FETRON de tube vervanger.

MstrFX

Ouwe rot
Lid sinds
12 november 2009
Berichten
2.773
Heeft iemand hier ooit tubes vervangen met solid state FETRON's?
Of wetenschap hierover?

160265-51.jpg



Screenshot 2024-04-19 at 20.45.19.png
Screenshot 2024-04-19 at 20.45.37.png
 
owjee. dan moet ik even ver in het verleden terugdenken.
Ik heb toen een korte tijd een paartje [transistor -Fet] eindbuis vervangers gehad , voor in een gitaaramp, gewoon om te testen [ ze waren toen wel aardig duur]
Ter vervanging van een paar 6l6 of el 84-34 ?
Het deed toen wel , en ze werden net zo warm toen als een buis.
Het klonk wel anders wat ik nog weet.
Maar bij gitaaramps ,maar ook zeker bij hifi enthousiasten , je gaat geen vacuumbuizen verwisselen voor transistor alternatieven als je een buizenversterker koopt en gebruikt.
Dan koop je gewoon een transistor bak als je zo iets wilt hebben , ze zijn ook vaak stukken goedkoper.
En volgens mij is dat ook de grootste reden dat zo iets geen succes en gemeengoed is geworden .
Alhoewel dat in de toekomst wel kan veranderen als buizen steeds zeldzamer worden en moeilijker te verkrijgen zijn. [lees duurder worden]

Voor gelijkrichtbuizen lijkt mij persoonlijk een halfgeleider diode variant wel vaker zinvol , die zijn volgens mij ook al wat makkelijker te koop , al dan niet zelf wat te maken [ het is maar een diode]
Maar ook hier is een grote groep gitaristen van mening dat de buizenvariant beter is bij hogere volumes omdat de buis dan zo mooi in elkaar zakt en het geluid gaat "breken"

De enige "echte" buizen alternatief is dan toch de nutube van korg .
Maar dit is dan weer een echt buisje.

p,s Om even door te borduren op dat plaatje van MstrFX , dat soort adapters zijn voor vele verschillende buisjes te koop op de Chinese sites zoals aliexpress.
Ook om een 6n3 op een 12ax7-ecc83 voet te zetten , dit is zinvoller want een beetje redelijk 12ax7 gaan al voor 25 euro en een chinese 6n3 voor een paar euro.
Ow, vergeet niet dat een chinese of andere aziatische 6n3 een andere pinbezetting heeft dan een westerse .... dus niet uitwisselbaar zonder dat die het niet doet of de boel op te blazen !!!
En dat is dus zo met veel chinees eigen buizen ... let dus op.
 
Ah bedankt voor je interessante bijdrage!

Die korg weer he..

"Nutube, similar to a conventional vacuum tube, has an anode grid filament structure, and operates exactly as a triode vacuum tube. Also similar to a vacuum tube, it creates the same characteristic rich overtones. By applying their vacuum fluorescent display technology, Noritake Itron Corp., a Noritake Co. Ltd affiliated company, have devised a structure which achieves substantial power saving, miniaturization, and quality improvements when compared with a conventional vacuum tube"
 
"Nutube, similar to a conventional vacuum tube, has an anode grid filament structure, and operates exactly as a triode vacuum tube. Also similar to a vacuum tube, it creates the same characteristic rich overtones. By applying their vacuum fluorescent display technology, Noritake Itron Corp., a Noritake Co. Ltd affiliated company, have devised a structure which achieves substantial power saving, miniaturization, and quality improvements when compared with a conventional vacuum tube"
Screenshot 2024-04-20 at 14.41.31.png

 
Nou , de buizen zijn wel hetzelfde , maar de pin bezetting is anders.
Heel eenvoudig vertaald , vaak staat er "militairy specs" bij deze komen dus vanuit het leger [ korreltje zout]

Maar denk hierbij , ene land is in oorlog met een ander , beide gebruiken zendapparatuur met vacuumbuizen.
Er staat ergens een veroverd zendinstallatie vol met vacuumbuisjes , en het andere land heeft wat kapotte buisjes in hun zendapparatuur.
Niets is dus makkelijker om die buisjes te gebruiken.
Nu is dus het trucje .... dat gaat dus niet zomaar door de andere pinbezetting.
 
Wie kan mij in de groede richting helpen om een solidstate discreet equivalent van een elektronenbuis voor in mn eq te maken?
Screenshot 2024-04-28 at 18.55.05.pngScreenshot 2024-04-28 at 18.55.31.pngScreenshot 2024-04-28 at 18.55.36.pngScreenshot 2024-04-28 at 19.01.04.png
Screenshot 2024-04-28 at 18.55.00.png
 
Back
Top