SABAM rechten van grootvader

BastardPower

Ingeburgerd
Lid sinds
1 mei 2018
Berichten
43
Hallo,

2 jaar geleden is mijn vader overleden, die was bij SABAM aangesloten.
Voornamelijk voor de rechten van zijn vader. Die had composities die kennelijk soms in Zuid-Amerika nog wel een beetje populair zijn.
Geen grote bedragen de laatste jaren: 20-30 euro of zo, soms wat meer.

Nu moeten we eigenlijk nog de erfgenamen doorgeven aan SABAM en een mandataris doorgeven die alle auteursrechten ontvangt en doorgeeft aan de andere erfgenamen.
Blijkt dat ik éénmalig 75€ administratieve kosten moet betalen, en dan jaarlijks 31€ om aan te sluiten zonder stemrecht.
Op zich niet de moeite voor de bedragen die SABAM jaarlijks uitkeert.

Dus we twijfelen wat of we een mandataris zouden aanduiden.
Echter, wat gebeurt er met de auteursrechten indien we dat niet doen? Die blijven toch nog wel gelden? De erfgenamen hebben toch nog recht op de auteursrechten tot 70 jaar na het overlijden van mijn grootvader?
SABAM zal het geld in haar zak steken neem ik aan, maar als een erfgenaam later terug mandataris wordt en zich aansluit moet SABAM toch terug beginnen betalen? (vanaf de aansluiting vermoed ik)

Kunnen wij een andere beheersvennootschap kiezen dan SABAM?
 
Deze vraag al eens aan Sabam gesteld?
Zal Sabam dan aan de hele wereld laten weten dat de centen aan een andere beheersfirma dienen gestort te worden?
Niet zo simpel als je het mij vraagt...
In de jaren 2000 werd hier een compleet uitgewerkte televisieserie/script ontvreemd en naar de States meegenomen waar het uitgebracht werd.
Op het verzoek om de juridische dienst van Sabam in te schakelen was hun antwoord laconiek:
Daar beginnen we niet aan.
Tegen die Amerikaanse advocaten kunnen we niet op en dat gaat ons teveel geld kosten.
Was dan zelfs nog betalend Sabam aandeelhouder wat vroeger verplicht was...

Cheers,
Exo. :mega:
 
Jouw redenering is correct. Waarom elk jaar 30 euro betalen? Ik zou gewoon goed in de gaten houden tot wanneer het auteursrecht op die werken loopt. Hou ook in de gaten tot hoeveel jaar terug ze uitbetalen (3 jaar, 5 jaar?). Je kan inderdaad zowat overal ter wereld een beheersvennootschap kiezen. Hou wel goed in de gaten dat deze goed werkt en een sterk uitwisselingscontract met Sabam en de landen waarin de muziek populair is heeft. Het beste is de beheersmaatschappij te kiezen in het land waar jouw muziek het populairst is. Trouwens als die muziek populair is op radio en/of TV, vergeet dan ook PlayRight niet, kan ook een aardige cent opleveren…
 
Het klopt dat je eenmaal 75eur administratieve kosten moet betalen om lid te worden.
Daarna moet je kiezen of je volwaardig vennoot wil worden (124eur) of gedeeltelijk (31eur). Ook dat is eenmalig, echt niet jaarlijks.
Auteursrecht loopt tot 70 jaar na het overlijden van de auteur.
Sabam betaalt tegenwoordig vrij snel uit, ze wachten er echt geen jaren mee. En op termijn (ik weet niet hoelang) worden de niet uitgekeerde sommen gewoon verdeeld onder de leden.
Ik krijg zo elk jaar wel een 10 eurocent of zo :)

Het is dus gewoon de vraag of het iemand interesseert om binnen drie jaar per persoon een paar euro's te ontvangen...
 
Back
Top