CHOMPI: A Magical Tape Music Instrument

aaa4a665b58344857c1a6f61b0335d84_original.png


Heeft iemand deze al gezien?

Het ziet er uit als speelgoed, maar op de video zie je snel dat ondanks zijn eenvoud het best een leuke sampler is.
Een soort "poor man's" OP-1.
Geen idee wat dit moet gaan kosten. Hopelijk een beetje betaalbaar. Voor € 200,- gaan ze als warme broodjes schat ik zo.
De kickstarter is nog niet .. eh... gestart, dus de prijs is nog niet bekend voor zover ik weet.
Ik ben best benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Meer info in de video:



Bron: Kickstarter
 
Zo goedkoop was de Casio SK-1 ook niet. Hier een artikeltje uit 1986:


met een genoemde prijs van 119 pond. Dat zou tegenwoordig volgens deze inflatiecalculator neerkomen op 329 pond. Momenteel is dat ongeveer 395 euro.

Mijn ouders hebben er in 1985 iets van 200 gulden voor betaald, want blijkbaar had ik een goede babbel. Dat was zeker geen kattenpis en ik was er blij mee naast mijn eerste C-64 soft-synth (probeer me de naam te herinneren..)

Edit: het was de Kawasaki Rhythm Rocker.

/offtopic :smeris:
 
Laatst gewijzigd:
Het is zo dat je 'nieuwkomers' vooral héél gevoelig zijn aan marketing ipv de echt belangrijke aspecten van een synth.
Alleen nieuwkomers? Ik denk juist dat ook veel lui die al heel veel hebben of veel hebben gehad zoiets willen proberen omdat het weer eens wat anders is, even van de gebaande paden af. Het zou me verbazen als zoiets verkoopt aan iemand die op zoek is naar z'n eerste synth of sampler, die zal sneller bij een Behringer, Volca of Aira uitkomen ofzo.
 
Zo goedkoop was de Casio SK-1 ook niet. Hier een artikeltje uit 1986:


met een genoemde prijs van 119 pond. Dat zou tegenwoordig volgens deze inflatiecalculator neerkomen op 329 pond. Momenteel is dat ongeveer 395 euro.

Ja maar als je dat weer afzet van de prijzen van een fatsoenlijke sampler destijds tov nu... tis niet alsof je voor 200 pond een sp12, een mirage of een akai s-serie ofzo kon kopen. Voor om en nabij 700 piek heb je nu wel een mpc one nieuw.

Leuk artikel trouwens!
 
komt ook bij dat dit toen nieuwe techniek was. zo zit er in de Mirage en Sk1 custom chips.
dus dan mag het ook wat meer kosten.
 
komt ook bij dat dit toen nieuwe techniek was. zo zit er in de Mirage en Sk1 custom chips.
dus dan mag het ook wat meer kosten.
Dank u. Voor 500€ met wat opleg koop ik dan liever terug een Akai S6000. Kunnen we dan nu afsluiten? Dit is het Synthforum. Geen speelgoed forum.
 
Het zit je wel hoog hè? :)
Blijkbaar. Maar dit blijft een discussie forum en geen monologen forum dus het topic blijkt gewoon open om een leuke discussie te voeren.
De meningen verschillen overduidelijk en dat kan ook gewoon, het is net het echte leven. :)

Je kunt een topmodel rack sampler en dit ding denk ik ook echt in geen velden of wegen met elkaar vergelijken qua gebruikers ervaring, ook al koop je ze voor hetzelfde bedrag. Zoals ik al eerder noemde: je kunt met een DAW of sampler vast het meeste wat dit ding kan maar wat is de gebruikerservaring? En dat kan voor bijv. een artiest (maar ook zelfs voor een bepaald type thuis of studio gebruiker) nu net maken of breken betekenen.
 
Laatst gewijzigd:
om eerlijk te zijn , ik denk dat het speelgoed effect van het instrument juist cool is , super vlug ideeen krijgen etc , ik vgl maar met bv een TB303 (wat eigenlijk ook maar een stuk speelgoed is) en is mijn meest inspirerende synth. Doch de prijs is wat aan de hoge kant :D
 
Ik gebruik ook speelgoed.
Maar goed je kan beter een SK1 en een looper kopen en dan houd je nog geld over.
Ik was de eerste die bv de OP1 keihard bashte! 600 euro zijn ze helmaal van de pot ger...
Jaren later voor 900e gekocht en kan niet meer zonder.

De simpele intuitieve instrumenten werken goed voor muziek te schrijven, als schets pad.
Dus meer in de songwriter modes.
Maar ja een looper dus niet.
Loopers zijn beperkt en zorgen meestal voor monotome muziek met weinig varie en secties.
 
Voor veel mensen op dit forum is de gear die we bespreken toch gewoon speelgoed? 🤔


Ja maar als je dat weer afzet van de prijzen van een fatsoenlijke sampler destijds tov nu... tis niet alsof je voor 200 pond een sp12, een mirage of een akai s-serie ofzo kon kopen. Voor om en nabij 700 piek heb je nu wel een mpc one nieuw.

Ja, maar het ging vooral om de bewering dat een SK-1 toen "geen drol" kostte. Dat beeld behoeft imo op z'n minst wat nuancering.
 
Het zit je wel hoog hè? :)
Absoluut niet. Ik heb wel een probleem met overhyped marketing en prijzen die totaal niet in verhouding zijn met wat het ding kan en het dan bovendien nog als een must-have inspiratiebron aan de man proberen te brengen.
Dan zijn imho Korg Wavestate / Wavemod / Opsix (zelfde prijscategorie) van een heel ander kaliber en ja, dan noem ik daarmee vergeleken Chompi niet meer dan simpel stuk speelgoed, want dat is het ook.
Dingen benoemen zoals ze zijn. Daarmee beweer ik niet dat het niet bruikbaar is... Dat is mijn electrische tandenborstel ook als ik 'm sampel en er 300 sec galm over heen smeer.
Mij gaan ze in elk geval niet zien in de Chompi-club. Hompi-dompi-chompi... ik hoor ze het al in koor brullen. :dubbel:
 
Voorlopig is de kickstarter nog niet begonnen dus Meneer de Walrus heeft nog even tijd om zijn zaak voor te bereiden.
 
€ 440,- op Kickstarter.
En dat is dan de Early Bird.
€ 499,0 wordt de normale Kisktarter prijs .

Hoe dan ook, teveel voor mij om op in te tekenen.
 
€ 440,- op Kickstarter.
En dat is dan de Early Bird.
€ 499,0 wordt de normale Kisktarter prijs .

Hoe dan ook, teveel voor mij om op in te tekenen.
En dat is excl btw en verzenden ($50)... ouch. Nou ja, ze hadden hun funding binnen een minuut gehaald...
 
Back
Top