeker als je er na een tijdje aan gewend raakt. Deze gaan onder de 200 euro, er staan er een paar op marktplaats.

Maar zoals al eerder opgemerkt kun je als je vooral loops wilt gebruiken misschien ook nog eens kijken naar Ableton Live (software) dat is helemaal toegespitst op het werken met loops live.
 
het lijkt me nogal moeilijk overal een pc naar mee te zeulen...een laptop heb ik niet, en dan is een professionele hardware sampler nog goedkoper:D
 
Origineel geplaatst door BDeep
Met dat budget zou ik eens kijken naar EMU ESI-2000 en ESI-4000 (dat zijn dezelfde samplers, maar met een ander kleurtje). Goeie samplers, veel filters, gebruiksgemak lijkt op het eerste gezicht wat tegen te vallen door het wat kleine display, maar in de praktijk is er goed mee te werken, zeker als je er na een tijdje aan gewend raakt. Deze gaan onder de 200 euro, er staan er een paar op marktplaats.
nu valt het mij eigenlijk op: voor zover ik begrijp zijn bvb de akai mpc en de emu esi-2000 allebei samplers
als ike r afbeeldingen van opzoek blijkt echter dat deze er totaal verschillend uitzien:erm:

wat is het verschil hiertussen?
 
de MPC is een zgn desktop-sampler: staat letterlijk op tafel (met trigger-pads als een soort drumcomputer), de ESI X000 is een racksampler en die hang je in een rek, bediening aan de voorkant.

FF een kanttekening bij die ESI's: die kun je niet met software editten, mocht je dat misschien willen...Vooral in het begin vond ik dat erg handig met mun Akai. Ik heb mijn ESI zelfs na enkele maanden weer verkocht, het wilde allemaal maar niet lukken! Niks voor mij, zo'n ESI. Hij had echter wel mooie filters
 
is zo'n racksampler dan niet moeilijker te bedienen? want ik heb er nergens zo'n grote knoppen op gezien als op bvb de mpc1000

en wat bedoel je met: met software editen? dingen programmeren, nieuwe samples erop zetten met software, ...?
 
150 € ?? Daar moet je een Yamaha A3000v2 voor kunnen scoren....veel sampler voor weinig geld MET fx !! Moet er alleen wel op ''werken''.
 
Als je je computer niet overal mee naar toe wilt nemen vraag ik me wel af waar je dan mee wilt sequencen. Een racksampler zelf doet namelijk helemaal niks, daar moet wat aan hangen, bijvoorbeeld een pc, een hardware sequencer (akai MPC bij.) of een masterkeyboard.

Als je er mee op wilt treden en zo kan je misschien beter kijken naar een akai mpc bijvoorbeeld, al zijn die wel wat duurder dan je budget. Is zo'n korg ES-1 niks voor je? Misschien vind je die wel te simpel, maar je zou er 2e hands een kunnen scoren en als ie niet bevalt verkoop je hem voor dezelfde prijs gewoon weer.
 
Back
Top