Nord Modular software

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.560
Locatie
Zeist
Is het mogelijk de Nord Modular software los van de Nord Modular keyboard als een soft modular op een Windows laptop te draaien en daar muziek mee te maken?
 
Heb net ook wat patches uitgeprobeerd, en dit is nu een ideaal "less-is-more" progje! ;)
 
Welke zijn er nu nieuw dan nog te koop?
Een hybride software/hardware product als de Nord Modular (software editor waarin je een modular ontwerp met links naar de hardware knoppen etc.) is er niet meer geloof ik. Er zijn wel een hoop software modulars (o.a. Voltage Modular, VCV Rack, Softube Modular) en ik geloof ook wel programmeerbaar Eurorack spul, maar da's toch allemaal niet hetzelfde als zo'n geïntegreerd systeem dat Nord Modular was.
 
Vroegah kwam je nog wel eens een MicroModular tegen voor 200 euro. Computer er bij en gaan met die banaan. Ik heb zelf een G1 Keys met voice board expansion. Ook maar weer eens opgraven.
 
De Nord modular keys g1 heeft altijd op mijn verlanglijstje gestaan. Bij het uitkomen ervan kon ik hem niet betalen. Daarna min of meer tijden vergeten. Tot ik oude aantekeningen aantrof van patches. Ooit in gaan verdiepen om ervan te
Af en toe op zoek geweest naar een exemplaar. Nooit definitief de knoop doorgehakt. is het nu nog een goede aankoop? Krijg je de combinatie überhaupt nog draaiende? Welke midi interface zou je moeten hebben bijvoorbeeld en moet ik dan een legacy Mac machine aanhouden voor de software. Het concept en het “altijd al willen hebben syndroom” spelen uiteraard een grote rol 😉
 
Tja, ik vind 'm nog steeds erg leuk. Voordeel van een Windows machine is dat de software nog steeds werkt, vanaf Windows 98SE t/m de recenste Windows 11 heeft hij het bij mij altijd gedaan. Mac is een ander verhaal, maar ik geloof dat er ook wel 3rd party oplossingen daarvoor zijn. Maar ik zou dan toch eerder een goedkope Windows machine ergens op de kop tikken, qua specs hoeft het nauwelijks iets voor te stellen dus die heb je al voor een paar tientjes. Wel een MIDI interface pakken waar goed ervaringen mee zijn, de editor is namelijk wel een beetje picky. Ik heb zelf de Roland UM-One (eerste versie) en die werkt perfect, ook bij andere NM gebruikers. Mijn E-mu 1x1 Tab niet, die viel steeds uit.

Ze stijgen inmiddels weer een beetje in prijs, uiteraard zijn volledige software oplossingen als VCVrack een aardig alternatief. Maar als zelfstandig apparaat is het toch nog steeds een erg leuke en goed klinkende machine. En je kunt er ook van alles van maken, van effectbak tot (audio)routeerapparaat. Ergens tussen de 600 en 900 Euro vind ik de G1 nog steeds wel waard.
 
Ik heb ze allemaal gehad, ook mee opgetreden. micro's, g1,g2. Super gaaf maar nu nog?

De key versie's snap ik wel!! Een software emulatie ook leuk!

De rack's & micro's niet meer. (behalve als je hem ombouwt en in een eurorack schroeft ja dat kan)

Dan zou ik persoonlijk adviseren in vcv / geluidskaart / analoge outboardgear o.a. filters / cv DC coppled gebeuren te investeren.
 
Laatst gewijzigd:
Wat hebben jullie toen met die Nord Modulars gedaan? Hoe hebben jullie ze gebruikt?
 
Wat hebben jullie toen met die Nord Modulars gedaan? Hoe hebben jullie ze gebruikt?
Nou dit is wel heel lang geleden hoor.. haha. het was mijn introductie tot modulaire mogelijkheden. Heel veel leren. Ik gebruikte de G2 ook voor FX en compressie kan ik me herinneren.
 
Heb zelf nog steeds de NM G1 keys. Werkt nog altijd, zelfs de editor. Is ook een open source editor…

Spijtig dat Nord tegenwoordig vooral virtuele piano en orgels maakt…

Een G3 zou idd welkom zijn maar dan liefst zonder cliënt software of app maar gewoon een build-in browser user interface waar je met een welke internet browser naartoe kan surfen.

Moderne versies bestaan wel nog zoals de Axoloti Core of de meer recentere Akso (Akso - Audio DSP Platform - zrna.org). Voor nog geen 90€ ben je gesteld maar moet je zelf je controller toevoegen. Misschien als de BCR32 uit is?
 
Wat hebben jullie toen met die Nord Modulars gedaan? Hoe hebben jullie ze gebruikt?
Ik heb de G2X jarenlang als basis live synth gebruikt. Thuis patches maken en live zonder computer gebruiken. De user interface van de G2 serie vind ik ook geniaal, je kan per patch het ding inrichten met eigen teksten bij knoppen.
 
Back
Top