AI en gebruik van loops, samples, enz

Alles aan de SHS10 is schattig.

Heb er (als volwassene!) nog mee op het podium gestaan! Grote plus was de midi-uit, zodat ik er verbonden aan een S950 kickass synthsolo's op kon spelen (die vaak misgingen vanwege die k*ttoetsjes. En er altijd voor zorgen dat het volume op 0 stond, want voor je het wist drukte je deze demosong in.

Nu ik er over nadenk, hij moet nog in de opslag liggen. Deze slimmerik heeft de 950 verkocht en de keytar gehouden...)

Ik heb mijn SHS10 nog verkocht in de goed oude tijd toen ik er 30 euro voor kon krijgen. Die minitoetsjes waren niet echt mijn vriend. Die MIDI out wel.

Ik merk trouwens ook het voetbalsupporterssyndroom bij luie-zetel AI gebruikers:

-Als AI maakt wat jij gehoopt had, heb jij het gemaakt
-Als AI maakt wat jij niet wou, heeft AI het gemaakt.
Op zijn best ontwerp jij het maar zelfs dat is discutabel aangezien A.I. in feite gewoon een giga sample library is waar uit geput wordt. Een idee wat niet alreeds aanwezig is, kan nog niet gerealiseerd worden.

Ik snap niet waarom mensen die werken met A.I. zeggen dat zij die productie gemaakt hebben, want dat is domweg niet zo. Bezie A.I. als een aannemersbedrijf voor beats. Het zijn wel jou ideeen die je aanlevert, maar het is niet jouw werk. Het is evenmin jouw werk als wanneer iemand een tekening in opdracht voor jou maakt.

Op zijn best ontwerp jij het maar zelfs dat is discutabel aangezien A.I. in feite gewoon een giga sample library is waar uit geput wordt. Een idee wat niet alreeds aanwezig is, kan nog niet gerealiseerd worden.
Dat is niet per se waar. Creatieve uitingen zijn vrijwel altijd een originele en/of ongebruikelijke combinatie of interpretatie van bestaande ideeën. In het geval van AI zul je dus bestaande trainingsdata op een originele/ongebruikelijke wijze combineren (via je prompt) om zo'n idee te realiseren. Dat is prima mogelijk.

Dat is niet per se waar. Creatieve uitingen zijn vrijwel altijd een originele en/of ongebruikelijke combinatie of interpretatie van bestaande ideeën. In het geval van AI zul je dus bestaande trainingsdata op een originele/ongebruikelijke wijze combineren (via je prompt) om zo'n idee te realiseren. Dat is prima mogelijk.
Het idee is wel realiseerbaar maar het verschil zit hem natuurlijk in muziek prompten en muziek maken. Het ene kan iedereen en het andere is een kunstvorm.

Wat kunst is of niet is altijd een levendige discussie waar je nooit uitkomt, maar ik denk wel dat je kunt stellen dat AI prompten je geen schrijver, schilder/tekenaar/fotograaf of muzikant maakt. Wanneer AI slop overgaat in AI art is subjectief maar ik heb wel dingen (met name filmpjes) gezien die ik echt creatief/kunstzinnig vind ondanks dat er veel AI bij is gebruikt.

Goeie AI dingen heb ik ook zeker gehoord, vandaag nog een AI beat van iemand zo goed dat ik er geen nut meer in zie zelf nog te produceren en na dagen prutsen met iets komen dat niet eens beter is. Best ironisch dat producers door muzikanten weer niet als musici werden gezien, maar prompten kon je die programma's niet. Maar nee. dat AI goeie dingen maakt staat voor mij buiten kijf, maar er is geen kunst meer aan. Laat ik het zo maar zeggen. Iedereen kan het die twee woorden kan schrijven.

Visueel zijn er dingen mogelijk door AI die nog niet of heel moeilijk door mensen met digitale technieken konden worden gemaakt, wat dat betreft vind ik beelden die door AI gegenereerd zijn heel fascinerend, zeker als het mooie arty videos zijn, bijv een prachtige surrealistische of psychedelische trip kan er geweldig uitzien en dat het zo bereikbaar is voor iedereen, nou ja; zodra de videokaarten weer 'ns op een normaal prijsniveau komen want nu kost het een aardige duit.
Wat muziek betreft wordt AI ook steeds beter, zelfs de zang begint goed te worden ondertussen en de sky is de limit maar het is wel anders dan met beelden want ik kan me niet voorstellen dat AI muziek kan maken die muzikanten niet konden, eigenlijk was door de technische en daarna digitale ontwikkeling al zo'n beetje alles wel mogelijk da's wel een verschil met beelden maken.

Mensen laten zich niet prompten bewijs jij met je nutteloos advies.
Ik heb helemaal geen advies gegeven. Ik reageer alleen op de false premise waar jouw bericht naar verwijst dat, somehow, mensen wel iets nieuws kunnen maken en Ai niet. Dat mensen, ‘origineel’, kunnen zijn. Alles wat mensen doen is ook voortborduren op wat er al was. Niets wordt geheel nieuw gemaakt, geen enkel idee of concept ontstaat in volledige isolatie zonder verwijsmaking naar wat er al is. Dat is simpelweg waar ik op trachtte te duiden maar dan zonder al teveel woorden er aan vuil hoeven te maken.

AI video wordt bijna altijd server-side gemaakt, dus je hebt er geen dikke videokaart voor nodig.
Alleen een dikke portemonnee of een fijne werkgever.
Ik heb een 8gb videokaart maar voor de meeste programma's werkt dat niet of nauwelijks, met WAN 2.1 kan je wel wat doen maar sommige dingen lukt dan niet zoals person of item consistency bijv.
Als je het thuis wil doen met je eigen pc dan heb je een videokaart nodig met toch al gauw 24 gb of meer en al tijden lang zijn stevige videokaarten op een abnormaal prijspeil of je moet het geluk hebben dat je al voor je werk een dure videokaart nodig hebt, dan kan je lekker aan de gang.

Een maand of drie geleden heb ik me er wat in verdiept maar de meeste online bedrijven hanteren een heel ondoorzichtig creditsysteem waardoor het lastig is om in te schatten wat het kost om clips te maken.
Je was toch al gauw een paar tientjes per maand kwijt voor enkele clipjes van 5 seconden en als je dan met prompts soms wat hits and miss hebt dan ben je er gauw doorheen.
Ik las dat Intel plannen had voor een 48 gb videokaart die redelijk te betalen was maar tot nu toe ligt er nog niets in de winkel, maar hopelijk gaat het zoals met alle dingen; naarmate techniek goedkoper wordt en het aanbod groter zal ook de prijs gaan dalen.

Laatst gewijzigd:
Ik vraag me af wat de effecten zullen zijn voor fotograven en fotostudio's. Het gebruik van auteursrechtelijk beschermd fotomateriaal op een bv, hobbymatige website was ook betrekkelijk makkelijk te achterhalen. een dikke claim krijgen voor een lullig plaatje wat er was gebruikt.. Sorry copyright cowboys...

Maar met gebruik van geluidmateriaal, is dat allemaal wat lastiger te achterhalen.. Met stukjes audio nu al (zonder AI) iets in elkaar te kunnsen zetten wat niet herkend wordt. Eigenlijk doet AI dat ook. Er zijn ook al tools die de gemiddelde producer met een idee voor een tekst en zanglijn laten omzetten in iets wat in een keer zingt alsof er een pro achter de mic stond..
Ik vroeg me af of er zoiets voor sax ook bestaat. Waarbij je een op toetsenbord ingespeelde solo laat omzetten naar een meer realistischere take compleet met al het karakter en intonaties, growls.. etc.. die horen bij sax..

Ik kwam nu dit tegen.. best nice.. het klinkt een beetje zoals de sax die je uit een Yamaha Genos hoort. Best realistisch, maar dan iets meer human touch.. En veel beter dan de take uit een rompler in ieder geval.

Laatst gewijzigd:
Ik vraag me af wat de effecten zullen zijn voor fotograven en fotostudio's. Het gebruik van auteursrechtelijk beschermd fotomateriaal op een bv, hobbymatige website was ook betrekkelijk makkelijk te achterhalen. een dikke claim krijgen voor een lullig plaatje wat er was gebruikt.. Sorry copyright cowboys...
De innovatie gaat doorgaans 3x zo hard als de regelgeving, en als er ooit AI-regels komen dan verwacht ik dat daar in korte tijd alweer omheen gewerkt is. Copyright-schennis door het gebruik van AI-content is in de praktijk vrijwel niet te handhaven, zeker niet internationaal. Ik denk dat het eerder gehandhaafd zal worden in het input-stadium van de AI-algoritmes, oftewel bij de bronnen die OpenAI, Midjourney, etcetera, zelf inzetten.

Fotografen en fotostudio's beginnen al deels overbodig te worden. Voor bv. marketing-campagnes gebruikt men al veel meer AI tools ipv dure (stock)foto's. AI-gegenereerde muziek is slechts een tussen stap, maar ik verwacht dat het niet zo heel lang zal duren voordat bv. Spotify zélf AI-gegenereerde muziek gaat aanbieden binnen ieder genre. Want waarom zouden ze artiesten gaan betalen voor iets wat ze zelf kunnen genereren? "Cut out the middle man."

Back