Chaos in Faust

Het beste gebruik je dan CarlaVst in NanoHost, of heb je dat al?
 
Makkelijker is de gratis DAW LMMS waarin mijn plugin in de interne plugin host VeSTige opent. Daarvoor hoef je alleen LMMS te installeren.
 
Ook geprobeerd, zonder problemen zie ik het dan ook. Maar ook dan nog geen geluid, dat doet een beetje vermoeden dat ergens nog een probleem zit wat misschien niet zozeer met Carla of LMMS te maken heeft, hoe die software als host werkt voor de plugin.

Het prutsen werken hiermee maakte trouwens weer even heel duidelijk waarom ik liever gewoon een kastje met knoppen heb dat kabaal maakt. :D
 
Een hardware kastje met knoppen ontstaat ook niet zonder veel nadenken, prutsen en uitproberen. Tenzij je het kant-en-klaar koopt natuurlijk, maar dat geldt voor een kant-en-klare plugin hetzelfde.

Na klikken op de steeksleutel 1. verschijnt de primitieve GUI 2. en door draaien aan de "gate" knop 3. kun je virtueel een toets aan slaan.

Naamloos.png
 
Een hardware kastje met knoppen ontstaat ook niet zonder veel nadenken, prutsen en uitproberen. Tenzij je het kant-en-klaar koopt natuurlijk, maar dat geldt voor een kant-en-klare plugin hetzelfde.

Het is het werken, voor dit doel althans, met software dat me tegenstaat. Turen naar een scherm, hier klikken, daar klikken, het is voor mij een obstakel om creatief bezig te zijn. Voor andere doelen kan het anders zijn, of dat het negatieve effect minder sterk is. Bijvoorbeeld bij het simuleren van een circuit, oid. Al is ook dan iets uitproberen op een breadboard of stukje gaatjesprint wat inspirerender

Na klikken op de steeksleutel 1. verschijnt de primitieve GUI 2. en door draaien aan de "gate" knop 3. kun je virtueel een toets aan slaan.

Ja, ik heb geluid! :D :okdan:
 
Mooi - daarmee hebben we die hinderlijke kloof tussen de wereld van de Linux-plugins en die van de Windows-plugins (in principe) overbrugd! :geslaagd:

Wat betreft hardware: het Faust progje is eenvoudig naar een schema van een hardware circuit te vertalen. En wie de handigheid en ervaring heeft om brom, oscillaties, drift en andere hardwarematige ongein te voorkomen kan alsnog iets soortgelijks met echte knoppen en onderdeeltjes in elkaar solderen. ;)
 
Ja, daarom wilde ik het graag even proberen. Het werkt dus zonder problemen zelfs op een oude Windows computer.

Het zijn technische problemen die voor een groot deel met wat moeite zijn op te lossen om zoiets in hardware te maken, maar ik maak me eigenlijk meer zorgen om de bouwkosten. Vooral als je veel knoppen wil, dus veel pots, schakelaars en dat soort dingen, het tikt snel aan.
 
Goedkoop zal het niet worden, tenzij je een grote voorraad onderdeeltjes hebt.

Net nog een betere oplossing gevonden om ChaosSynth3 onder Windows te draaien, namelijk als JSFX-plugin in Reaper. Zie hier je hoe je zo'n plugin in de juiste Reaper map stopt:



En hier dan als bijlage de ingepakte JSFX-plugin:
 

Attachments

  • ChaosSynth3.jsfx.zip
    17,7 KB · Bekeken: 57
Leuk om het bestand van de plugin te bekijken. De formattering van de tekst maakt het wat lastig om te lezen (in Notepad tenminste), maar je kunt volgen wat het op dit niveau van code doet.
 
Het aardige is inderdaad dat je in zo'n JSFX-bestand zelf zaken kunt bekijken en zo nodig veranderen. Ik hoop bijvoorbeeld dat de GUI nog wat opgepoetst kan worden, en dan ben ik er tevreden mee. Een JSFX bestand kan immers door de online Faust IDE geëxporteerd worden, en dan in Reaper zowel onder Linux als onder Windows draaien. Wat wil een mens nog meer... ;)
 
editor.png


Als je voor een JSFX plugin op het aangewezen edit knopje klikt opent er een heel fraaie IDE. :)
 
Ja - in Reaper. Een editer compleet met kleurtjes en een overzichtelijke lay-out van de code.
 
Nog wat verder gezocht op internet, en het blijkt dat de primitieve GUI van JSFX plugins in Reaper een bekend probleem is. Veel Reaper gebruikers klagen erover. Sommige individuele gebruikers/developers hebben met kunst en vliegwerk wel fraaie GUI's voor hun eigen plugins gebouwd, maar voor de makers van Reaper zelf heeft de JSFX GUI geen prioriteit. Ik laat de kwestie van de JSFX GUI daarom nu even rusten. Er zijn nog genoeg andere dingen uit te zoeken.
 
Reaper installeren lukte, maar nog niet om de plugin aan de praat te kijgen. Ik doe vast iets fout, zal er later nog 'ns naar kijken.
 
Het lukt niet. Ik plaats het in een folder in het pad dat Reaper laat zien onder 'Options -> 'Show REAPER resource path in explorer finder...', vervolgens 'Scan for new plugins' in de FX-browser, maar ik zie dan niks nieuws. Maak ik een kopie van een al bestaand bestand in dat pad, verander ik de 'desc' in iets anders in dat bestand, dan zie ik het prima als "nieuw" effect. Dus dat werkt wel.
 
Back
Top