AI en gebruik van loops, samples, enz

Alles aan de SHS10 is schattig.

Heb er (als volwassene!) nog mee op het podium gestaan! Grote plus was de midi-uit, zodat ik er verbonden aan een S950 kickass synthsolo's op kon spelen (die vaak misgingen vanwege die k*ttoetsjes. En er altijd voor zorgen dat het volume op 0 stond, want voor je het wist drukte je deze demosong in.

Nu ik er over nadenk, hij moet nog in de opslag liggen. Deze slimmerik heeft de 950 verkocht en de keytar gehouden...)

Ik heb mijn SHS10 nog verkocht in de goed oude tijd toen ik er 30 euro voor kon krijgen. Die minitoetsjes waren niet echt mijn vriend. Die MIDI out wel.

Ik merk trouwens ook het voetbalsupporterssyndroom bij luie-zetel AI gebruikers:

-Als AI maakt wat jij gehoopt had, heb jij het gemaakt
-Als AI maakt wat jij niet wou, heeft AI het gemaakt.
Op zijn best ontwerp jij het maar zelfs dat is discutabel aangezien A.I. in feite gewoon een giga sample library is waar uit geput wordt. Een idee wat niet alreeds aanwezig is, kan nog niet gerealiseerd worden.

Ik snap niet waarom mensen die werken met A.I. zeggen dat zij die productie gemaakt hebben, want dat is domweg niet zo. Bezie A.I. als een aannemersbedrijf voor beats. Het zijn wel jou ideeen die je aanlevert, maar het is niet jouw werk. Het is evenmin jouw werk als wanneer iemand een tekening in opdracht voor jou maakt.

Op zijn best ontwerp jij het maar zelfs dat is discutabel aangezien A.I. in feite gewoon een giga sample library is waar uit geput wordt. Een idee wat niet alreeds aanwezig is, kan nog niet gerealiseerd worden.
Dat is niet per se waar. Creatieve uitingen zijn vrijwel altijd een originele en/of ongebruikelijke combinatie of interpretatie van bestaande ideeën. In het geval van AI zul je dus bestaande trainingsdata op een originele/ongebruikelijke wijze combineren (via je prompt) om zo'n idee te realiseren. Dat is prima mogelijk.

Dat is niet per se waar. Creatieve uitingen zijn vrijwel altijd een originele en/of ongebruikelijke combinatie of interpretatie van bestaande ideeën. In het geval van AI zul je dus bestaande trainingsdata op een originele/ongebruikelijke wijze combineren (via je prompt) om zo'n idee te realiseren. Dat is prima mogelijk.
Het idee is wel realiseerbaar maar het verschil zit hem natuurlijk in muziek prompten en muziek maken. Het ene kan iedereen en het andere is een kunstvorm.

Wat kunst is of niet is altijd een levendige discussie waar je nooit uitkomt, maar ik denk wel dat je kunt stellen dat AI prompten je geen schrijver, schilder/tekenaar/fotograaf of muzikant maakt. Wanneer AI slop overgaat in AI art is subjectief maar ik heb wel dingen (met name filmpjes) gezien die ik echt creatief/kunstzinnig vind ondanks dat er veel AI bij is gebruikt.

Goeie AI dingen heb ik ook zeker gehoord, vandaag nog een AI beat van iemand zo goed dat ik er geen nut meer in zie zelf nog te produceren en na dagen prutsen met iets komen dat niet eens beter is. Best ironisch dat producers door muzikanten weer niet als musici werden gezien, maar prompten kon je die programma's niet. Maar nee. dat AI goeie dingen maakt staat voor mij buiten kijf, maar er is geen kunst meer aan. Laat ik het zo maar zeggen. Iedereen kan het die twee woorden kan schrijven.

Back