CollApril 2023 - jserle & klinkske

Ik heb wat tekst geschreven, ingezongen op metronoom en nu wacht ik op mijn partner in ear crime. Als t een beetje meezit zet hij er wat synth op / over, hopelijk verzin ik dan weer wat drums voor, smijten we vervolgens alles weg en beginnen opnieuw :D
Nee dat laatste hoop ik van niet.
Het genre waar we ons op richten gaat mensen behoorlijk shockeren, die mijn stijl kennen. Ben vooral benieuwd naar onze SF contest kampioen zijn mening als t ooit klaar geraakt (en dat is n hint)
 
Ik heb mijn partner in crime beloofd om tegen ten laatste zaterdag ochtend wat aan te leveren, heb nog een paar dagen vrij nu na t werk. Ik heb nog even geen idee wat het resultaat zal zijn (want ik heb er nog veel werk aan) maar we gaan ervoor, voor mij is 't "er valt niks te winnen behalve motivatie om je gear aan te zetten" :)

Wie zich afvraagt wat dat inhoud: ik heb dus een tekst, en een idee. Ik had wat zitten klooien met noten (way out of my comfort zone) en dat vlot geen meter dus we gooien t roer om (wat betreft het ontleden van mijn zang naar noten) - dus ik doe t andersom. Ik probeer wat akkoorden en zing opnieuw in. Of dat resultaat oplevert horen jullie na zondag...

Voor de nerds: ik gebruikte vochlea om de stem naar noten te zien maar dat gaat veeeeel te traag. Als in 'duurt een uur voor een strofe' en toen had ik er nog zin in. Is meer n lijdensweg. Gaat bovendien nogal de indruk dat elke keer ik t opnieuw doe de software (bah software haha) wat anders "analyseert" wat dan weer - voor n theorie leek als Klinkske - geen vertrouwen levert in de analyse.

Nu denk de kenner 'wat lul je nou, dat gaat toch snel' - ik ontleed per woord en teken dan die noot op de grid. Dus de lengte van en tussen de noten doe ik op t gehoor, qua tekenen. Vlot geen meter.
Waarom ik t zo deed? Omdat audio naar midi helemaal niet herkenbaar is, er zit bovendien een vertraging op zodat t lijkt alsof ik de canon laat midificeren. Waardeloos.

=> als ik mijn zang naar midi zet en ik zing er opnieuw over, past t geen meter. Dus dat gaat nergens heen. Dan zie ik bijvoorbeeld: huh, die zangnoot is kort, waarom analyseert hij die als lang? En dan die volgende noot, die zing ik niet, waarom heeft ie daar een noot gezet? - onzin dus
 
Laatst gewijzigd:
Volledigheid: ik had vochlea ingesteld zodat mijn noten (zang) altijd passen in n beperking (akkoord) - dat heb je natuurlijk niet met die link, maar toch dank, ik kende m niet.
 
En ik heb gisteren 7u gewerkt en vandaag alweer zeker meer dan n uur, ik wil mijn partner niet uitsluiten dus heb hem het resultaat gestuurd waar ik totaal niet tevreden over ben, maar ik ga t niet veel beter krijgen voor de volgende uren en hij kan er dan niet aan werken, dus ik laat t los. Timingsproblemen, onverklaarbare vertraging in ableton van opgenomen sporen, geen monitoring tijdens de opname, het helpt alvast niet dat snappen jullie wel.
Maar op een moment is er een stukje dat net aanvaardbaar is, dacht n refreintje… sterkte ermee, partner 🦸🏻‍♂️
 
Ai, vervelend dat jullie tegen wat dingen aanliepen. Hoop dat het @jserle gelukt is om iets af te ronden waar jullie toch te vrede mee zijn. Ik ben in ieder geval erg benieuwd!
 
Laat 't qua stemmen nu net niet t probleem zijn :D - lekker nonchalant- Vulling is eerder mijn probleem. En net dat op n synthforum haha
Ik moet nog luisteren naar wat partner me gestuurd heeft. Ben net zo benieuwd als jullie ;)
 
Ok mijn partner zijn laatste inbreng is véél beter dan wat ik in mijn daw had zitten... Want daar was ik helemaal niet tevreden mee, dat is amper een kale demo. Dus ik schenk jullie wat geluid en beeld, en zal er een heel klein stukje bijdoen wat er uit de daw komt, om jullie verdere ergenis te besparen :D

Wat was ons doel: we gingen een volksmuziekje maken, gezongen, stap ritme waar je met carnaval gek op kan doen, wie weet zelfs een foxtrotje op dansen en het onderwerp was nu net de door mij zo gehekelde auto tune op stem. Omdat ik van het idee ben dat je met jezelf mag lachen, dat helpt. Hier alvast de inbreng van mijn partner, ik ben nog de *allerbeste* ( * = sarcasme) stukken aan 't zoeken in mijn daw.

 
Ok here goes, ik heb een heel klein stukje uit de DAW en heb er nog n flardje van de 15 minuten durende stemmetjes compilatie van mijn partner bij gedaan als introotje, of zoiets, mag ik dat intro noemen? Ik ben een ramp in time stretching met ableton, onze stemmen lopen héél even gelijk, geniet ervan - ik heb ook helemaal geen tijd meer, zelfs dat stukje plakwerk (resampling nog wel) kostte alweer 45 minuten... Komt ie

BTW: er is heel veel spoorlengte qua vocals van ons twee, als mijn partner ervoor toestemming geeft voor een eventuele Remeix later.
 

Attachments

  • Collapril 30 april.mp3
    3,4 MB
Back
Top