Stroom in de studio

Voor de duidelijkheid: ik ontken niet dat het werkt, ik begrijp alleen niet hoe.

Aangenomen dat we het hebben over dingen (verstorend apparaat en het verstoorde apparaat) die op dezelfde fase zijn aangesloten:

De mate waarin dit 'sterren' werkt hangt samen met hoever het knooppunt vanwaar de gescheiden leidingen vertrekken 'stroomopwaarts'* is opgeschoven

*: richting het transformatorhuisje in de wijk enz enz zeg maar.

Er is dus een gemeenschappelijk deel en een gesplitst deel van de voedingsbekabeling. Hoe minder gemeenschappelijk hoe beter. Dan kom je ergens uit tussen heel veel storing en helemaal geen storing.
 
zie dat dr mix prachtige uitgebreide video serie heeft over bouw van zijn huidige studio, zie onderstaand ontwerp en discussie tav de electrotechnische installatie.

wat ik niet wist: als je 3 fasen stroom hebt (vrij normaal tegenwoordig) kun je er voor kiezen om je studio groepen op 1 van deze fasen te installeren en rest woning op de andere 2. dan heb je maximale scheiding en minder kans op verstoring.

 
Wel fijn bij nieuwbouw is dat je nu nog een aantal extra WCDs kan laten installeren. Voordeel van stekkerdozen is weer dat je groepen apparatuur makkelijk aan en uit kan schakelen, als ik al mn spullen moet uitzetten vind ik dat teveel tijd kosten.
Er zijn ook stroomverdelers voor een 19” rack met handig alle schakaars aan de voorzijde. Iemand ervaring mee?

Exact zo'n 19" rack gebruik ik voor het aanzetten van mijn buizen-gitaarversterkers. De rest gaat vooral met 19" racks met 1 schakelaar op de voorkant en 8-10 aansluitingen op de achterkant om zo een heel 19" apparatuur rack tegelijk in- of uit te schakelen. Zo heb ik met iets van 6 schakelhandelingen mijn complete studio met +50 stuks apparatuur ingeschakeld binnen 10s. Ieder component apart schakelen duurt idd dan nogal lang...
 
Ik zit zelf terwijl ik er voorheen nooit naar luisterde toch. met behoorlijke ruis hiero.

1. ik blijk geen geaard stopcontact te hebben
2. in talkback mode geluidskaart is de ruis +- 30db zet ik de volume knop op vol vermogen (ssl gaat tot 11) 45db RUIS.

Mijn versterker krijgt stereo gebalanceerd via de sub naar ongebalanceerd RCA tulips.
De verzerer specs zeggen..
  • Power output: 100 watts per channel into 8Ω (stereo)
  • Frequency response: 20Hz to 20kHz
  • Total harmonic distortion: 0.005%
Heb net de kabels wat netter gelegd en het is 3db beter.
Maar ik zit toch te denken aan een geaard stopcontact aan een eigen groep. Deze kamer zit boven de meterkast en het plankje hier om naar de meter kast te kijken naar beneden light altijd los. Dus groep erin.. kabels trekken en medical grade geaard stopcontact en klaar?

Screenshot 2024-04-20 at 08.21.29.png


Net even een test gedaan.. vanuit mn subwoofer gaan de xlr naar rca's. alle voilume staat vol. Als ik de RCA's eruit trek is het rond 30db nu. Als ik de RCA's erin prik zit ik op 48db ruis.
 
Laatst gewijzigd:
Nou het is een mid-tot zeer hoge frequentie.. kan zo wel proberen te meten
 
Hier twee opnames vollume vol open
1 met mn mid hoog aan 2 met mn mid hoog uitgeschakeld
 

Attachments

  • Archive.zip
    134,5 KB · Bekeken: 17
Even denken, opname 4 was met rca aangesloten van woofer naar versterker. opname 5 was dat doorbroken.

ok, vrij simpel

usb 3, interface ook usb powered. volume is digital controlled.
Dit gaat out gebalanceerd naar mn subwoofer die op-3dB staat en crossover op 72hz
Alles boven de 72hz gaat via xlr gebalanceerrd naar mijn sansui niet geblanceerde RCA's

Wat wel apart is, mijn tweeters blijken tot 77.000khz te gaan haha
 
Laatst gewijzigd:
1. ik blijk geen geaard stopcontact te hebben

Altijd zonde als er dingen gekocht gaan worden waar op voorhand al van te zeggen viel dat die het bewuste probleem niet zullen gaan fiksen (die ruis),
maar dat neemt niet weg dat aarding altijd goed kan zijn (tenzij je echt alleen maar dubbel geisoleerde apparaten gebruikt, maar dan nog... - en let er uiteraard op om aardlussen te voorkomen).

M.a.w.: heb je toevallig verwarmingsradiatoren in de ruimte, met metalen buizen? Als die geaard zijn kun je die gebruiken voor aarding, zonder alerlei extra installatiespul te gaan doen.
Maar dat terzijde, die ruis lijkt een ander probleem.
 
Laatst gewijzigd:
Net hooftelefoon test gedaan.. hoor niks (gesloten systeem) na heeel ver op achtergrond een ruisje

Nou mijn meterkast is vrijwel net zo ver als mn radiator hier..
Dank dat je even meedenkt trouwens
 
Ik heb een anekdote. Misschien heb je er niets aan maar wie weet... Ik had een studio in oud huis waar een aardeprobleem was. Advies was om aardpik in de grond te stoppen in de tuin maar dat is er nooit van gekomen. Ik had voor de studio een aparte groep aan laten brengen. Deze liep naar de studio waar ik vier dubbele stopcontacten had met randaarde maar waarvan ik vermoed dat de aarde niet in orde was. Na een zoveelste herverbouwing/herinrichting van de studio, merkte ik een irritante brom/storingssignaal op, welke ook in mijn opnames terechtkwam. Na met heen en weer gepruts, bleek de oplossing te liggen in het verplaatsen van de Imac stekker. Weg uit de studiogroep naar een 'normaal' stopcontact welke ik voor stofzuigen of verlichting gebruikte. Het leek dus alsof mijn Imac de studiogroep stoorde. Of dat echt zo was, weet ik niet maar feit was wel dat de storing weg was.
 
Ik heb dit dus sinds twee weken..
Heb nu net mn mac adapter in ander stopcontact gezet maar geen verschil. maar is hier ook allemaal zelfde netwerk..

Screenshot 2024-04-20 at 13.21.05.png
 
Eergisteren viel de electriciteit in een straal van 25 km uit bij iedereen.
Dan doe je ook niks. Gelukkig was ik net niet bezig.
Wel werk tussendoor opslaan tegen veel verlies.
Er zijn ook dingen tegen te koop zoals spanning op nood accu zodat het werk af te maken is.
 
Nou heb net met een grote haspel het huis doorgenomen om "kwaliteits" aarding naar mn gasten kamer studio te krijgen. Nou niks geholpen.
Mn voorversterker staat vol aan. (addac) gebalanceerd naar mn sub. Mn sub heeft twee xlr geblanceerd uit maar die heeft als uiteinde Stereo RCA.

Zodra ik de RCA uit mn versterker haal is de ruis weg! Mn versterker staat ook behoorijk aan maar hoor bijna niks meer.
Zou er shit uit mn Sub komen? Of wellicht gewoon RCA naar RCA ipv XLR naar rca gebruiken. Van alle kabels heb ik dus geen 1 gewone stereo tulip set hier..
 
Net toch nog paar knappe RCA stereo gevonden. Gebalanceerd xlr uit mn sub gehaald. Stereo RCA out naar RCA versterker in. zowel line/cd/tuner.. allemaal erger dan de XLR setup...
Maar ik vind de XLR balanced out naar RCA stereo in ook onacceptabel.
 
Heb je een andere versterker in huis om uit te proberen?
Nee ik had een volledig gemodificeerde/gerevideerde dynaco st120 staan maar heb met m’n dome kop verkeerde zekering gebruikt en er kwam een grote flan uit. Ik heb Adam audio al een mail gestuurd want het komt uit m’n sub10 mk2 denk ik…
 
Back
Top