Stroom in de studio

philiphilip

Ingeburgerd
Lid sinds
6 juli 2017
Berichten
41
Dag allen,

Ik zit in de ruwbouw fase van mijn woning en uiteraard zal daar een ruimte voorzien worden om muziek in te maken. Omdat er een elektriciteitsplan moet opgesteld worden leek het mij zinvol om eens te googlen of er voor een studio speciale vereisten zijn, waarbij ik op dit SOS-artikel botste: All About Studio Power & Wiring Ik ben een volledige leek wat betreft elektriciteit en in het Engels begrijp ik er nog minder van. Zijn er toevallig hier leden die mij enigszins raad of tips zouden kunnen geven? Bij voorbaat dank!
 
Dit artikel beschrijft wel specifieke UK situatie (ring ipv centraal dozen). Ik weet niet hoeveel apparatuur je wilt aansluiten maar 1 aparte 16A groep, fatsoenlijke aarding en goede stekkerdozen met een zekering is denk ik ruim afdoende voor de meeste home studio's. evt 2e groep voor alle niet studio apparatuur om evt. storingsbronnen te voorkomen, zoals ventiilator, de bierkoelkast ;)
 
Alle stroom net snoeren op het laatst even lang zijn.
 
Ik heb hier drie groepen gebruikt. Twee voor de muziek en één voor randzaken. Verlichting, stofzuiger, opladers... Vooral veel stopcontacten geplaatst. Ik houd niet zo van stekkerdozen. Ik heb ze wel maar hoe minder, hoe beter... Volgens mij zitten er tegen de 30 stopcontacten in de studio.
 
Ik heb in mijn nieuwbouw een paar jaar terug een aparte groep laten aanbrengen met 2 x 2 WCDs (wandcontactdozen)
Daaraan heb ik van die belkin dozen hangen, stuk of 4 met 6-8 stopcontacten p/s

Zo weet ik zeker dat licht, wasmachines etc geen interferentie kunnen veroorzaken in mijn audiopad
 
Wel fijn bij nieuwbouw is dat je nu nog een aantal extra WCDs kan laten installeren. Voordeel van stekkerdozen is weer dat je groepen apparatuur makkelijk aan en uit kan schakelen, als ik al mn spullen moet uitzetten vind ik dat teveel tijd kosten.