EQ instellingen voor vele merken hoofdtelefoons

@ Formant. Dat is een hele goede opmerking.
Maar om het uit te leggen, moet ik een hoop schrijven.

1 Het is verstandig om een zo neutraal mogelijk afluistersysteem te hebben. Omdat je dan het makkelijkst en snelst een mix kan maken. (Maar als je kan mixen, kan je dat op elk systeem. Het duurt alleen langer op een niet neutraal systeem).

2 Wat is dan een neutraal afluistersysteem?
Voor luidsprekers is dat een luidspreker met, in een reflectie vrije ruimte, een horizontaal vlak direct afstraal gedrag en een homogeen afstraal patroon.
Iaw geen enkele frequentie mag bevooroordeeld worden of verzwakt worden. Zie hier: https://www.sausalitoaudio.com/wp-content/uploads/2018/07/Interpreting-Spinorama-Charts.pdf

Zet je zo'n luidspreker in een ruimte met reflecties, dus letterlijk elke luisterkamer, dan zullen reflecties ervoor zorgen dat de lage frequenties harder klinken dan de hoge, als je gaat meten.
Maar ga je luisteren, dan klinkt het toch neutraal (boven de Schroeder frequentie Schroeder Frequency – Acoustic Fields)
Een neutrale luidspreker in een ruimte heeft dus GEEN horizontaal vlakke frequentie curve. Some comments from Floyd Toole about room curve targets, room EQ and more

3 Wat is een neutrale koptelefoon?
Een neutrale koptelefoon klinkt exact hetzelfde als een neutrale speaker in een ruimte. https://acousticstoday.org/wp-conte...ty-What-Do-Listeners-Prefer-Sean-E.-Olive.pdf
Maar omdat onze oren er zo raar uitzien, veranderen die de frequentie curve. Dat is nodig om geluid ook achter ons te kunnen horen.
Vandaar de Harman curve, die blijkt voor het overgrote deel van de mensheid een neutraal geluid te geven.
Ik snap wat het is, heb al een paar punten hierboven aangehaald en de realiteit is voor de meeste mensen ook dat de ruimte niet geschikt is(logisch, dat kost een duit en dit is een forum voor synths en productie). Daarom maakte ik al de stelling hierboven dat een LSR305 ook goed is als je nog headphone moet gebruiken om resultaat te krijgen. Het punt is wel dat je analytisch wil hebben als instrument voor het mixen. Zoals gezegd, iets dat goed klinkt is daarbij niet van toepassing, dat is een audiofiel uitgangspunt, waarbij velen zullen zeggen dat de referentie saai is... ja dat klopt vaak vwb nearfields en ook bijvoorbeeld een breedband speaker zoals de 5C/C5.

In de(ze) praktijk is het Olive/Toole's onderzoek niet van toepassing, het doel focust op de geschikte referentie voor high end consumenten koptelefoons. Wanneer het toegepast wordt in een professioneel kader, wordt meestal een correctie in het laag en hoog naar beneden toe uitgevoerd (smiley curve correctie).

In een professionele omgeving zie je daarom weinig gebruik van koptelefoons voor mixen of masteren. Dure koptelefoons worden gebruikt om zachte tikjes e.d. waar te nemen, maar in een goede controlroom hoor je die ook zonder koptelefoon.
 
1 Haal je niet "goed klinken" en "neutraal afluistersysteem" niet door elkaar?
Hoe weet je namelijk dat iets goed klinkt op de meeste afluister systemen?
Dat kan alleen maar met een neutraal afluistersysteem, of je moet 10 verschillende niet neutrale afluister systemen gebruiken en die in je hoofd "middelen".

2 Koptelefoons worden juist heel veel gebruikt door profs. Sterker nog, de meesten gebruiken alleen een laptop met koptelefoon. Omdat ze continu onderweg zijn.
Het is wel verstandig om niet alleen koptelefoons te gebruiken, vanwege het stereo beeld.
En omdat muziek word voor 90% door consumenten op koptelefoons beluisterd, geen koptelefoon gebruiken is een recept voor mislukking.
 
Back
Top