CollApril 2023 - Roonan & Exoterrestrial

Onze excuses dat we nog niets hebben laten horen. We zijn direct aan de slag gegaan en hebben ons een beetje verloren in het creatieve proces. Hier komt zeker weten iets bijzonders uit. Om het gemis aan informatie te compenseren volgt hier een deel uit onze communicatie over en weer, zodat je kan lezen hoe de samenwerking verliep tot nu toe.

Roonan (mijn tekst is cursief)


---------------------------------------------------------------------------------------------

Hi Ronald!
Wij zijn dus blijkbaar muzikaal aan elkaar "gekoppeld" de komende maand 😄
Net nog even naar Massive Defense geluisterd. Dat is ook een soort van sfeer waarin ik me thuis voel.
Had je een idee van richting/stijl voor ons muzikale projectje?

Cheers,
Exo - Ludo.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Heb even weinig tijd nu. Ik zal morgen uitgebreid antwoorden



Hey,

Ik heb alvast even een en ander verzamelt, zodat we beiden weten wat we gaan doen.

Tijdsduur:
De track mag maximaal 4m33s duren.

Deadline:
De track moet uiterlijk op 30 april 2022 om 23:59u gepost zijn.

Voorstel beperkingen:


  • Maximaal 8 audio sporen.
  • Alleen hardware, DAW is voor audio opnamen (effecten VST’s wel gebruiken?).
  • Zonder quantize werken vind ik prima. Wel ARP’s uit hardware?
Vul of pas maar aan waar je dat wenst.

Verdere overdenkingen:

Ik werk met Bitwig. Met welke DAW werk jij? Als we alleen met audio (stems) werken hoeft dat verder geen probleem te zijn.

Stijl voorkeur momenteel voor mij is wel downtempo of ambient. Ben de laatste tijd veel aan het experimenteren met unquatized live opnames en vreemde effect chains. Ik zal wel wat werkjes met je delen.

Vorig jaar heb ik een voorzetje gedaan door wat loopjes te maken. Ik werk graag met lange loops waarbij de automation vanaf het begin al is verwerkt (in audio). Ik probeer zoveel mogelijk al in een vorm (arrangement) te jammen. Daarna ga ik het verder opleuken door de audio verder in de DAW te bewerken en te knippen en plakken. Volgens mij werk jij ook zo, niet?


---------------------------------------------------------------------------------------------

Tijdsduur en deadline liggen vast en kan weinig aan veranderd worden dus, geen probleem.

Beperkingen:
Max. 8 sporen: Ergens weet ik niet hoe dit kan bereikt worden.
We kunnen inderdaad gerust op 8 sporen werken maar op elk spoor kan keer op keer wat bovenop gezet worden, net zoals indertijd bij de 4-sporen recorder bij de Beatles opnames en dus ook al blijf je op die manier op 8 sporen, er zit heel wat meer in.

Ik werk 95% met hardware en gebruik ook alleen de DAW om het geluid op te nemen net zoals jij.
VST's van enkele free synths gebruik ik eerder zelden.
Op die manier ontlast ik de computer ook van processordruk en hou ik lage latency aan.
Ook kan ik op die manier muzikaal creatiever zijn dan urenlang staren naar een scherm en met de muis proberen aan knopjes draaien...
Ik heb ook net als jij 2 Eventide H9 (beiden MAX) en een tijd geleden kon je de effecten ook als VST downloaden, wat ik dan ook deed en op die manier gebruik ik ze dan ook in de DAW.
Niettemin, ik heb ook andere hardware effecten (Eventide Harmonizer, Lexicon,...) dus ik kan gerust VST-effectloos werken.
Ik werk steeds met hardware sequencers (RM1X... meer dan 1, ik ben verslingerd aan die in mijn ogen zeer goede en zeer strakke sequencers)
Soms quantise ik wel maar dat is dan alleen wanneer bepaalde ritmische patronen heel strak moeten staan.
Meestal kan ik nogal goed tempo houden.
Arpeggio's mogen van mij best uit de synths komen, soms speel ik ze gewoon life in omdat het mij teveel moeite kost om ze te programmeren en het sneller gebeurd is als ik ze inspeel of omdat de synth in kwestie gewoon geen programmeren van arp's toelaat.

We kunnen ons misschien ook beperken tot elk 2 synths? of enkel 2 90's modellen? of geen samplers?(ik zeg maar iets...)

Verdere overdenkingen:
Bitwig is mij totaal onbekend (moet ik dus even opzoeken).
Ik werk met Samplitude of Reaper maar dus ook enkel om de audiosporen op te nemen en er de processor tools op los te laten (compressie e.d.m....)
Ik kan ook op multitrack tape werken maar dan moet ik mijn machine eerst servicen en 2" tapes opsturen kost een aardige duit...
Niettemin kan ik de processor tools ook achterwege laten en gewoon mijn outboard gear zijn werk laten doen.

Downtempo of ambient is ook mijn voorkeur. Ik heb al genoeg drukte en bijhorende stress overdag en privé dat als ik dan eens muziek voor mezelf maak, ik rustige en muzikale (soms met infantiele belletjes etc. erbij) de voorkeur geef.
Jazzy invloeden kunnen steeds om de hoek komen kijken
Weirdo effecten gaan er bij mij zeker in alsook langgerekte loops, al dan niet met tape zoals in de stukjes hieronder:

Hoe ga ik over het algemeen te werk:
Ik speel wat riedeltjes op m'n piano en als het mij bevalt neem ik het op op m'n telefoon.
Dan neem ik dit mee naar de muziekkamer en zoek ik een gepaste klank voor de lead.
Zo werk ik de melodie meestal dan wat verder uit en zet er begeleiding onder en van het een komt het ander.
Tenslotte kleed ik dan verder aan met geluidjes, effectjes en zo meer...

Laat gerust verdere suggesties weten!

Cheers,
Exo - Ludo

---------------------------------------------------------------------------------------------

Misschien een idee om wat op de piano te riedelen en dan te delen met mij. Ik maak daar wat laagjes bij en dan maak je zelf ook een en ander. Dan gaan we kijken wat we kunnen mixen en matchen. Zou in theorie moeten kunnen werken. PS. Mijn muziektheorie kennis en speelkunsten zijn beperkt, dus graag niet al te ingewikkeld

Ik heb maar 1 echte vintage synth en dat is een digitale (de JD800). We kunnen ook beperken tot 1x hardware synth per synthese. Ik heb analoog, rompler, granular, wavetable, physical modelling en FM. Dan zouden we bijvoorbeeld 2 synths per persoon kunnen kiezen, maar elk met een andere techniek. Is maar een idee.


---------------------------------------------------------------------------------------------

Goeieavond Ronald,

Ik heb enkele simpele riedeltjes aan 90BPM.
7 In totaal. De eerste 3 staat Mangledverb op, de volgende 3 Undulator en de laatste Ultratap.
De opnames zijn .wav files, 48kHz - 24bit.
Kan je me je e-mail adres doorgeven voor de WeTansfer?
Thanks!
Ludo.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Kan dus niets met de effecten. Dat is wellicht alleen maar leuker, dan doe ik er wel een eigen trucje mee en speel er wat laagjes bij.
Dat stuur ik naar jou en dan kan je een en ander combineren tot een eerste opzetje. Idee
?

Ben behoorlijk geïnspireerd geraakt en even losgegaan.

De sfeer van de meeste loopjes sprak mij aan, maar ik ben gewoon met eentje begonnen.
Ik heb op het gehoor een en ander er bij gespeeld.
Niet alles bewaard.
Daarna wat percussie achtige dingen.
Toen wat uit de losse pols zitten jammen. Met name de stuttering op percussie is hier en daar wat slordig.
Ik stuur je alles toe (Dropbox transfer, lijkt op We transfer), zie hieronder hoe het er ongeveer uit zou moeten zien. De master.wav is ter referentie.
Knip en plak er maar op los. speel er wat bij, etc....
Het arrangement is slechts een eerste sketch, dat kan (moet) veel beter.
Mijn advies is om de leuke stukje er uit te vissen en daar een nieuwe basis op te maken.
Kijk maar of je er mee verder kan.



Bij nader inzien ben ik niet zo tevreden over de Basskick. Is iets te laag en te weinig attack. Valt daardoor een beetje weg. Daarnaast vind ik de twee pitches ervan niet zo passen.


---------------------------------------------------------------------------------------------

De kick zit inderdaad op 40Hz en 80Hz en de zachtheid doet deze minder goed uitkomen.
De Maschine zit dikwijls in het vaarwater van de kick. 40Hz hebben ze regelmatig gemeenschappelijk.
Doch, ik heb in het begin van de baslijn een pizzicatolijntje er bovenop en zo dient op die plaats de kick eerder als basondersteuning en dat vind ik daar wonderwel passen.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Dat de kick en Maschine elkaar in de weg zitten klopt. Dat heb ik deels opgelost met trackspacer. Die haalt een deel van het laag weg bij de Maschine part. Dat is gebounced in audio. Ik kan alles reproduceren, dus daar kan nog veel aangepast worden als dat moet. Als ik jou zo hoor neem ik aan dat je er wel mee verder kan zo? Ik ben heel benieuwd waar dit heen gaat

---------------------------------------------------------------------------------------------

Ik kan er zeker mee verder 👍
Net terug van familiebezoek, ga er nu verder aan werken 🙂

Ok, ik heb 6 losse sporen.
Sommige bevatten alleen een effectje.
Ik heb een Master Mix 1 versie gemaakt om je een totaalidee te geven.
Net wanneer ik dit wou doorsturen kreeg ik van een vriendin een tryout binnen waarop ze zingt en zichzelf begeleidt met Shruti.
Geloof het of niet maar het is alsof ze het ervoor gemaakt had!
Zelfde toonaard, zelfde tempo, zelfde sfeer...
Ik heb haar opname met wat effect in het begin erin gemixt. (Master Mix met stem)-versie.
Luister eerst even zonder en dan met stem.
Ik heb echter haar stem niet als apart spoor hier doorgestuurd omdat ik nog niet weet of ze het wel ok vindt dus je hoort haar enkel in de mix.

Cheers!
Ludo.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb even geluisterd. Die stem past er inderdaad erg goed bij, al zou ik hem wel wat in stukjes willen knippen en anders mixen. Misschien wat laagjes er van maken met effecten. Kan de track echt naar een ander niveau tillen. Ben benieuwd of ze het okay vind.

Ik moet zeggen dat ik erg veel plezier beleef aan deze track en hij inspireert enorm.
Ben dus aardig losgegaan en heb het "gat in het midden" opgelost door wat te schuiven met een en ander.
Ik heb ook wat wazige effecten op diverse parts gezet.
Kijk maar of je het al wat vind worden zo en ik hoor graag of we de stem mogen gebruiken.
Ik denk wel dat deze dan aardig opgeknipt moet worden om de flow van de track te kunnen volgen, maar iets magisch toevoegen gaat het zeker.


---------------------------------------------------------------------------------------------

Het nummer krijgt mooi vorm.
De balans van de verschillende sporen wringt mij soms in de oren, de lead staat mij soms meer op de achtergrond dan vooraan (heb op open back hoofdtelefoon geluisterd, niet op m'n mains).
Het motiefje op het einde klinkt my qua timing een halve tijd te laat en nogal wat sterk gefragmenteerd maar misschien was dit wel jouw bedoeling.
Kan je de sporen apart ook nog doorsturen?

---------------------------------------------------------------------------------------------

Mix is zeker nog een punt van aandacht. Zo vind ik de basskick nog steeds niet okay. Ook een beetje saai. Wat versta jij onder lead? Welke track is dat? Op het einde loopt het rifje inderdaad laat. Komt door het effect wat er op zit. Als ik hem bounce, dan kunnen we schuiven. Eventueel layeren met het origineel om wat meer textuur te krijgen.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Soms vind ik de Rhodes net iets te luid staan.
Ik beschouw de basskick eerder als bass en in dat opzicht vind ik 'm zeker niet slecht. Misschien net iets te diep waardoor deze wat wollig overkomt?
Op 1:25 zijn de pizzicato's de lead. Die mogen voor mij net iets meer of in verhouding de rest ietsje zachter.
Op 3:53 vind ik de Rhodes ook net iets te luid. Deze wordt zachter wanneer er andere geluiden bijkomen.
Nu ja, dat zijn zaken die in de mix allemaal aangepast kunnen worden. Nu zitten we nog in de fase van het "maken".
Op het einde het motiefje layeren met het origineel kan inderdaad een duidelijkere uitkomst geven.









Pffff, tot zover 😊
 
We zijn aangekomen in de fase van het...
Handheld_Electric_Beater.jpg


Cheers,
Exo. :mega:
 
OK, empeedrietje van gemaakt...
Fieuw! Net dus voor ik ging uploaden een klein stressje... Tijd te lang, dan file te groot... :stupid
Knippen, herschikken, het muzikale verhaal gaande houden...
Dit is voortgevloeid uit onze (@Roonan en @Exoterrestrial) muzikale samenwerking. Hard-en software werden gebruikt en net op het goede moment kwam een stem uit de lucht vallen!
Dankjewel Jelena Vucelja!

Laat maar weten iedereen, wat jullie er van vinden :okdan:


Cheers!
Exo. :mega:
 
Heel sfeervol! Wat een ruimte hebben jullie weten te creëren. De glitchy perucssie is leuk. En de vocal is heel mooi, dat geeft het geheel een extra dimensie. Het einde voelt voor mij wat gehaast/onaf. Het is in mijn beleving meer dat het ophoudt dan dat het een echt einde heeft, als je snapt wat ik bedoel? Hoe dan ook, een mooi nummer met mooie geluiden en bakken aan sfeer. Goed gedaan!
 
Back
Top