AI en gebruik van loops, samples, enz

Om de dooddoener nog maar eens te herhalen, techniek is neutraal en het hangt wat mij betreft nogal af van wat je ermee doet. Een track genereren op basis van een prompt, zelfs als dit een prompt is met diepgang waar je tranen van in je ogen krijgt, vind ik niet creatief of muzikaal. Dat wil zeggen, het resultaat zal misschien best goed zijn, maar het is iets dat in een black box is gemaakt op basis van een algoritme met slechts jouw tekstinput als parameters, maar dat is dan toch niet echt jouw verdienste. Als ik (of wie dan ook) dezelfde prompt zou geven, zou er een vergelijkbaar stuk muziek uitkomen. Dat heeft dus niets met visie of artisticiteit te maken, het is gewoon een 'track construction kit'. Er zit geen 'signature sound' of 'hand van de meester' in. Het is generiek en anoniem. Natuurlijk zit er verschil in de kwaliteit van de prompts en daar valt misschien enig onderscheidend vermogen te halen, maar dat is vooral een kwestie van snappen hoe de parser van je AI systeem werkt en heeft weinig met artistieke visie te maken.

Zang (of een andere partij) door AI laten vullen vind ik wel al wat oorspronkelijker, met name als je zelf degene bent die de lyrics en melodieën bepaalt. Dan gebruik je AI als tool om jouw tekst en muziek te realiseren en vind ik in die zin vergelijkbaar als je het door een echte muzikant uit zou laten voeren of door zo'n ingeblikte Vocaloid zanger, session drummer of basspeler in een Kontakt Lib. Daarnaast kan het nuttig zijn om een AI stem te gebruiken voor een demo om vocalisten te ronselen of instrueren, waarna je die vervangt door een echte zanger(es) voor je uiteindelijke productie. Maar muziek met AI stemmen uitbrengen als ware het echte vocalen vind ik dan toch weer een beetje stinken.

Voor samplen kan het een goudmijn zijn. Zeker gezien gedoe rondom auteursrecht en AI systemen die steeds beter worden in samples opsporen. Je kunt nu prima in allerlei genres muziek laten maken en daar dan uit gaan samplen, choppen en verbouwen zonder dat daar een haan naar kraait. En wat mij betreft is dat net zo creatief als werken met samples van bestaande muziek. Of misschien nog creatiever zelfs, omdat je nog de nodige invloed hebt op het bronmateriaal.

Laatst gewijzigd:
Wat betreft AI en het toelaten op een synthforum, in producties. Ik denk dat er al een aardig stempel gezet is op het gebruik van een door AI gegenereerd product in topics hier. En als ik dit dan door zou trekken naar een AI tool. Zou het echt interessant zijn om te zien hoe je een bepaald AI model aan het werk zet en in een druk op de knop audio genereert? Het feit dat mensen audio delen.. vocalen en teksten laten genereren, en het zelfs nog naar zich toe trekken.. best eng. Maar er is genoeg oordeel over.. hahaha.. gelukkig. :)
Ik kan me ook met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat het goed voelt dat je op het forum een track plaatst, niets zegt en complimenten zou krijgen, dat is toch het gevoel dat je iedereen loopt te besodemieteren?
Een enkel partijtje wat je zelf niet beheerst okay en zeg het dan maar lopen faken dat je een toffe track in elkaar hebt gezet terwijl het een kwestie van een prompt was, nee da's niet okay.
Dan moet je in de reclame business gaan werken om muziekjes bij een produkt te laten maken of influencer willen zijn en veel likes scoren terwijl je iedereen voor de gek houdt.

Zang (of een andere partij) door AI laten vullen vind ik wel al wat oorspronkelijker, met name als je zelf degene bent die de lyrics en melodieën bepaalt. Dan gebruik je AI als tool om jouw tekst en muziek te realiseren en vind ik in die zin vergelijkbaar als je het door een echte muzikant uit zou laten voeren of door zijn ingeblikte Vocaloid zanger, session drummer of basspeler in een Kontakt Lib. Daarnaast kan het nuttig zijn om een AI stem te gebruiken voor een demo om vocalisten te ronselen of instrueren, waarna je die vervangt door een echte zanger(es) voor je uiteindelijke productie. Maar muziek met AI stemmen uitbrengen als ware het echte vocalen vind ik dan toch weer een beetje stinken.
Mee eens, ik kan niet goed zingen dus ik zou in de toekomst wel 'ns wat door AI wllen laten zingen, dan worden het mijn teksten en (waarschijnlijk een paar hits and miss) met prompts tot ik tevreden zou zijn.

Persoonlijk vind ik veel muziek aardig zielloos, en dat komt oa zeker wel door de introductie van de computer en de synthesizer een paar decennia geleden. Hoewel er zeker wel goeie muziek is nog, begint het wel meer en meer zielloos te worden. Dat wordt er met AI niet beter op.
Bedoel je de 10 in een dozijn nummers, de overvloed van commerciële shizzle?

Overigens, als je op AI en robots wilt mopperen is er nu ook een scheldwoord: Clanker.

"Clanker" is a derogatory slur for robots and artificial intelligence (AI), emerging from a backlash against the growing presence of automation in society, particularly in the workplace. The term, which gained traction from a "Star Wars" show, is used to express anxieties about AI's impact on jobs and society. "
Get this dirty clanker out of here!” yelled a man in a recent viral video while pointing at a robot on a sidewalk.

Overigens, als je op AI en robots wilt mopperen is er nu ook een scheldwoord: Clanker.

"Clanker" is a derogatory slur for robots and artificial intelligence (AI), emerging from a backlash against the growing presence of automation in society, particularly in the workplace. The term, which gained traction from a "Star Wars" show, is used to express anxieties about AI's impact on jobs and society. "
Get this dirty clanker out of here!” yelled a man in a recent viral video while pointing at a robot on a sidewalk.

Ik stel dan ook voor: clanker wanker. Een weinig intelligent en nogal onplezierig persoon die met een overdreven fanatisme voorstander is van AI en robotisering.

Dag na dag merk ik dat ik meer AI gebruik in mijn werk, en ook dat de resultaten van mijn werk zélf meer en meer AI gebruiken.

Dat gezegd zijnde zie ik er in mijn muziekhobby geen plaats voor wat betreft creëren van een volledig eindresultaat. Het maken van klanken, samenvoegen van klanken, prullen in de sequencer, inspelen en opnieuw en opnieuw inspelen, afmixen...hoe moeilijk ook en hoe matig het resultaat ook, die uitdaging voor mezelf is de hobby. (los van het bouwen van de studio, dat is ook hobby voor mij). Als ik dat door AI laat doen, neem ik mezelf mijn hobby af ongeacht of het resultaat er beter op wordt of niet.

Ik ben inmiddels zo oud dat ik mij de tijd nog kan herinneren dat een synthesizer al reden was voor een mentale brandstapel. ;)
Dat herken ik wel ja… een tijd lang als geluidstechnicus gewerkt (1999 - 2009). Je praat dan wel eens over muziek met de bandleden. Het waren vooral de gitaristen die vonden dat muziek met een synth geen echte muziek is, en dat de synth zelf geen instrument was. Ach ja, ieder z’n mening…

Ik had in die tijd een 909, en van mijn kant uit snapte ik drummers nooit zo goed. Je moet er eerst voor zorgen dat je vier ledenmaten onafhankelijk van elkaar moeten kunnen controleren. En dan ook nog in de maat blijven. Je zeult je de pleuris met je kit, het past maar net in je auto, en je sweet het meest tijdens het optreden. Maar het is vooral dat je als drummer de minste chicks scoort. Niet dat ik ooit een chick heb binnengehaald met m’n 909… Anyway, met een 909 is het veel makkelijker. Je programmeert dat ding, of stuurt het via je sequencer en midi, drukt op play en klaar 😎

Dat herken ik wel ja…
En al die puristen luisteren dan wel met plezier naar een B3...

Het argument was vaak dat het 'muziek' maken was door één knop in te drukken, waarmee ze overigens doelden op de automatische begeleiding van keyboards.
Toen ik wat jonger was en daar mij nog iets van aantrok nodigde ik de betreffende criticus uit om die ene knop op mijn Synth in te drukken en een heel nummer ten gehore te brengen. ;)

Het argument was vaak dat het 'muziek' maken was door één knop in te drukken, waarmee ze overigens doelden op de automatische begeleiding van keyboards.
Maar de "geen synths" beweging was er al veel eerder. BV Queen zette het jaren op hun albums en toen bestond er met moeite een polysynth. In den beginne leek het me eerder afzetten tegen een populaire beweging. Veel synthmuziek, dus wij maken muziek zonder synths. Wat later veel DX7, dus sommigen zetten op hun album dat er geen DX7 in zit.

Dat argument van "dat is door de computer gemaakt" kwam er inderdaad ook bij. En daar zit een kerntje van waarheid in, ook met 80s technologie. Maar zoals wij allemaal weten: als het allemaal zoooo simpel was, waarom is het dan zo moeilijk? Als je er zo weinig moeite in steekt, komt er in de praktijk ook gewoon een heel kaal en repetitief nummer uit.

Alles aan de SHS10 is schattig.

Verder kwam ik net tot de conclusie dat de cirkel rond is wat betreft mijn computergebruik: toen ik voor het eerst aan een computer zat, speelde ik Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards met een text-based interface. En nu driehonderd jaar later, zit ik te viben met een LLM en typ ik nog steeds "yes" in een text interface.

Volgens mij staat LLM gewoon voor Leasure Suit Larry Metaverse.

Back