Kontaktloos jammen: wat is je favo alternatief?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.670
Locatie
Zwolle
Ik las hier van de week een paar keer dat Kontakt écht niet meer kan. Dat triggerde me, en ik stuitte op Soundpaint van 8 DIO als alternatief:


Deze software sampler is gratis en je krijgt er een stel prachtige libraries bij. Die klinken echt top. Nieuwe packs kosten ook niet zoveel.

Misschien heb jij wel betere of andere suggesties? Ik hoor ze graag, zeker als ze gratis zijn 😁
 
UVI Falcon (niet gratis) , ik gebruik het meer voor de multiengine synths en complexe layered patches.
Voor Kontakt zijn denk ik wel de meeste libraries te krijgen, met ook heel veel gratis en bijna gratis content.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zie het probleem niet van Kontakt, vooral een hoop onderbuikgemauw eigenlijk. Maar ik gebruik het alleen voor sample libraries van derden, doe er zelf niets mee verder.

Mijn eigen sampling doe ik in Ableton Live (one-shots en knip/plak in de track zelf en voor percussie en choppen Simpler / Drumracks) voor software en de Roland SP-404 Mk2 voor hardware.
 
De libraries die ik in Kontakt gebruik (ik hoard zoveel mogelijk gratis varianten) zijn meer vsts dan pure kale samplelibraries. Natuurlijk is het wel allemaal op basis van samples maar juist de UI’s maken het verschil.

Toch gebruik ik ze niet vaak. Het bladeren tussen presets gaat traag (door het laden van de samples). Kontakt zelf kan irritant zijn en/of herkent bepaalde libraries niet ofzo.

Ook zijn de filters, fx e.d. allemaal vrij standaard, losse vsts vind ik spannender klinken tegenwoordig.
 
? wat bedoel je dat Kontakt niet meer kan ?
is het niet cool meer?
Zelf ben ik geen Kontakt gebruiker maar dat is mijn persoonlijke keuze.
Maak sample libs zelf of speel met instrumenten in.

8DIO maakt dacht ik ook Kontakt libraries.
 
? wat bedoel je dat Kontakt niet meer kan ?

Is niet mijn kritiek, he. Maar er kwam van de week nog een heel manifest voorbij waarom Kontakt hopeloos gedateerd is en de software programmeurs belemmert. Ik weet niet of dat zo is en ik gebruik zelf meestal de player. Maar het is wel de reden dat ze bij 8 DIO hun eigen plugin hebben gemaakt. Die kan meer, is intuïtiever en veel beter schaalbaar. Het is alleen nog geen succes en het lijkt me ook heel moeilijk om de hegemonie van Kontakt te doorbreken.
 
Als het voor jou werkt, dan is dat toch prima. Ik merkte tijdens die paar keer Kontakt proberen vooral dat ik het zo traag als dikke stront vind en extreem omslachtig. Bovendien niet bijzonder genoeg om te houden. Dus exit.

Die hegemonie van Kontakt is uitstekend te doorbreken door VST, AU, AAX en CLAP uit te brengen als ontwikkelaar. En Soundpaint klinkt ook als een goed alternatief, als het niet zo bekend is: kwestie van marketing :D
 
Als het voor jou werkt, dan is dat toch prima. Ik merkte tijdens die paar keer Kontakt proberen vooral dat ik het zo traag als dikke stront vind en extreem omslachtig. Bovendien niet bijzonder genoeg om te houden. Dus exit.

Klopt. Ik heb alleen ooit Komplete Ultimate gekocht met alle libraries erbij. Dan zit je er wel aan vast. Ik merk vooral dat Kontakt mij niet uitnodigt tot experimenteren. Het is gewoon niet intuïtief en dat is jammer.

Die hegemonie van Kontakt is uitstekend te doorbreken door VST, AU, AAX en CLAP uit te brengen als ontwikkelaar.

Dat geloof ik dus niet. Het is zo de standaard wereldwijd. Hoe gaat het nu bijvoorbeeld met CLAP? Ik hoor er weinig meer van en het is allemaal VST3 of AU.

En Soundpaint klinkt ook als een goed alternatief, als het niet zo bekend is: kwestie van marketing :D

Haha, werkte het maar zo. Ik denk dat de zakken van NI toch nét wat dieper zijn dan van een paar enthousiaste Zweden.

Maar wat je zegt. Ik ben totaal niet kieskeurig en die Kontakt Player is voor mij vaak goed genoeg 👍
 
Laatst gewijzigd:
ja kontakt is gaar sorry is gewoon mijn ervaring ik heb die hele shizzle gekocht maar echt na twee dagen mn geld terug. Das wel netjes.
Ik had nog een dikke sample pack ooit voor die gare sampler van ze van rob papen, ja die is nu legacy.. stop het maar in je h..

Ben helemaal klaar met die upselling bonuskorting loyalty subscriptions.. Waves ook, ik zou me schamen om daar te werken.

kontaktgestoord. haha
 
als kontakt te traag is heb je een brakke pauper computrer of schijf of zo.
er zijn natuurlijk heel veel erg goede kontakt instruments. ook prima 8 dio op kontakt.
als eoa kontaktgestoorde zegt dat kontakt kut is, who cares.
gebruik gewoon wat je fijn vindt en waar je je weg in weet en koop daarnaast OOK al die andere dingen.
miljoenmiljard vette plugs toch
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik heb een stuk of vier plugins/instruments van Kontakt maar ik ben ook niet gecharmeerd van zo'n aparte player die je nodig hebt, voor mij voelt het als extra gedoe en zou het wel fijn vinden als ze hun plugins ook gewoon als vst's zouden maken.
En op een gegeven moment konden nieuwere plugins niet meer draaien in een iets oudere versie van hun player, wat een gezeik zo bij elkaar.
Met Spitfire Labs heb je ook die player maar die zijn gratis dus daar kan ik niets van zeggen, ben al blij dat ze zoveel gratis uitbrengen maar wat Kontakt betreft zouden ze het wel meer user friendly mogen maken.
 
Ik koop sinds een paar weken geleden slechts zo veel mogelijk met enkele uitzonderingen nog van "echte" of non copy clone merken software / plugins. max 4 live even buiten beschouwing. En al helemaal geen subscriptions.

Klein voorbeeld:

Emperical Labs
Eventide
SSL
Metric Halo
U-he
Soundtoys
Baby audio / Denise audio
Valhalladsp
fabfilter
Waldorf
Izotope (ja nu helaas onder NI)
tal-software
Kilohearts

Gratis:

Analog obsession
www.fullbucket.de/music/vst.html


Nooit meer:

Waves
UAD
Native instruments
Antelopeaudio
 
Interessant zeg. Native Instruments maakt niet echt kopieën en je hoeft ook geen abonnement te nemen. Past dus prima in je straatje :D
 
Interessant zeg. Native Instruments maakt niet echt kopieën en je hoeft ook geen abonnement te nemen. Past dus prima in je straatje :D
Tis niet zwart wit he, zoals met veel dingen. Als mensen graag NI gebruiken is dat toch prima. Ik heb NI 2x getest in mn leven. En 2e keer was de laatste :okdan:
 
Een soort plugin webshop in je daw heel nice.. doei mij niet gezien.:P
Screenshot 2024-04-27 at 12.53.02.png
 
Back
Top