Welke audio interface gebruik je ?

Draai je onder windows / mac?
Heb je het dan over "direct monitoring" via QueFX ?

Wat heb je precies gedaan?
Ik begrijp dat Thunderbolt hetzelfde als pcie aan performance kan.
Je schrijft: "Videokaart draait in x8 mode" is dat dan nodig? Heb je dingen aan de pcie bus moeten tunen?

Draai onder Windows 11, pci-e x8 mode voor de video kaart om 2x x8 te krijgen, anders gaat de verbinding via de chipset en dan gaat de latency omhoog richting 1,2 ms.

Thunderbolt geeft altijd iets aan extra latency vergeleken met rechtstreeks op pci-e bus van de cpu.

Fine tunen van de energie instellingen was een hoop gedoe, eigelijk zijn alle energie besparende functies compleet uitgeschakeld.
Round trip latency is gemeten in het DAW, Bitwig Studio

Hardware matig: hd192's hebben black lion mod.
Heb geen originele om te vergelijken
 
3x RME Digiface met 8x Profire 2626 als AD/DA op OSX 10.8.5
en
1x RME Digiface op win 10 verbonden met één vd 3 Digiface's

OSX op een Mac Mini v2012 i7 quad
en
Win 10 op een Mac Mini v2018 i5 Hex die ook als internet enzo dient, en verbonden is met een lange hdmi cable

M'n Setup is nog nooit zo eenvoudig en stabiel geweest,,
Ik hoef enkel de OSX mac mini op te starten, te samen met de synth gear, nooit meer een 2de win 10 mac

Een heel raar gevoel, en super idee,
want normaal moest ik me altijd voorbereiden en opladen, als ik weer eens iets niet wil opnemen en als 't dan weer ni van de eerste keer allemaal opstart,
 
Voor mijn bescheiden eurorack setup.
N.i. Komplete Audio 6 rmk2.
6 In en 6 uit... wellicht al snel te beperkt.. ik denk om deze te vervangen in expert sleepers.. ES 9..16 in en 16 uit lijkt me wel fijn..
 
Motu 16A (via Thunderbold) met een MacMini mid 2011. Daarnaast een Motu Monitor8 welke via AVB (Cat6 kabel) is aangesloten op de Motu 16A. De Motu16A wordt gedreven door een externe clock (Black Lion Audio Micro Clock 2), omdat de clock van de Motu wel OK is, maar niet super goed. Het verschil is goed hoorbaar. De Motu Monitor8 is slave van de 16A, dus die wordt via AVB ook voorzien van de clock. Scheelt weer kabels.

Heb diverse AVB presets. Bijv. voor tracken en mixen met de hele setup (drumcomps, synths, gitaar, bas, Rhodes, vocalen, outboard etc.), òf als ik het aanzet om ff 1 of 2 tracks op te nemen. Dan gebruik ik namelijk alleen de Motu 16A (via thunderbold) òf de Motu Monitor8 (via usb).

Je kunt de AVB interfaces (bij alleen gebruik) ook via de netwerkkabel op je mac aansluiten. In het begin had je dan wel wat meer latency. Dat schijnt nu behoorlijk verbeterd te zijn, maar heb dat nog niet uitgeprobeerd.
 
Laatst gewijzigd:
Antelope Discrete 8 Pro met 2x Apogee Ensembles over ADAT

Gek genoeg liep de ADAT sync niet vlot met clicks & pops als gevolg. Dan maar via WRD CLCK en dat loopt perfect stabiel.

Wat ik wel heel sterk vind aan OSX is dat ik bijkomend een'Aggregate device' heb gemaakt met bovenvermelde combinatie en de Waldorf Kyra voor een totaal van 26 Inputs/ 40 Outputs en hoewel de Kyra enkel via USB loopt, synct het hele systeem perfect, ondanks het onbreken van enige hardware clock op de Kyra, buiten een instelling 'Clock over USB'.
4,7 ms Roundtrip op 32 Buffer.
 
Merk je wat van het verschil in de converters van de 16A & de 24Ai, ik zit er nl aan te denken om deze voor mijn live setup te gaan gebruiken.
Tussen de 16A, de 24Ai en ook de Monitor8, zul je geen verschil merken. Het verschil van 2408 naar de AVB series is wel groot.

Maar voor alles Motu, koop een goede clock er bij. Want daar besparen ze o.a. op. Ik heb de BLA MicroClock mk2. Gekocht toen ik de setup van een maatje hoorde en kwam 'm 2e hands tegen op MP voor weinig. De mk2 is nog betaalbaar en heeft een goede kwaliteit. de versies daarna zijn flink duurder en waarschijnlijk een X% beter. Maar hoeveel % beter dan de Mk2? Ik weet het niet. Als je werk audio is, dan zul je waarschijnlijk voor de duurdere versies gaan. Is het hobby, dan is de mk2 versie al helemaal goed.
 
Routen kun je natuurlijk in je DAW, maar dan krijg je wel extra latency. Het is mooi als het direct kan. Ook om bijv. een extern effect even zonder andere software 'in te prikken'.
Nog nooit iets van gemerkt (enige vorm van latency). Ik gebruik software effecten, dus ik wil echt wel alles via DAW doen. ;-)
 
Tussen de 16A, de 24Ai en ook de Monitor8, zul je geen verschil merken. Het verschil van 2408 naar de AVB series is wel groot.

Maar voor alles Motu, koop een goede clock er bij. Want daar besparen ze o.a. op. Ik heb de BLA MicroClock mk2. Gekocht toen ik de setup van een maatje hoorde en kwam 'm 2e hands tegen op MP voor weinig. De mk2 is nog betaalbaar en heeft een goede kwaliteit. de versies daarna zijn flink duurder en waarschijnlijk een X% beter. Maar hoeveel % beter dan de Mk2? Ik weet het niet. Als je werk audio is, dan zul je waarschijnlijk voor de duurdere versies gaan. Is het hobby, dan is de mk2 versie al helemaal goed.
Ging mij er puur om dat klank verschil tussen die 2 niet te groot is aangezien ze verschillende converters hebben. Clock signaal maakt me niet zoveel uit, het is slechts voor een basic setup voor live performances, regel alles vanuit het DAW.

Mijn 2408 gebruik ik alleen voor cv,gate,trigger in/out.
HD192's voor audio
 
Ging mij er puur om dat klank verschil tussen die 2 niet te groot is aangezien ze verschillende converters hebben. Clock signaal maakt me niet zoveel uit, het is slechts voor een basic setup voor live performances, regel alles vanuit het DAW.

Mijn 2408 gebruik ik alleen voor cv,gate,trigger in/out.
HD192's voor audio
Van 2408 naar AVB serie is wel een groot verschil. Voor live ligt het er aan wat je nodig hebt kwa outputs. Wellicht dat de Motu 8A genoeg voor je is om stems naar front of house te sturen. Als je 2e hands een Motu AVB Monitor8 kunt vinden, dan is dat ook zeker een goede optie. Die heeft alleen geen thunderbolt en is als AVB toevoeging en USB te gebruiken. De 8A heeft AVB, USB3 en thunderbolt, wat handig is om vanuit uit te breiden (evt met 2408 via adat of zo?).
 
@BruenMusic

No offence maar je hebt het de hele tijd over dingen die ik niet vraag.
Ik ken het verschil tussen de oude en de nieuwe series.
Enige wat ik vraag is het verschil tussen de 16a en de 24ai omdat ik die laatste nooit heb gehoord.
16a heb ik reeds in bezit gehad 😉.
De overige dingen heb ik het ook niet over, ik route al mijn outboard gear individueel het DAW in en stuur cv/trigger en gates ook in en out over de audio interface.
Daarvoor heb ik behoorlijk wat in en outs nodig.
Je mag best best vragen hoe mijn hybride setup werkt of wat ik wil in de toekomst maar oplossingen bedenken voor wat er niet is of gevraagd wordt schiet niet echt op.
 
Ik hoor zelf geen verschil tussen de 16A en 24Ai (tot jouw post wist ik eigenlijk niet eens dat er verschillende ADCs in zitten), maar ik hoor ook niet het verschil tussen een MP3 en een WAV dus misschien ben ik niet de juiste persoon om te vragen. Wel klinkt deze combi in elk geval beter dan de Motu Ultralite mk3 die ik hiervoor jaren heb gebruikt.
 
Ik hoor zelf geen verschil tussen de 16A en 24Ai (tot jouw post wist ik eigenlijk niet eens dat er verschillende ADCs in zitten), maar ik hoor ook niet het verschil tussen een MP3 en een WAV dus misschien ben ik niet de juiste persoon om te vragen. Wel klinkt deze combi in elk geval beter dan de Motu Ultralite mk3 die ik hiervoor jaren heb gebruikt.
Ja heb ook jaren de Ultralite MK3 gehad en nu een Aurora Lynx en dat is een wereld van verschil.
Veel cleaner en strakker.
 
Ja bij de Ultralite miste ergens iets. Er ging iets verloren. Bij de 16A heb ik dat niet. Destijds had ik de Ultralite gekozen vanwege de vele inputs/outputs in een klein en betaalbaar ding, daar worden dan natuurlijk ook meer concessies gedaan.
 
Ja ik heb er ook jaren plezier van gehad.
Had er uiteindelijk 3 naast elkaar lopen.
Maar de Ultralite is een budget interface.
Denk ik niet te vergelijken met de 16A of Aurora.
 
@BruenMusic

No offence maar je hebt het de hele tijd over dingen die ik niet vraag.
Ik ken het verschil tussen de oude en de nieuwe series.
Enige wat ik vraag is het verschil tussen de 16a en de 24ai omdat ik die laatste nooit heb gehoord.
16a heb ik reeds in bezit gehad 😉.
De overige dingen heb ik het ook niet over, ik route al mijn outboard gear individueel het DAW in en stuur cv/trigger en gates ook in en out over de audio interface.
Daarvoor heb ik behoorlijk wat in en outs nodig.
Je mag best best vragen hoe mijn hybride setup werkt of wat ik wil in de toekomst maar oplossingen bedenken voor wat er niet is of gevraagd wordt schiet niet echt op.
Hoi San-Pierre, is met goede bedoelingen bedoeld. Zijn puur antwoorden op de gestelde (en geciteerde) vragen. Wellicht te enthousiast van mijn kant, hopelijk niet té geïrriteerd van jouw kant. 😉
 
Back
Top