Tasty Chips GR-MEGA

Er is al de GR-1, maar nu is er de stereo en uitgebreide versie van deze nederlandse synth fabrikant. En die krijgt hier niet zo veel aandacht, onterecht imo.
Het beestje heet de GR-MEGA, in het zwart zal die er echt heel mooi uit gaan zien.

1686897808022.png


GR-MEGA and Integral specs – Tasty Chips Electronics

Nu het belangrijkste, hoe klinkt het?





Imo, vet.
 
Last edited by a moderator:
Is hier op het forum eerder al kort besproken in een ander draadje. Met 1800 euro vrij prijzig, maar voor wie echt specifiek interesse heeft in deze vorm van synthese? Voor algemeen gebruik, voor dat geld kun je ook andere leuke dingen kopen.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Orgineel, gedurfd, zeer bruikbaar! ik ben fan!
 
Ja mooi ding maar voor die prijs moet het wel iets zijn wat echt goed past bij je manier van componeren.
Ik blijf het voorlopig maar via Live en andere software doen icm met Nebulae en m'n Clouds kloon in m'n rack.
 
btw:

Samplr is geen granular synth, maar ik zag deze optie op de GR terug komen.
 
zeker een mooi apparaat.
heb die GR-1 eens bijna gekocht in een impuls, maar gelukkig was die toen niet meer te krijgen XD
Nu komt deze op mijn 'die koop ik nog wel eens als ik met een drankje op iets duurs wil bestellen' - lijstje.

Wel veel geld inderdaad, maar vind t wel echt mooi ook.
 
Jammer is wel dat de nieuwe versie geen 're-synthese' biedt. Iets wat denk ik een logischer stap was geweest qua vernieuwing/uitbereiding in de lijn van granular synthese.
Voorlopig toch nog maar even bij de Tasty GR-1 blijven en zeker gezien de prijs. Hoe het ook zij, het blijft echt een geweldige synth voor met name ambient muziek.
Het zou leuk zijn om de zwarte faders te vervangen voor oranje of blauw gekleurde fader knoppen waarmee de Tasty GR-1 een wat meer retro look zou krijgen.
Die zijn helaas nergens te vinden.
 
Op Superbooth even mee gespeeld en man wat een vette shit komt er uit!
Helaas was de setup niet ideaal daar (monitor speakers recht tegenover de Noise Engineering stand) en waren er nog wat kleine bugjes in de interfeest.

Ivm de GR-1 is de GR-Mega wel een heel stuk sneller/snappier in gebruik en mogelijkheden. Het is eigenlijk alles dat de GR-1 had willen zijn, maar dan volledig gerealiseerd.

Hangt wel een redelijk prijskaartje aan inderdaad, maar voor degene die echt diep in de granulaire synthese willen met een zeer uitgebreide en intuitieve interface zeker niet onoverkomelijk.
 
super gaaf. kwestie van tijd misschien en toename van vraag die de prijs kan drukken op termijn.. in veel granulaire plugins en tools die ik heb gekocht verlies ik interesse.. misschien dat zo'n echte dedicated hw unit toch meer als een instrument benaderd kan worden.. processing kracht is volgens mij ook wel super heb ik gehoord.
 
Ik heb de GR-1 gehad een 3tal jaren geleden en hem na een 9 maanden verkocht omdat de menu en navigatie GUI niet intuïtief werkte. Met de Mega is hier een groot deel van opgelost. De klank en de bouwkwaliteit was zeer hoog. Ik heb sindsdien mijn granular verzuchtingen op de iPad gedaan met Spacecraft. De resultaten zijn misschien niet zo diep als met de Tasty Chips maar het is wel snel, heel interactief (touchscreen is hier de kampioen) en heel goed klinkend. De app kost je 8€ de VST is wel wat iets duurder.
Er zijn nog andere opties en ga nu bv. een Klavis Grainy aan mijn NiftyKeys toevoegen. Die is rond de 300€. Ook niet goedkoop maar wel veel uitgebreider CV control en analoge filters.
Er is dus meer dan 1 manier om het paard te villen.
Voor de prijs had een touchscreen veel waarde kunnen toevoegen. Nu is het een groter control Surface geworden en nieuwe code en vallen de alternatieven via soft en hardware voordeliger uit.
Maar als ik het geld had...
 
Ik zie wel waarom de ipad granular apps goed kunnen werken. Hoe meer ik meer met granular speel hoe meer ik erachter kom dat de 'sweet' spot heel snel weer weg kan zijn en hoe meer handson control je hebt hoe beter. De Nanobox Lemondrop gebruik ik nu met een aparte midi controller en ik kan me voorstellen dat dat op die wijze in de buurt komt van de GR's. Maargoed, de Tasty Chips zien er ook gewoon heel sexy uit, misschien dattie ooit nog gaat komen.
 
- Spacecraft
- FRMS
- Samplr
Laat ons er nog een paar aan het lijstje toevoegen voor de mensen die willen experimenteren met ios granular synths en FX...Tardigrain, Borderlands, Fluss, Quanta, GrainProc, Grain Science, Curtis, MegaCurtis, MonoGranulator, Bleass Granulizer, Moonshine, Soup Granular, SoundScaper, Sector, Stria, iDensity, iPulsaret, Silo...er zijn er nog maar dit is al een goed begin.
 
Laat ons er nog een paar aan het lijstje toevoegen voor de mensen die willen experimenteren met ios granular synths en FX...Tardigrain, Borderlands, Fluss, Quanta, GrainProc, Grain Science, Curtis, MegaCurtis, MonoGranulator, Bleass Granulizer, Moonshine, Soup Granular, SoundScaper, Sector, Stria, iDensity, iPulsaret, Silo...er zijn er nog maar dit is al een goed begin.
er is een zeer mooi en uitgebreid topic over granular (software synths / niet beperkt tot ios) op dit forum, aanrader:

 
Betreft granulair met high end gehalte, dan is er het Kyma systeem!
Zelf gebruik ik Kyma 6 met Capybara 320 hardware 28 dsp's en 8x I/O plus Motormix controller en Wacom pen tablet.
 
Wat betreft de Tasty Chips GR-MEGA en de voorganger de GR-1 die nog gebaseerd was op de 30€ kostende raspberry pi 3 heeft nu een serieuse update door de core te vervangen met een 40€ kostende raspberry pi 4, vandaar de duurdere prijs waarschijnlijk. Bij mij is de GR-1 ook gepasseerd maar hij was sneller verkocht dan gekocht. Mijn grootste minpunt was dat je niet rechtstreeks kon samplen, je kan natuurlijk wel een audio interface gebruiken maar nee bedankt. De GR-1 is een Sample based device maar je kan er niet mee samplen...heu? Je kan ook alleen met mono samples werken en dat was ook weer niet echt een pluspunt voor een bijna 900€ kostend toestel. Nu kan hij wel om met stereo samples maar is dan ook weer dubbel zo duur...2 kanalen 2X de prijs zullen ze gedacht hebben. Ook was de GR-1 niet echt snappy te noemen en had hij geen touchscreen...al bij al na 2 weken verkocht.
Net zoals wes2819 doe ik granular meestal met een iPad, veel krachtiger dat een Raspberry Pi en ook veel meer mogelijkheden als je de iPad aansluit op een goede controller heb je veel daar natuurlijk ook het bedienings gemak van. Natuurlijk kan je ios apps niet vergelijken met een echte hands on Granular synth maar persoonlijk vind ik dat de prijs van de Tasty Chips producten er een beetje over is en weinig meerwaarde biedt tegenover de ios apps.
Ik heb onlangs wel een Granular synth gekocht namelijk de Liven Texturen Lab van Sonicware (275€ bij Thomann). Mijn eerste reactie was niet echt optimaal gezien de kwaliteit van het plastiek doosje en ik dacht hem vrijwel onmiddelijk terug te sturen omdat hij echt toy like aanvoelde , we zijn nu 2 weken verder en er is sindsdien veel veranderd, ik heb blijkbaar op die korte tijd leren leven met dit plastiek doosje dat eigenlijk enorm veel mogelijkheden biedt en een prachtige klank produceerd. Het is ook een vrij portabel toestel met batterij en speaker zoals de Volca's maar wel iets groter, pluspunt is ook dat alle connecties aan de bovenkant staan, heel handig voor iets wat je in je luie zetel kan gebruiken. Steek er een microfoon in en sample/bewerk op locatie. Eigenlijk een echt leuke granular synth voor de vakantie die eraan komt. We zijn de 2 weken gepasseerd en hij mag blijven maar de GR-1 die was al verkocht binnen de 2 weken. Ik denk niet na de de ervaring met de GR-1 dat de GR-MEGA hier nog zal passeren.
 
Back
Top