Stroom in de studio

philiphilip

Ingeburgerd
Lid sinds
6 juli 2017
Berichten
41
Dag allen,

Ik zit in de ruwbouw fase van mijn woning en uiteraard zal daar een ruimte voorzien worden om muziek in te maken. Omdat er een elektriciteitsplan moet opgesteld worden leek het mij zinvol om eens te googlen of er voor een studio speciale vereisten zijn, waarbij ik op dit SOS-artikel botste: All About Studio Power & Wiring Ik ben een volledige leek wat betreft elektriciteit en in het Engels begrijp ik er nog minder van. Zijn er toevallig hier leden die mij enigszins raad of tips zouden kunnen geven? Bij voorbaat dank!
 
Dit artikel beschrijft wel specifieke UK situatie (ring ipv centraal dozen). Ik weet niet hoeveel apparatuur je wilt aansluiten maar 1 aparte 16A groep, fatsoenlijke aarding en goede stekkerdozen met een zekering is denk ik ruim afdoende voor de meeste home studio's. evt 2e groep voor alle niet studio apparatuur om evt. storingsbronnen te voorkomen, zoals ventiilator, de bierkoelkast ;)
 
Alle stroom net snoeren op het laatst even lang zijn.
 
Ik heb hier drie groepen gebruikt. Twee voor de muziek en één voor randzaken. Verlichting, stofzuiger, opladers... Vooral veel stopcontacten geplaatst. Ik houd niet zo van stekkerdozen. Ik heb ze wel maar hoe minder, hoe beter... Volgens mij zitten er tegen de 30 stopcontacten in de studio.
 
Ik heb in mijn nieuwbouw een paar jaar terug een aparte groep laten aanbrengen met 2 x 2 WCDs (wandcontactdozen)
Daaraan heb ik van die belkin dozen hangen, stuk of 4 met 6-8 stopcontacten p/s

Zo weet ik zeker dat licht, wasmachines etc geen interferentie kunnen veroorzaken in mijn audiopad
 
Wel fijn bij nieuwbouw is dat je nu nog een aantal extra WCDs kan laten installeren. Voordeel van stekkerdozen is weer dat je groepen apparatuur makkelijk aan en uit kan schakelen, als ik al mn spullen moet uitzetten vind ik dat teveel tijd kosten.
Er zijn ook stroomverdelers voor een 19” rack met handig alle schakaars aan de voorzijde. Iemand ervaring mee?

 
Zelf woon ik ook nog maar iets meer dan een jaar in onze nieuwbouw (en ik ken ook niet veel van elektriciteit dus snap je probleem 100%). Voor de studio heb ik de situatie uitgelegd aan de elektricien en hij stelde voor om ze op één aparte kring te zetten (=1 stopcontact (WCD zoals hier genoemd wordt?)). Vermits de installatie 700W verbruikt, kan dat perfect. Op die kring hangt dus alles wat met muziek maken te maken heeft (synths, FX, mengpaneel, actieve monitors).

Daarnaast is er een andere kring waarop mijn verlichting (staande lampjes, LED-strips etc) hangt. Omdat deze kring minder belangrijk is qua belasting en/of storingen, hangen er ook nog stopcontacten van andere kamers van de verdieping op. Een laatste kring/stopcontact is vrij gehouden en wordt ingezet om te stofzuigen of voor andere vragen.

Vandaag wordt nog een UPS (uninterruptible power supply) geleverd die op de eerste kring geplaatst zal worden. Ik woon in een volledig nieuwe verkaveling en er zijn regelmatig problemen met stroomuitval en spanningspieken. De UPS zal voor één deel de gevoeligste toestellen via de batterijbackup van de UPS gevoed worden (Montage, Kronos, MC500 sequencers). De minder belangrijke toestellen voor een stroomuitval, zullen via de gefilterde uitgangen bediend worden. Alles wordt zo tegen pieken beschermd en een een deel zal gedurende enkele minuten via de noodbatterij gevoed blijven worden zodat ze netjes af kunnen gesloten worden.

De laatste alinea is niet per sé noodzakelijk omdat ze afhankelijk is van de stabiliteit van het stroomnet bij jou maar ik geef de situatie zoals ze bij mij is.

Misschien ben je er wel iets mee ;).

Succes met de nieuwbouw in ieder geval ... is altijd wel spannend :okdan:

:doei:
 
Wat echt belangrijk is, eigen fase als het kan, of anders eigen groep, i.i.g. niet de natte of kookgroep.
C karakteristiek automaat, om met inschakelpiek te kunnen dealen, je wilt graag alles in één of 2 keer aanzetten.
randaarde is ook esentieel.
 
Wat ik niet goed begrijp betreffende aparte groepen en storing: in je zekeringkast hangen die groepen toch ook maar gewoon aan elkaar, hoe voorkomt dat dan storing?
 
Als op dezelfde kring een koelkast zit hoor je de aan uit in je audio. Dus een aparte kring is alle verschil.

Mocht een electrictien voor mij een ruimte inrichting ben ik alvast benieuwd. Ik heb meer dan 100 stekker contacten. Ik gok 140 of zo. Wil ik wel eens zien zonder stekkerdozen
 
Als op dezelfde kring een koelkast zit hoor je de aan uit in je audio. Dus een aparte kring is alle verschil.
Maar ik begrijp dus niet hoe het komt dat er verschil is met aparte groepen vs zelfde groep: als beide zekeringen ingeschakeld zijn, hangen de groepen in de zekeringkast immers aan elkaar. In die zin bestaan "groepen" enkel in termen van beveiliging, maar elektrisch is heel je huis 1 verbonden ster vanaf de kast.

Is het de langere kabelafstand die het probleem oplost, werkt de kast als een buffer/drain,...?
 
Als op dezelfde kring een koelkast zit hoor je de aan uit in je audio. Dus een aparte kring is alle verschil.

Mocht een electrictien voor mij een ruimte inrichting ben ik alvast benieuwd. Ik heb meer dan 100 stekker contacten. Ik gok 140 of zo. Wil ik wel eens zien zonder stekkerdozen

Dr Mix heeft in zijn studio geloof ik ook (bijna) alleen maar WCD's, ziet er wel strak uit. Er is nog wel een ander voordeel, het is veel makkelijker om de audio-draden echt ver weg te houden van alle stroomkabels.
 
  • Duimpje
Duimpjes: DRe
Als ik het probeer te beredeneren kom ik tot de volgende gedachtengang. De elektriciteit komt via de algemene toelevering je huis binnen in de zekeringkast. Dat is inderdaad het gemeenschappelijke punt binnen de elektriciteitsconfiguratie van je huis.

Vanaf dat punt vertrekken de verschillende kringen met per kring een zekering. Deze aparte takken beïnvloeden mekaar daatdoor volgens mij niet.

Dus als je op één tak enkel de studio zet, zal je nooit klikjes of kraakjes horen wanneer bv een wasmachine of droogkast op een andere kring zit.

In die logica is de configuratie bij mij thuis opgevat.

Dit is wel mijn persoonlijke beredenering en is daarom niet de werkelijke toestand.

:doei:
 
Als t niet zo was, hoorde je altijd al je buren hun ijskast.
 
Zou kunnen als de groepen niet op dezelfde fase zitten zodat er geen interferentie kan optreden. Zitten meerdere groepen op dezelfde fase, dan zit het toch aan elkaar geknoopt, en kan eea elkaar beïnvloeden schat ik.
 
Als ik het probeer te beredeneren kom ik tot de volgende gedachtengang. De elektriciteit komt via de algemene toelevering je huis binnen in de zekeringkast. Dat is inderdaad het gemeenschappelijke punt binnen de elektriciteitsconfiguratie van je huis.

Vanaf dat punt vertrekken de verschillende kringen met per kring een zekering. Deze aparte takken beïnvloeden mekaar daatdoor volgens mij niet.
:doei:
Een zekering is niet meer dan een automatische schakelaar, dus hier ontbreekt een deel in de verklaring.

Groepen plachten ook op dezelfde fase te zitten in de kast, dus dat is het ook niet.
 
Dr Mix heeft in zijn studio geloof ik ook (bijna) alleen maar WCD's, ziet er wel strak uit. Er is nog wel een ander voordeel, het is veel makkelijker om de audio-draden echt ver weg te houden van alle stroomkabels.
Ik heb alle stroom minimaal 15 cm van audio kabels. Onder de 48 v maakt het niet uit. Ik heb ook spiders van euro Pluggs 4 naar 1 stekker. Volgens mij verboden in Nederland. Maar wel handig. Ik heb ook een master stekker voor als het gaat onweren. En alles ligt onder de vloer zowel Mogami audio kabels van links naar rechts als power kabels in alle hoeken en in het midden.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top