AI en gebruik van loops, samples, enz

tot nu nog een persoon inderdaad, maar gezien de opkomst van AI leek het mij verstandig om er gewoon vast een duidelijk standpunt op na te houden
Ik denk dat de meesten het wel met je eens zijn, niet iedereen kan alles zelf maar als je zelf helemaal niets meer doet en AI aan de gang laat is het andere uiterste.
Ik heb al 'ns eerder gezegd dat het wel een goed idee zou zijn als iemand die iets van AI heeft gebruikt dat zou vermelden in de trant van; alles van mezelf alleen de pianopartij is van AI of zo maar eigenlijk kan dat niet want dan zou je ook dat ook moeten doortrekken naar tracks waar iemand bijv een loop van een ander heeft gebruikt, dat komt een beetje op hetzelfde neer.

Over een jaar hebben we ieder nummer met dezelfde verse/chorus structuur, eenvoudige rijmvorm, he/she/they personen, light/dark, Truth/lies etc elementaire tegenstellingen, en cliché onderwerpen zoals rise, shadow, eyes wel gehad. En vergeet vooral ook niet de desgevraagde triviale analogieën. Oh en crumble. Lots of crumble.

Ik organiseer binnenkort een wedstrijd.

Ronde 1: raad uit welke Simon & Garfunkel hit AI volgende zinnen semi-gestolen heeft: ...

Ronde 2: schrijf zelf een niet van AI te onderscheiden tekst.

Net zoals met andere AI toepassingen zal ook hier de kwaliteit nog wel vooruit gaan in de toekomst. En zullen mensen er wel creatief mee leren omgaan eens de slopstroom van de initiële hype gaan liggen is. Ik lees hier alvast mooie voorbeelden van hoe mensen AI inzetten als hulpje in hun creatief proces ipv als vervanging ervan (bv instrumenten isoleren, omzetten naar MIDI, sparring partner voor lyrics, inzingen etc...), dus de toekomst ziet er goed uit.

Over gitaristen gesproken.. Iemand het verhaal rondom Giacomo Turra meegekregen? Van veelbelovend vituoos gitarist naar scam. Megaveel volgers op Insta maar hij kon live totaal niet waarmaken van wat hij in zijn video's vertoonde. Zelfs zijn solo's (waar hij geld mee verdiende) bleken van gejat van minder bekende, on-ontdekte gitaristen. Maar die kregen daardoor ook weer wat gratis exposure. :) https://www.reddit.com/r/Guitar/comments/1kfrg0y/discussion_giacomo_turra_and_the_crisis_of/?tl=nl

Heeft natuurlijk niets te maken met gebruik van AI om een random popsong uit te poepen.. maar over credibility verwerven gesproken. Eerlijk duurt het langst. En je kunt prompten wat je wilt, dat maakt je nog geen virtuoos.

Het grijze gebied rondom sample libraries was voor mij ook nieuw. Je kunt dus gewoon een prefab arrangement kopen en de stems zonder problemen gebruiken en zeggen dat het jouw muziek is en het zonder problemen uitbrengen. Zelfs als het al door anderen gebruikt is.

Laatst gewijzigd:
Volgens mij is dat punt op de commerciële radio een jaar of 20 geleden al bereikt.
Mja, wat ik uit AI zie komen is eerder een cliché van het cliché. Next level uitwisselbaar. En natuurlijk geldt ook hier de 1000 monkeys theorie dus er kan altijd een uitschieter zijn.

Ik denk dat de gros van de mensen het niet eens in de gaten heeft wanneer ze AI gegenereerde muziek horen. Die zitten op hun werk en gebruiken muziek voor op de achtergrond. Zo nu en dan schiet er een nummer uit die ze leuk vinden, maar de meeste gaat het ene oor in en het andere oor weer uit. Over een paar jaar word ook de disc jockey vervangen door een AI stem. Of iedereen zit dan met z’n Meta bril op, aangesloten met hun neurolink zodat ze precies dat gene afgespeeld krijgen wat op dat moment wenselijk is. Uiteraard, als AI hun werk niet heeft overgenomen…

Zelfde geld voor begeleide muziek op de tv. Scheelt het televisie netwerk ook weer wat duiten voor de rechten als ze met de druk op de enter knop AI er een tune onder laten zetten.

Gelukkig zijn wij er, en een handje vol andere mensen, die hier wel om geven. Maar goed, wij vallen dan ook niet onder de gros van de bevolking heb ik het idee.

Hola.
Ik gebruik geen AI en zal dat ook niet gaan doen.
Dit is mijn hobby en gebruik mijn vermogen in mijn geest om tot een resultaat te komen.
Als mensen dat wel gebruiken krijgen zij mijn zegen.
Voor mij is dat dan een onvermogen en gebrek aan .
Techniek,kennis theorie e ,d,
of luiheid en gaat dat de mens niet verder helpen.
Conservatorium ook maar afschaffen dan.

Groeten van andreos.

Ik denk dat de gros van de mensen het niet eens in de gaten heeft wanneer ze AI gegenereerde muziek horen. Die zitten op hun werk en gebruiken muziek voor op de achtergrond. Zo nu en dan schiet er een nummer uit die ze leuk vinden, maar de meeste gaat het ene oor in en het andere oor weer uit. Over een paar jaar word ook de disc jockey vervangen door een AI stem. Of iedereen zit dan met z’n Meta bril op, aangesloten met hun neurolink zodat ze precies dat gene afgespeeld krijgen wat op dat moment wenselijk is. Uiteraard, als AI hun werk niet heeft overgenomen…

Zelfde geld voor begeleide muziek op de tv. Scheelt het televisie netwerk ook weer wat duiten voor de rechten als ze met de druk op de enter knop AI er een tune onder laten zetten.

Gelukkig zijn wij er, en een handje vol andere mensen, die hier wel om geven. Maar goed, wij vallen dan ook niet onder de gros van de bevolking heb ik het idee.
Ik ben het helemaal
met Je eens.
De gemiddelde kennis van muziek onder de bevolking is heel slecht.

Groeten van andreos

Ik ben het helemaal
met Je eens.
De gemiddelde kennis van muziek onder de bevolking is heel slecht.

Groeten van andreos
Maar wat is slechte kennis van muziek? Ik vraag het mij af of AI het zo overneemt als sommige hier het lijken te verwachten. Er is nu ook muziek dat meer of minder aanslaat. Er zijn redenen waarom veel mensen wel naar nummer A luisteren en niet naar nummer B. Dat een grote groep mensen het niet uitmaakt of AI wordt gebruikt of niet betekent niet dat het niet uitmaakt hoe iets klinkt. Ook is er nog een groot gebied tussen helemaal geen AI gebruiken en volledig door AI gegenereerd nummer.

Maar wat is slechte kennis van muziek?

Dat is een goede vraag.
Het komt er natuurlijk op neer tegen wat of wie je het afzet.
Ik vind dat ik best wel een beetje verstand van muziek heb, maar als het op muziektheorie aankomt zijn er mensen die mij (terecht) een noob vinden.
En ook qua kennis over pop- en andere muziek leg ik het tegen menigeen af.

De volgende vraag is: Is dat erg?
Ik hoef niet te luisteren naar al die zaken als AI, Snelle en wat al niet meer.
Er zijn genoeg zaken waar mensen geen verstand van hebben. Zo vind ik de kennis over de evolutietheorie over het algemeen slecht en mijn mondhygieniste vind weer dat mensen vaak weinig weten van mondverzorging en mijn partner die in de urologie zit merkt in haar werk weer op dat mensen slecht kennis hebben van het belang van drinken en toilethygiene.

Het gebrek aan kennis over maatschappij, democratie, politiek en staatsinrichting vind ik op het moment een doorslaggevender manco dan gebrek aan muzikale kennis.

Lijkt me een slechte ontwikkeling. Als de waarde van muziek naar praktisch nul gaat is het voor iemand die wel wat te zeggen heeft en creatief is niet meer mogelijk om met muziek inkomsten langzaam tijd te kopen om steeds meer met muziek te gaan doen.

De hele muziekindustrie drijft op mensen die er om geven, de rest valt weinig aan te verdienen ;)

Wat betreft AI en het toelaten op een synthforum, in producties. Ik denk dat er al een aardig stempel gezet is op het gebruik van een door AI gegenereerd product in topics hier. En als ik dit dan door zou trekken naar een AI tool. Zou het echt interessant zijn om te zien hoe je een bepaald AI model aan het werk zet en in een druk op de knop audio genereert? Het feit dat mensen audio delen.. vocalen en teksten laten genereren, en het zelfs nog naar zich toe trekken.. best eng. Maar er is genoeg oordeel over.. hahaha.. gelukkig. :)

Een DAW of andere productietool doet eigenlijk ook al een kunstje, wat voor een instrumentalist praktisch onmogelijk is; Alle nootjes netjes binnen de mazen van de muziektheorie en de tel houden in je pianroll bv.. en binnen tig audiotakes met een instrument waar je met veel zweet, inspanning en consentratie een poging doet, hetgeen wat je in gedachten /uitgeschreven hebt te verwezelijken in een opname door comping; Alles wat niet lekker ging ertussen uit knippen, of via timestretch beter timen, en daarna de beste stukjes samenvoegen tot één opname / phrase.

Wat altijd blijft overwinnen is de cultuur achter muziek / een stijl. Het blijft iets wat net als een taal bij een volk hoort. Binnen de muziekprodctie zie je ook bepaalde verschuivingen naar tools. Zelfs een merk als Elektron geeft zijn eigen karakter aan muziek (las ik onlangs). Of de 909 en 303. :) Zijn wel hele makkelijke voorbeelden maar toch.. :) Ik ben niet zo bang dat er ooit mensen zullen zijn die hard gaan op een bepaald AI model. :D Misschien bepaalde mensen wel maar of die daarmee volgers krijgen zoals met video's van bezig zijn in een hok vol apparaten met knipperende lampjes? Ik ben wel benieuwd eigenlijk..

My queen:

"Wha' 'appened to 'avin' a thank!?"

Vorige week kwam ik mensen tegen die op een rommelmarkt Playmobil poppetjes voor 4 euro per stuk aanboden, "want chatgpt had gezegd dat dit een goede prijs was". ("En we hebben er al veel verkocht", logen ze erbij terwijl ik hun nog boordevolle poppetjespot vasthield).

Ik heb hen niet gevraagd hoe zij denken dat Chatgpt zou weten wat een gangbare prijs voor tweedehands playmobil poppetjes op Vlaamse rommelmarkten in 2025 is. Ze zullen vast 's avonds wel an Chatgpt vragen waarom ze niks verkocht hebben.

WHAT HAPPENED TO HAVING A THINK!?

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik merk trouwens ook het voetbalsupporterssyndroom bij luie-zetel AI gebruikers:

-Als AI maakt wat jij gehoopt had, heb jij het gemaakt
-Als AI maakt wat jij niet wou, heeft AI het gemaakt.

Back