Intellectueel eigendomsrecht

Ik snap niet helemaal wat je met dit "gedachten experiment" wilt bereiken. Het begon over (hypothetische) software en nu gaat het opeens over een muziekstuk. Het antwoord is in alle gevallen nu wel duidelijk toch? Vind je het belangrijk dat je creatie onder jouw beheer blijft vallen, zorg dan dat het ergens is vastgelegd. Meer is het niet.
 
De vraag is nu nog wat als 'vastgelegd' geldt. Volstaat een publicatie op internet ook of niet? Zie de links van Disharmonic. Als voorbeeld heb ik naar een muziekstuk gekeken omdat software voorbeelden op ons SynthForum schaars zijn. Ik zou een eventuele eigen creatie ook niet onder mijn eigen beheer willen houden, maar enkel willen voorkomen dat een ander het als zijn creatie gaat claimen. Maar als gezegd deze situatie zal zich voor mij persoonlijk in de praktijk waarschijnlijk nooit voordoen. Dus gaat het er hier enkel om hoe dat juridisch zit. Een academische vraag dus. En hoe dat zit lijkt mij voor anderen ook interessant om te weten. Vandaar dit topic.
 
Vroeger kon je voor een relatieve habbekrats artwork / logo's etc vastleggen door ze gedagtekend/aangetekend naar een of ander archief van de Belastingdienst te sturen, maar dat is niet meer geloof ik.
 
Een muziekstuk is wel wat anders, daar heb je gewoon auteursrecht op en speelt niet de vraag van eventueel een patent, of niet. Er is trouwens ook dit om allerlei dingen te deponeren, ook muziek.
 
Een muziekstuk is wel wat anders, daar heb je gewoon auteursrecht op en speelt niet de vraag van eventueel een patent, of niet.

Het ging mij er daarbij enkel om of de Wayback Machine alle creaties op het SynthForum bewaart, wat niet het geval blijkt. Als je vinding of muziekstuk op een deel van het SynthForum staat dat niet door de Wayback Machine is opgeslagen en het SynthForum zou verdwijnen dan heb je dus een probleem, tenzij je werk nog ergens anders met publicatiedatum is bewaard.

Er is trouwens ook dit om allerlei dingen te deponeren, ook muziek.

Ziet er goed uit, kon alleen niet vinden hoeveel dat kost.
 
Ik bedenk ineens dat voor software GitHub ook nog zou kunnen. Maar dat is een wereld waar ik maar heel weinig van begrijp...
 
Als je software publiceert, online of waar dan ook, heb je er auteursrecht op. Dat betekent niet dat je beschermt bent, dat zul je altijd nog zelf moeten afdwingen, door degene die inbreuk pleegt er op aan te spreken of voor de rechter te brengen. Sowieso is het nagenoeg onmogelijk om software te patenteren.
 
Het ging mij er daarbij enkel om of de Wayback Machine alle creaties op het SynthForum bewaart, wat niet het geval blijkt.

Als het echt van belang is, dan op je eigen proghead.nl website zetten. :) Hoeft niet veel te kosten. Als de Wayback Machine het meeneemt blijft de inhoud ook voor later toegankelijk.
 
Ik bedenk ineens dat voor software GitHub ook nog zou kunnen. Maar dat is een wereld waar ik maar heel weinig van begrijp...
Dan zou ik je aanraden om je tijd vooral te besteden aan het opdoen van praktische skills ipv theoretische problemen in de verre toekomst proberen op te gaan lossen.
 
Als het echt van belang is, dan op je eigen proghead.nl website zetten. :) Hoeft niet veel te kosten. Als de Wayback Machine het meeneemt blijft de inhoud ook voor later toegankelijk.

Dat is ook nog een optie! :) Ik heb zelfs al een eigen website, waar ik op het moment niets mee doe. Dan weet ik zo wel genoeg voor als de situatie zich ooit zou voordoen.
 
Vroeger kon je voor een relatieve habbekrats artwork / logo's etc vastleggen door ze gedagtekend/aangetekend naar een of ander archief van de Belastingdienst te sturen, maar dat is niet meer geloof ik.
Dat heb ik een keer gedaan met iets, koste zeven gulden.
Dat ik de eerste was. Voor als er een ander kwam die er mee zou weg lopen, dat mocht ik hopen dan maakte ik m`n eigen `gestolen` dingen
weer na want hij, mijn na-aper had dan al voor publiciteit gezorgd. Met een datum en ontvangst stempel kwam het terug van de belastingdienst, dat was het bewijs van indienen.
 
Ja, dat was het. Voor muziek heb ik het nooit gebruikt, wel voor technologie. Kost niet veel, iets van 50€ voor 15 jaar ofzo. Het is natuurlijk geen patent, maar wel een stevig bewijsstuk dat jij op dat moment dat concept had.
 
Als je vinding of muziekstuk op een deel van het SynthForum staat dat niet door de Wayback Machine is opgeslagen en het SynthForum zou verdwijnen dan heb je dus een probleem, tenzij je werk nog ergens anders met publicatiedatum is bewaard.
Als je Wayback Machine of SF als soort van backup beschouwd van iets van jezelf wat je van grote waarde acht dan ben je altijd afhankelijk van (acties van) anderen. Lijkt me niet echt een verstandige keuze. Bij Wayback Machine wordt lang niet alles gearchiveerd, als iets bv met verouderde technologie gemaakt is werkt het niet meer. Bv websites gemaakt in Flash. Je kunt nog wel een beetje een indruk krijgen hoe het er een beetje uitgezien heeft, maar video en audio zijn lang niet altijd werkend.
 
Iets zelf opslaan wat je graag wilt bewaren bijvoorbeeld op een externe harddrive is verstandig en kan natuurlijk, maar dat geldt dan weer niet als bewijs dat je ergens de eerste mee was. Daarvoor lijkt mij i-DEPOT of mogelijk GitHub dan een betere keuze.
 
... backup ... maar video en audio zijn lang niet altijd werkend.

Als backup zou ik er niet op vertrouwen, ook niet voor het vastleggen van audiovisueel materiaal. Maar waar het draadje mee begon, ideeën waarop mogelijk een patent op te verkrijgen is, daar kan de Wayback Machine wel een functie hebben nu men dit een betrouwbare bron acht voor het vaststellen van prior art. Documenten als pdf-bestanden blijven wel raadpleegbaar, het is dan gemakkelijk je ideeën te beschrijven, op je site plaatsen en de Wayback Machine het laten opnemen in hun archief.
 
Je weet het maar nooit met Uli's kopieermachine...

Da's inderdaad het punt: als je kunt aantonen dat je de eerste met iets was dan is dat 1 ding, maar vervolgens gaat het erom wie de diepste zakken heeft.

Da's de sobering truth. Het aloude gezegde: een patent op iets hebben geeft je in de praktijk slechts het recht om rechtszaken te voeren.
 
En de plicht om alles openbaar te maken.

Dat is het leuke van I-Depot: het blijft gesloten tot jij zelf besluit dat je ermee wilt gaan schermen.
 
Back
Top