Ik ga op reis en neem mee

loveyourjunos

Ouwe rot
Lid sinds
17 december 2006
Berichten
1.734
Locatie
Oss
Hoi synthforummers,
Ik zit straks 'door omstandigheden' in mei een week of 4 in het buitenland, met waarschijnlijk behoorlijk wat vrije tijd voor om bijvoorbeeld muziek maken... Nu vroeg ik me af: als ik alleen een boerenkool laptop meeneem zonder audio interface of fancy software, wat is dan leuke software om snel wat mee te knutselen, liefst met genoeg diepgang om een paar dagen mee te vullen?
Mag gratis zijn maar wil ook best een klein bedrag uitgeven. Het moeten geen honderden euro's worden.
 
Caustic 3 is bekend van de smartphone, maar is er ook voor Windows. Lichtgewicht, wat ouder, zal ook goed draaien op een tragere laptop. Maar heeft best veel aan boord om iets leuks mee te doen.

 
Ik weet niet of je een held bent in synthese en of tracks maken, anders building blocks en syntorial eens checken.
wat leren ipv maken lijkt me wel fijn op locatie als daar nog wat kennis kan gewonnen worden
 
Ik weet niet of je een held bent in synthese en of tracks maken, anders building blocks en syntorial eens checken.
wat leren ipv maken lijkt me wel fijn op locatie als daar nog wat kennis kan gewonnen worden
Ik was hier op aan het zoeken en kwam bij Reaktor Blocks uit (ook leuk!) maar neem aan dat je deze bedoelt: https://www.audiblegenius.com/buildingblocks

Caustic 3 inmiddels ook geïnstalleerd. Simpel maar daarom denk ik niet minder leuk! En gewoon een zipje downloaden, openen en gaan :) (looking at you Native Access App)
Gistermiddag zat ik ook even te kijken naar de Renoise demo. Ik heb nooit met trackers gewerkt en had niet echt meteen een klik, maar wie weet, met een beetje toewijding kan het ook een leuke uitdaging zijn.
 
Het ligt er natuurlijk aan wat je wilt; wil je iets met beats of zoek je juist iets met synthese of modular?
Voor synthese en modular is Full bucket altijd de moeite waard, hij heeft ook prijzen gewonnen voor sommige vst's en heeft een aantal Korg simulaties gemaakt, alles is gratis; full bucket music

Voor leuke ambiënt is Paul eXtreme sound stretch een leuke gratis plugin; Paul's Extreme Sound Stretch

hier bijv de modular van Fullbucket;




Hier Pauls sound stretch;

 
Het ligt er natuurlijk aan wat je wilt; wil je iets met beats of zoek je juist iets met synthese of modular?
Voor synthese en modular is Full bucket altijd de moeite waard, hij heeft ook prijzen gewonnen voor sommige vst's en heeft een aantal Korg simulaties gemaakt, alles is gratis; full bucket music

Voor leuke ambiënt is Paul eXtreme sound stretch een leuke gratis plugin; Paul's Extreme Sound Stretch

hier bijv de modular van Fullbucket;




Hier Pauls sound stretch;


Leuk, ga het allemaal uitproberen :)

En ik had inderdaad inderdaad bewust vaag gehouden waar ik naar op zoek ben om met open blik nieuwe dingen te proberen. Maar... wat ik zelf super interessant vind is polyritmiek en het laten ontstaan van muziek door verschillende patroonlengtes te combineren en tegen elkaar te laten spelen, of bijvoorbeeld een noten reeks met een bepaalde lengte tegen een ritme af te zetten van een andere lengte.
Dat gaat heel goed met Ableton, maar die neem ik dus niet mee. Andere opties heb ik nog niet zo vaak gezien ?? Natuurlijk kan het wel met de modulaire sequencers
 
ik vind de software synths van plogue heel gaaf, en die werken behalve als vst ook als standalone. zijn software reproducties van ouwe soundchips (zoals DX7, en ouwe spelcomputers).
Ikzelf vind Chipsounds (meerdere classic computer soundchips) en Chipsynth SFC (de supernintendo samplebased synth).
Je kan daar ook ouwe muziek files van je favoriete classic game stoppen, en dan maakt die software er een setje instrumenten van zodat je in exact de sound van je favo game een nieuw arrangement kan maken... superleuk (heb ik zelf getest voor Amiga in chipsounds en SNES games in SynthSFC, werkte redelijk, mar voor amiga pakte hij niet alle formaten).
moet je ding zijn natuurlijk, al die ouwe game sounds :)


Syntorial is ook lachen (zoals iemand hier al zei). synth tutorials in een beetje gamey-formaat. begint wel heel erg simpel, maar vond het desalniettemin harstikke geinig.
(heb m zelf nog niet zo lang en ben nog niet klaar ermee. Behalve een algemene tutorial en een bijbehorende VST synth, zitten er ook lessen in voor andere synths (als serum en sylenth1), maar die heb ik nog neit bekeken.

Kan trouwen ook een uitgelezen moment zijn om je DAW eens goed uit te pluizen en alle functies die je nog niet kende/gebruikte eens uit te gaan zitten vogelen.
Ik zelf vind het harstikke leuk om met de handleiding van ableton aan de pc te gaan zitten, zomaar een pagina open te slaan en een effect of synth device uit te gaan zitten pluizen.
 
Modsynth is voor de Smartphone en is best geinig om mee te prullen op je telefoon of tablet. Er is een gratis en betaalde versie. Kijk eerst even of je het wat vindt en dan kan je altijd nog zeggen.. ik ga voor de betaalde versie ☕
 
Mijn iPad met de nodige apps gaat altijd mee. Niet alleen om in de late avonduren te hobbyen of gedurende een vlucht maar ook om diverse zaken onderweg op of uit te zoeken. Wij zijn de laatste jaren verknocht aan de Amerikaanse parken en na een dagje rijden en wandelen van trails is het heerlijk om even te klooien met wat synths, samples o.i.d. Ik beschouw mijzelf niet als een Apple ”fanboy” maar zou met name voor audio en MIDI toepassingen niet kiezen voor een Android tablet. Op iOS is er een verschrikkelijk groot aanbod in muziekapps en ook bestaande VST’s worden nu beschikbaar gemaakt in AU voor iOS vaak Voor een lagere prijs. Als budget een ding is, ga dan voor een standaard iPad met bijvoorbeeld AUM, Drambo, MiRack, Koala en misschien wat effecten. Er is zoveel beschikbaar van diverse bekende ontwikkelaars: Eventide, Fabfilter, Audiothing, Sugarbytes, Bram Bos, Audio Damage, Klevgrand en Moog om maar een paar van de bekendere te noemen. Je kunt het zo goedkoop en duur maken als je zelf wil.

Niet alle maar veel apps zijn ook geschikt voor iPhone. Dan zijn er ook apps die wel draaien maar waarbij ik persoonlijk de interface dan toch niet prettig vind werken. Als je echter een iPhone hebt en bijv. Noir en/of Gauss neemt van Bram Bos weet ik zeker dat je met wat leuke loopjes terugkomt van vakantie.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top