Monitors vraag

JimmyEyckmans

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2020
Berichten
1.130
Locatie
Belgie
Ik zou voor dat geld liever een setje gebruikte krk's pakken via marktplaats ofzo. dan ben je voor 200 wel redelijk klaar. outputs aan je interface, en hup.

Het probleem met deze budget monitors is dat je erg weinig laag krijgt. Ik heb ze niet gehoord verder, maa onder de 60 hz geeft ie 0 weer. bij 79 rolt ie al af, dus met een beetje pech hoor je je kick al niet eens echt goed. Ik zou de teleurstelling uit de weg gaan en voor iets beters gaan.
 
Er zijn al ellenlange, verhitte discussies geweest op Synthforum over studiomonitors. Hoe graag we dat ook zouden willen, er bestaan geen 'goede' budgetvriendelijke studiomonitors. Het ontwikkelen van een goede speakerkast kost nu eenmaal véél geld. (ik zit er ambsthalve midden in)
Maar uiteraard zijn 'goede' een vrij invulbare parameter bij de persoonlijke beoordeling. Voor mij persoonlij betekent 'goed' in deze referentie.
Ik heb ook vaak genoeg getracht mensen te beschermen voor de valkuil van budget monitoren. Je ziet dan vaak gebeuren dat er na verloop van tijd toch weer uitgekenen wordt naar een 'betere' monitor om dat men er achter komt dat die budgetspeaker toch niet doet waar hij voor bedoeld is, namelijk een zo correct mogelijk beeld van muziek weergeven.

Maar ik heb ook alle begrip voor het feit dat budgetten vaak een bovengrens hebben die voor iedereen anders is. Fabrikanten spelen echter handig in op die vraag en bieden dan spul aan dat wel goedkoop is, maar compleet niet beantwoord aan wat een studiomonitor moet doen. Persoonlijk vind ik - en het is ook al gebleken uit vele reviews - de JBL305P (5") en de 308P (8") momenteel nog steeds een van de betere monitors als je budgetvriendelijk een oplossing zoekt. Wil je echter een goede, lange termijn investering zonder in de valkuil van budget rommel te trappen, denk dan vanaf 1000€ per kast voor een 5 tot 8" speaker. Maar dan ben je wel voor de rest van je leven gesteld. (ikzelf heb al 35 jaar dezelfde referentie QuestedH108 monitors à 1.800€ die overigens nog steeds worden gemaakt btw)
Dat betekent echter niet dat je voor veel minder geld geen mogelijkheden hebt. Ik zou echt de JBL's overwegen. Check de vele positieve reviews op het net.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben van plan volgende maand een stel monitors aan te kopen. Ik vroeg mij af of deze goed zouden zijn.

https://www.bax-shop.be/nl/studio-monitor/devine-mr-5a-actieve-studiomonitoren-statieven#information

Ik zou ook graag informatie in gewone taal wensen hoe ik deze kan aansluiten op mijn audio interface Roland Rubix22

Zijn ze goed genoeg? Ik zit er niets mee in meer te betalen maar zou wel voor 400€ met statieven en kabels in gesteld willen zijn...
Devine is het huismerk van Bax, het is een beetje een instapmerk als je niet teveel wilt uitgeven maar een stel nette tweedehandse voor dat geld is denk ik beter.
De krk's die @rubbah aanprijst is een goed merk, de Focals van @Fred B. ook, zelf heb ik JBL 305 en als je Kali LP-6 tegenkomt, dat zijn ook prima monitors, als je een setje tweedehandse van deze vier merken kan oppikken weet je zeker dat je fijne monitoren hebt.
 
Dankjewel, ik heb echt niet het geld om veel uit te geven eraan spijtig genoeg... kwa spaargeld sta ik op 0... Jarenlang marihuana gebruik hebben daarvoor gezorgd... ik ben nu gestopt maar moet dus van 0 beginnen sparen.
Daarom moet ik de speakers van men vervangingsinkomen kunnen betalen en dan is 400 echt het max. (is eigenlijk al wat teveel maar dan zal ik andere dingen opofferen)
Ik ga zeker alle zaken bekijken die me hier al aangereikt zijn, het is inderdaad vooral voor de kick dat ik het doe. Als ik die dan bijna niet hoor dan gaat heel de functie ervan weg...
 
Ik heb hier JBL zien voorbij komen, ik heb deze met statieven gevonden voor 435€, dat is dan ietsje meer want ik moet ook de kabels nog kopen maar heb het er voor over, wat denken jullie hiervan?

Tweedehands doe ik liever niet, je weet nooit zeker dat wat je krijgt nog in goede staat is daarom koop ik het liever nieuw...
 
heb toevallig 2 dagen terug de nieuwste lichting krks aangeschaft (2weken geleden uit) is mijn eerste set monitor speakers (had wel een monitor headset) dus kan ze niet echt vergelijken maar ben er tot nu toe erg tevreden over, wat ik vooral heel fijn vind is dat ze een mix en een creative mode hebben waardoor ze ook als gewone speakers bruikbaar zijn

waar je even op moet letter is hoe groot je studio kamer is en wat voor type muziek je wil maken (of je veel lage bas tonen hebt vooral dus)

heb er ook echt net een uurtje geleden een review van gepost misschien dat je er iets aan hebt



edit, deze heb ik dus:
 
Tweedehands doe ik liever niet, je weet nooit zeker dat wat je krijgt nog in goede staat is daarom koop ik het liever nieuw...
Inderdaad. Er zijn 2 zaken die ik niet tweedehands koop en dat zijn speakers en microfoons, tenzij ik ze terplaatse uitgebreid kan testen (wat ik reeds meermaals heb gedaan). Je weet nooit wat er doorheen geknald is.
Je hoort de problemen vaak niet op gemiddeld of hoger volume maar op zacht niveau hoor je schuurpapier...
Hoe klinken ze bv. op laag volume?
Ikzelf mix veel af op laag volume en m´n monitors houden dezelfde balans aan als op hoger volume.
Niet onbelangrijk ook...
KRK Rokit? No thanks...

Cheers,
Exo. :mega:
 
Inderdaad. Er zijn 2 zaken die ik niet tweedehands koop en dat zijn speakers en microfoons, tenzij ik ze terplaatse uitgebreid kan testen (wat ik reeds meermaals heb gedaan). Je weet nooit wat er doorheen geknald is.
Je hoort de problemen vaak niet op gemiddeld of hoger volume maar op zacht niveau hoor je schuurpapier...
Hoe klinken ze bv. op laag volume?
Ikzelf mix veel af op laag volume en m´n monitors houden dezelfde balans aan als op hoger volume.
Niet onbelangrijk ook...
KRK Rokit? No thanks...

Cheers,
Exo. :mega:
Inderdaad, het zou op laag volume goed moeten zijn... ik woon in een rijhuis kan dus niet alles zomaar openzetten...
 
Deze zijn zeker niet mis 👍


Cheers,
Exo. :mega:
 
das wat duur... is maar voor 1 stuk... kan maar 400 plus minus missen...Goh ik kan ze in een bundel met statieven kopen voor 600€. Misschien toch nog verder over nadenken of ik die dan niet neem.
 
Deze zijn zeker niet mis 👍


Cheers,
Exo. :mega:
Kan ik deze aansluiten op een Roland Rubix 22 audio interface? Welke kabels heb ik daarvoor nodig? Ik zou dan de set nemen van twee monitors en statieven voor 660€
 
2x

Of deze 3m

Cheers,
Exo. :mega:
 
Als niemand iets anders weet dan ga ik maar voor de
Ik ben zeer tevreden over de 305’s. Ik heb wel een kleine ruimte en daardoor is er de keus opgevallen. Ik wil nog wel de sub erbij halen.
Dat ziet er al beter uit kwa prijs..., ik denk dat ik uiteindelijk toch op men slaapkamer moet gaan zitten door de grote van de boxen en statieven... kan ik deze ook met de kabels verbinden die exoterrestrial heeft aangegeven?
 
Als niemand iets anders weet dan ga ik maar voor de

Dat ziet er al beter uit kwa prijs..., ik denk dat ik uiteindelijk toch op men slaapkamer moet gaan zitten door de grote van de boxen en statieven... kan ik deze ook met de kabels verbinden die exoterrestrial heeft aangegeven?
Inderdaad 👍

Cheers,
Exo. :mega:
 
Back
Top