Live piano in toonsoort?

Nee hij bedoelt niet een zuivere halve toon (al zegt hij dat wel), het gaat hier om 5% a 30% hoger of lager, tussen 2 halve noten in, dit komt heel veel voor. Speel maar eens een avondje mee met random pop nummers, oud of nieuw.. het gaat alle kanten op.

Dan dien je niet te transponeren, maar naar de Global settings en de tuning van 440 af te halen, en tweaken tot het klopt.

Waarom sommige nummers er net boven/onder zitten (vaker eronder, dan erboven!) kan een artistieke keuze zijn, een noodzaak, of iets onverschilligs (hij stond nu eenmaal zo, en de band past zich aan). Achter elk nummer zit een verhaal, misschien stond er een Rhodes, of Clavecimbel, of Piano in de studio met een topgeluid, maar was die niet zuiver 440.. gezien een gestemd instrument nooit (toch?) hoger wordt bij het ontstemmen maar juist lager (want slapper), kan verklaren waarom ik vaak 5% a 30% naar onder moet bijstellen met de 440 tuning van de Digitale Piano.

je gebruikt het dan lijkt me, en dus wordt dat de stemming van het nummer. Of er speelt een orkest mee, of er was iets met de Tape-Recorder, het kan van alles zijn.
Hola.
Ja dat kan ook nog.

Groeten van andreos.
 
Mijn piano thuis staat een stukje onder 440 (een kwarttoon ongeveer). Da's omdat -ie zo oud is en de stemmer voor alle zekerheid de snaren niet helemaal opdraait. Nou klinken mijn kicks vals.
(geintje)
Dit is met mijn piano ook zo, zelfde reden.
 
Back
Top