Polyend Tracker Mini

Polyend Tracker mini - 699 USD


mini.jpg


Upgrades ten opzichte van de Polyend Tracker:
- interne accu
- kleiner formaat
- veel lager gewicht
- stereo samples
- 4x groter geheugen

Nadelen ten opzichte van Polyend Tracker
- kleiner scherm (5 inch ipv 7 inch)
- geen jogwheel
- geen keys
- prijs
 
Dit lijkt me serieus echt een gaaf ding, maar ben bang dat t overkill gaat zijn naast mn MPC...
 
Dit helpt niet echt met mijn GAS-syndroom maar ik ben blij om een (meer objectieve) gebruikersreview te lezen.
@Analogic Ik ben nog erg benieuwd naar jouw ervaringen ten aanzien van de workflow.
Is het priegelen om noten in te voeren of werkt dit evengoed vlot?

De prijs vind ik inderdaad ook stevig. Voor € 500 had ik waarschijnlijk al overstag gegaan.
Ik snap ook dat deze is ontwikkeld als handheld gameboy achtig ding, maar ik zal hem in de praktijk ook gaan gebruiken als midi sequencer.
Dan is wat Nap al aangaf de plaatsing van connectoren wellicht onhandig. Al kan ik ook gaan voor jack kabels met een 90 graden hoek zoals ik nu al mijn mijn Korg NTS-1 heb zitten.

De knoppen zijn dus wel minder clicky. vraag me af of dat nog impact heeft op de gebruiksduur. Maar een 8/10 qua gebruiksgemak kan ik mee leven :)

In ieder geval voor je ervaringen tot dusver. Wordt verleidelijk om er een persoonlijk kerstkado van te maken zo :D

Ik heb 'm inmiddels ook al een paar weken, naast de OG tracker die ik een jaar in bezit heb. De interface en bediening van de OG is supergoed doordacht, waardoor het voor mij de meest intuïtieve sequencer aller tijden is. Maar waar de OG tekort schiet zijn de mono samples, dat was voor mij de voornaamste reden om de Mini te kopen. En in dat opzicht is de Mini echt wel een klasse beter, en ben ik bereid om veel van het gebruiksgemak van de OG op te geven.

Je vliegt bij lange na niet zo makkelijk door de Mini heen als door de OG, maar ik vreesde voor meer weerstand. De draaiknop van de tracker wordt best goed vervangen door de game controller-achtige d-pad van de Mini, maar het is vooral het "klavier" van de OG dat ik ernstig mis. Performance Mode is zwaar gemankeerd, en het betekent dat "priegelen om noten in te voeren" op de Mini - helaas - wel een goede omschrijving is. Voor het programmeren van drums volstaat het wel, het voelt zelfs wat preciezer dan de OG waardoor ik op andere ideeën kom. Maar voor melodieën kan ik helemaal niks met de Mini-workflow. Je kiest noten met de d-pad uit een matrix, of plaatst noten in een track en verandert de toonhoogte met plus- en min-knoppen, wat elk gevoel voor melodie doodslaat. Op het Polyend-forum wemelt het van de suggesties om iéts van noot-invoer mogelijk te maken op de Mini. Je kunt er uiteraard een MIDI-keyboard op aansluiten, als deze op batterijen werkt volstaat één extra kabel, maar dat druist weer tegen het portable karakter van de Mini in.

Máár: dat portable karakter is dus wel een onverwacht grote plus! Ik heb altijd een beetje minachtend gedaan over de filmpjes van een dude in het bos met zijn OP-1, maar ik moet schoorvoetend bekennen dat zo'n apparaat op batterijen wat je overal mee naartoe kunnen nemen écht heel lekker is. Ik ben nu veel meer op onbewaakte momenten ideeën aan het uitproberen of zelfs hele tracks aan het uitwerken. Hoe zeer ik me ook thuis voel in mijn samengeraapt rommeltje van een studio, na de zoveelste verklote avond op zoek naar de oorzaak van een bromtoon of fucking MIDI-latency is het hangen op de bank met je Mini werkelijk een openbaring. ;-) En als je hem gebruikt zoals bedoeld, blijkt de interface van de Mini ineens ook vrij goed doordacht. De stroeve knoppen zijn ideaal om gameboy-style te bedienen met je duimen, de knoppen en toetscombinaties kloppen met hoe je de Mini vasthoudt, en jawel, de aansluitingen horen toch echt aan de onderkant. ;-) Het zijn allemaal compromissen om de OG "pocketable" te maken, dus het intuïtieve van de OG zul je deels moeten laten varen. Maar mijn gevoel zegt dat het wel de juiste compromissen zijn, als draagbare sampler/sequencer werkt de Mini onverwacht goed.

Overigens: in de praktijk gebruik ik hem ook in de studio, maar dan stuurt de OG de Mini aan. Twee simultaan lopende trackers is best een toffe setup, en je vangt er veel van de bezwaren van de Mini mee af.
 
@Wolfshoek dank voor deze uitgebreide beschouwing. Heb je voor portable muziek ook de Roland SP-404 mk2 overwogen of geprobeerd?
 
Smaken verschillen :)
Een vriend van me heeft hem ook, maar ik ben te verliefd op de versie 1 formfactor. Ik vind die kleine 'wiebelen' bij gebruik/invoer, rare onhandige plek hebben voor de in/outputs en ik mis de padjes, (speelt heerlijk en is makkelijk voor invoer) en de jog mis ik ook, schiet niet zo door zoals die knoppen doen als je grotere adjustments maakt en dan weer terug moet en dan weer terug.
Mono/stereo boeit me niet, dus geheugen ook geen probleem :P Ik vind de versie 1 portable genoeg.
 
@Wolfshoek dank voor deze uitgebreide beschouwing. Heb je voor portable muziek ook de Roland SP-404 mk2 overwogen of geprobeerd?

Graag gedaan! :)

Ik heb de SP404 wel eens overwogen, maar alle pogingen die ik eerder ondernomen heb om in een andere workflow thuis te raken dan die van een tracker, werden een fiasco. ;)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Smaken verschillen :)
Een vriend van me heeft hem ook, maar ik ben te verliefd op de versie 1 formfactor. Ik vind die kleine 'wiebelen' bij gebruik/invoer, rare onhandige plek hebben voor de in/outputs en ik mis de padjes, (speelt heerlijk en is makkelijk voor invoer) en de jog mis ik ook, schiet niet zo door zoals die knoppen doen als je grotere adjustments maakt en dan weer terug moet en dan weer terug.
Mono/stereo boeit me niet, dus geheugen ook geen probleem :P Ik vind de versie 1 portable genoeg.
De originele verslaat de Mini op vrijwel alle fronten qua gebruiksgemak, en de Mini is ook zeker geen vervanger van mijn OG tracker. Als ik moet kiezen tussen de twee, kies ik de OG. Maar portable gebruik ik de Tracker niet, hij komt vrijwel nooit van zijn plek, in tegenstelling tot de Mini. Dat maakt de Mini juist zo goed, die totaal andere workflow van oppakken, muziek maken, wegleggen, maakt niet uit waar je bent, even later weer verdergaan waar je gebleven was, en dat alles ook nog eens in de voor mij zo vertrouwde tracker Excelsheet.

Ik gebruik de Mini duidelijk meer schetsmatig, wat je ook zit in de output. De OG zit na een jaar gebruik vol met min of meer uitgewerkte songs, maar de Mini na een paar weken nog veel voller met korte ideeën en probeersels die misschien in een studio-setting niet zouden zijn ontstaan. Toegegeven dat ik mezelf met enkel en alleen de Mini niet snel het geadverteerde "album on the go" zie maken, maar wie weet dat dit met een paar welgemikte software-updates - met name een vervanging van de ontbrekende pads - ineens toch blijkt te kunnen.

Als er ooit een full size stereo Tracker komt (wel hopelijk met nog wat meer verbeteringen dan stereo alleen ;)) ben ik de eerste die hem haalt, maar ook dan denk ik dat ik de Mini gewoon hou.
 
Voor ik het weer vergeet, er zit ook een usb sd cardreader en een 16 gb samsung sd card (class 10 U1 A1) bij de tracker mini vol met demo songs en samples etc. En een paar open source games.

Ik heb gisteravond even alle demo songs zitten te beluisteren in bed en ondertussen de menu navigatie mij eigen proberen te maken, terwijl ik half in slaap viel, ik denk dat een 90 graden plug wel een noodzaak is, als je hem ook maar eventjes laat zakken op je schoot of waar je ook zit is een rechte plug wel een probleempje. Gelukkig heb ik er daar nog een paar van (stevige Deleycon kabels van mijn Quest 2 VR set).
Nog voor ik hem kreeg zat ik te denken aan een soort van DIY (3d print ?) docking station om alle pluggen die onder zitten direct om te leiden naar achteren/boven/zijkant. Het is niet onmogelijk zoiets te bouwen voor iemand met wat ervaring in die hoek. Dat hoeft niks af te doen aan de portabiliteit.

Verder werken de plus en min knoppen goed, maar een soort van handzame kwalitatieve endless rotary encoder met tandjes ter vervanging van de OG jog wheel had ook wel gewerkt denk ik. Ik snap wel dat dit qua bouw wat ingewikkelder is, los gezien van de jog wheel problemen van de OG.

Een combi van de mini met een rotary dail en een soort van kleine korg nanokey toetsenbord erop zou wel heel gaaf zijn voor een nieuwe versie.
Verder sluit ik mij helemaal aan bij @Wolfshoek de handzaamheid van de mini is zeer uitnodigend, zelfs met de eventuele tekortkomingen.

En gamen kan je ook beter op de mini dan op de OG :D
Wat mij weer doet afvragen of het niet mogelijk is een off-the-shelf 10 euro usb snes joypad aan te sluiten via usb en zo te kunnen gamen.
Dat lijkt mij alleen een software dingetje, aangezien audio over USB ook al mogelijk is met de mini.
Volgens mij heb je dan een sterk verkooppunt waar veel mensen overheen kijken, andere mensen betalen zo los 100 euro voor een Anbernic android/linux spelcomputertje met een kleiner scherm.
 
Laatst gewijzigd:
Blijkbaar is de firmwareversie van de mini anders dan van de OG, wat logisch is gezien de stereo sampling etc.
Dus OG versie 1.7.0 staat ongeveer gelijk aan 1.0.0 van de mini, met wat kleine afwijkingen in de features tussen de twee types.
 
Ik kan, net als bij langdurig smartfoon en tablet gebruik, helaas niet wennen aan het scherm na een paar uur even flink ervoor gaan zitten.
Mijn exemplaar staat dus te koop (mp), mocht iemand voordelig een tracker mini willen scoren om te proberen.
 
Ah, das jammer man! Klinkt zeer verlijdelijk, maar ik ben er nog niet uit (en zou dan nog waarschijnlijk liever een nieuwe willen). Succes met de verkoop!
 
Back
Top