Moog Sound Studio

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.603
Locatie
Zeist
Bevat de Moog Sound Studio alle basis-modules voor een modulair systeem? Dit setje bedoel ik:


Achtergrond van mijn vraag: dat hele ding ineens kopen gaat niet lukken, maar ik zou wel in de loop van de tijd die drie semi-modulars kunnen aanschaffen en dan daarna nog het rack waar ze in passen. Als dat dan op zich een redelijk compleet semi-modulair systeem vormt zou dat mooi zijn.
 
Poeh, daar zit wel een prijskaartje aan. Voor dat geld zou ik eerst 'ns bekijken met welke losse modules je een aardig systeempje kunt bouwen. Of het moet echt allemaal van Moog zijn.
 
Ik zit nog steeds maar te dubben. In de case die ik al heb wil ik nu een analoge computer in Eurorack format bouwen. Dat is nog vrij rechttoe rechtaan. Maar verder zijn de opties met Eurorack eindeloos. Ik hou daar niet van, en weet dan van gekkigheid niet meer wat ik nou eigenlijk wel wil. Toen dacht ik van dan doe ik daar wel wat semi-modular standalone bakjes bij. Maar zo kom ik dan al snel op een totaal prijskaartje waar ik net zo goed zo'n Moog Sound Studio voor had kunnen aanschaffen (dat niet in een keer weliswaar, maar wel in de loop der jaren). Met zo'n Moog Sound Studio zou ik even blij zijn als met een Minimoog, en aangezien ik geen toetsenist ben is zo'n Moog Sound Studio voor mij zelfs beter dan een Minimoog.
 
Ik zou afstappen van het idee dat je nu moet bepalen welke set je over een paar jaar wil hebben. Richt je alleen op wat je op dit moment het meest mist en plan wat je in de komende maanden gaat kopen.

Dat lijkt mij een verstandig idee. :)

En mijn antwoord is ook simpel. Eerst wacht ik nog even tot ik de Ladik integrator modules in huis heb. Vervolgens ga ik die testen. Werken ze naar wens dan ga ik gaandeweg de benodigde aanvullende modules aanschaffen om mijn analoge computer in Eurorack format op te bouwen. En als dat project klaar is zijn we wel een paar jaar verder...
 
Tsja, wat is basis? Je bent goedkoper uit met een Crave en een Edge. Dan heb je al 2/3 van het Moog Studio systeem. De Subharmonicon is wat esoterisch.

Je kan beter met een Neutron beginnen.
 
Toen dacht ik van dan doe ik daar wel wat semi-modular standalone bakjes bij. Maar zo kom ik dan al snel op een totaal prijskaartje waar ik net zo goed zo'n Moog Sound Studio voor had kunnen aanschaffen (dat niet in een keer weliswaar, maar wel in de loop der jaren).
Waarom jaren sparen als het makkelijker kan?
De productie gaat na de overname voor het grootste deel plaatsvinden in Taiwan en zijn het Aziaten die het gaan maken, er is dan behalve de naam nog maar weinig Moog aan en wie garandeert dat het dan nog de Moog kwaliteit heeft?
Het kan zelfs zo zijn dat misschien de Mother 32, Dfam of de Subharmonicum over een paar jaar uit produktie zijn en wat dan als het niet meer te koop is?

Tsja, wat is basis? Je bent goedkoper uit met een Crave en een Edge. Dan heb je al 2/3 van het Moog Studio systeem. De Subharmonicon is wat esoterisch.

Je kan beter met een Neutron beginnen.
Lijkt mij het beste advies, dan heb je over wat maanden alvast een beetje lol met één van de drie die dan misschien wel binnen bereik is gekomen.
 
De knoop is al doorgehakt: ik concentreer me nu eerst op het samenstellen van een analoge computer in Eurorack format.
 
Ik zou dan dit doen, hoef je niet na te denken en in een keer een tof systeem om mee te werken voor relatief weinig. En nog wat uitbreidingsmogelijkheden. Som bij Bax ook nog voor een leuke b stock prijs.

 
Ik vind die set niet super van Moog, vrij duur voor een paar semi modulars in combo waar je dan fan van moet zijn.
Zelf heb ik Grandmother ipv. Mother 32. Meer modules al kan je ze niet racken.
Voor iets tof moet je eerder al 2x Mother 32 en 2x DFAM hebben en eventueel Subharmonicum als dat je ding is.
Maar die Moog dingen eerst testen kan geen kwaad, ze zijn vrij beperkt ... en niet super tenzij je er veel hebt maar dan is een Behringer Moog veel leuker denk ik,
en is veel makkelijker uit te breiden.
Ik heb Grandmother als keys + modules. Daarboven System 500, Atlantis, Dfam, Mutable, Dreadbox en Waldorf.

Als iets niet meer te krijgen is, is er nog altijd tweede hands. Wat handig kan zijn bij eurorack gezien de prijs van sommige modules.
 
Ik vind die set niet super van Moog, vrij duur voor een paar semi modulars in combo waar je dan fan van moet zijn.
Zelf heb ik Grandmother ipv. Mother 32. Meer modules al kan je ze niet racken.
Voor iets tof moet je eerder al 2x Mother 32 en 2x DFAM hebben en eventueel Subharmonicum als dat je ding is.
Maar die Moog dingen eerst testen kan geen kwaad, ze zijn vrij beperkt ... en niet super tenzij je er veel hebt maar dan is een Behringer Moog veel leuker denk ik,
en is veel makkelijker uit te breiden.
Ik heb Grandmother als keys + modules. Daarboven System 500, Atlantis, Dfam, Mutable, Dreadbox en Waldorf.

Als iets niet meer te krijgen is, is er nog altijd tweede hands. Wat handig kan zijn bij eurorack gezien de prijs van sommige modules.
Tweedehands zijn die moogs best netjes geprijsd vind ik. Ik vind de looks van de moogs het verschil in prijs ook waard tov behringer. Ik weet niet hoe de crave voelt maar heb een poly d keer in de winkel geprobeerd en werd daar niet gelukkig van.
hoe het klinkt in vergelijking kan ik niet uit ervaring aangeven. Ik heb alleen de mother32. Die klinkt erg goed.
 
Voorlopig gaat mijn geld op aan dingetjes voor in en rond mijn modular rack. Daarna zien we verder. Eigenlijk ben ik nu al veel te druk met de dingen die ik heb, en ik heb nog bijna niks...! Tegen de tijd dat mijn modular klaar is, zal het me waarschijnlijk overduidelijk zijn dat er niet veel meer aan synth en audio spulletjes bij hoeft om mij tot het eind van mijn dagen bezig te houden.
 
Zelf heb ik exact die set zoals aangeboden bij Thomann bij Bax aangeschaft voor € 1757,00 (eind 2021). Als je de set na wilt maken met losse modules ben je mogelijk duurder uit. De set bevat echter (lang) niet de “basis modules“, zo zijn de envelopes al beperkt (geen enkele ADSR). Bevalt de klank en mogelijkheden je? Aanschaffen. Ben je op zoek naar een veelzijdige set met meer mogelijkheden? Investeer in losse modules. Let wel: het vraagt om discipline om je enigszins te kunnen beheersen in dat eurorack wereldje. Ik had die discipline niet en bleef maar pielen en kopen. Dat doe ik nu virtueel met bijvoorbeeld Softube Modular en heb de Moog set staan voor wat hands-on fun.

TIP: Kijk eens op het kanaal van Braintree56, hij heeft een aantal tutorials voor de DFAM, Mother-32 en Subharmonicon zodat je een beeld krijgt van wat er mogelijk is. Daarnaast heeft hij wat en jams op zijn kanaal staan en heeft hij vrij recent wat geüpload om de set uit te bouwen met eurorack modules.
 
Wat betreft modular beperk ik mij in eerste instantie tot het nabouwen van een analoge computer, daardoor valt er al heel veel af. Bovendien heb ik het geld niet om maar raak te kopen. Dus die zelfdiscipline lukt hier wel.

Zal wat van die video's bekijken. ;)
 
Zelf heb ik exact die set zoals aangeboden bij Thomann bij Bax aangeschaft voor € 1757,00 (eind 2021). Als je de set na wilt maken met losse modules ben je mogelijk duurder uit. De set bevat echter (lang) niet de “basis modules“, zo zijn de envelopes al beperkt (geen enkele ADSR). Bevalt de klank en mogelijkheden je? Aanschaffen. Ben je op zoek naar een veelzijdige set met meer mogelijkheden? Investeer in losse modules. Let wel: het vraagt om discipline om je enigszins te kunnen beheersen in dat eurorack wereldje. Ik had die discipline niet en bleef maar pielen en kopen.
Ja, als je echt op zoek bent naar die oldskool klank dan is het prima, net als met die sytem 100 wat Uli namaakte.
Maar het is uit een tijd dat de mogelijkheden anders waren en als je ziet wat je tegenwoordig allemaal hebt dan is het wel zo verleidelijk om zelf iets samen te stellen.
Maar idd, je moet zelfbeheersing hebben en een duidelijke richting zodat je weet wat je ongeveer nodig hebt want voor je het weet geef je een paar maandsalarissen uit.
 
Laatst gewijzigd:
Na veel schade (geen schande) wijzer geworden: dwing jezelf om eerst al de modules die je hebt volledig te doorgronden voordat je een nieuwe mag kopen. Zeker met de meer complexe modules maar ook met de simpele. Kijk tutorials etc. Er zijn zoveel mensen die meer kunnen bedenken dan jij (echt waar). Koop pas een nieuwe als je het gevoel hebt iets te missen of als je aan een nieuwe uitdaging toe bent, anders loop je helemaal leeg en raak je steeds meer gefrustreerd.
NB. Ik ben hier zelf heel slecht in.....
 
@vinnieq

Zo zie ik dat ook. Eigenlijk had ik al snel weer verder gewild maar omdat de bestelde extra modules voor mijn modular er nog niet zijn, ben ik mij nu grondig in de nieuwe Ladik integrator module aan het verdiepen en daar valt zo veel aan te ontdekken (het is immers een module die net uit is!) dat ik elke dag tijd te kort kom. Stel je eens voor dat ik nu al de modules die ik er nog bij wil hebben al in huis had! Ik zou gek worden.
 
Back
Top