Nieuwe Macbook: upgrade in CPU of werkgeheugen

homie

Ingeburgerd
Lid sinds
24 februari 2015
Berichten
54
Ik HEB gezocht, maar ik lees verschillende dingen, dus ik zet hem even scherp neer:

De titel zegt het al, met een macbook uit 2012, wordt het toch eens tijd voor een flinke update. Gewacht tot de nieuwe M2 macbooks er waren en dat is nu het geval. Maar, het apparaat kost al genoeg en het budget is niet helemaal oneindig. Waarin extra te investeren voor multitrack recording en mixen met een hele serie plugins etc.

Optie A Werkgeheugen upgrade:
Standaard is er 16GB werkgeheugen aan boord, een upgrade naar 32GB kost 460,-

Optie B Processor upgrade:
Standaard deze processor:
Apple M2 Pro met 10‑core CPU, 16‑core GPU en 16‑core Neural Engine
voor 370 euro meer:
Apple M2 Pro met 12‑core CPU, 19‑core GPU en 16‑core Neural Engine

Ik ben benieuwd naar jullie meningen
 
Werk je veel met plug ins en vnl library’s ?

Zo neen dan is die 16gb ram wel genoeg

Zit je met deadlines, moet je veel tracks renderen?
Zo nee dan is de m2 pro 10 core meer dan voldoende

Verder zou ik wel rekening houden met wat bono zegt

Moet het een laptop zijn?
 
Wat Keneth zegt, werk je met plug-in die grote library’s hebben, dan is het wellicht een idee om voor meer ram te gaan. Voor plug-ins zonder grote library’s maakt het iets minder uit. Heb een test gedaan met hoeveel plug-ins ik kon draaien op m’n Windows laptop, (gebruikt, om en om per kanaal; Nexus 2 en Avenger VST, met op de inserts diverse compressor’s, distortion en Eq’s) en daar bleef het ram onder de 10gb. Het was de cpu die het op een gegeven moment niet meer trok. Je kan wellicht even kijken hoe het bij jouw laptop zit? Laad een project die jou laptop niet meer trekt, en dan kijken hoeveel ram er word verbruikt.

Ook wat Boni zegt, zorg er voor dat je minimaal 1TB geheugen hebt voor de snelheid. Mocht je ram tekort komen, dan spreekt de MacBook de SSD aan om dit op te vangen.

Waarom niet kijken of je nog een M1 kunt scoren? Wat ik begrijp uit de reviews worden die 2 extra cores (cpu) gebruikt voor het optimaliseren van interne dingen zoals batterij gebruik etc (weet even niet zo snel meer de benaming). Voor de gpu hoef je niks extra’s te hebben, mits je geen video’s bewerkt. Dit heeft namelijk geen invloed ik het maken van muziek.

Mocht je veel reizen of op verschillende plekken in je huis werken met je laptop, dan is zou ik bij een laptop blijven. Maar zoals Kenneth ook al vraagt, moet het een laptop zijn? De desktop modellen van Apple zijn een stuk goedkoper. Schaf je er een grote monitor bij aan en een toetsenbord muis combi, en gaan!
 
Weet niet of de M cores dingen kunnen die Intel (architecture) niet kunnen maar normaal gesproken heb je in dsp context niets aan meer cores maar meer aan meer performance van de core.
 
Werk je veel met plug ins en vnl library’s ?

Zo neen dan is die 16gb ram wel genoeg

Zit je met deadlines, moet je veel tracks renderen?
Zo nee dan is de m2 pro 10 core meer dan voldoende

Verder zou ik wel rekening houden met wat bono zegt

Moet het een laptop zijn?

Goede tip, van de ssd. Dus in feite kan ik nog beter de upgrade van 512GB naar 1TB doen, ipv een CPU upgrade als ik het zo samenvat?

Ik heb nu ook 16GB werkgeheugen en dat wordt wel volledig gebruikt, wel een stuk oudere laptop maartoch. Ik werk idd met veel plugins, dus die upgrade naar 32GB is denk ik wel prettig. De tijd die het exporteren van tracks etc kost, is wat minder van belang. Het gaat me meer om de daadwerkelijke snelheid in het gebruik tijdens het opnemen/mixen/experimenteren met plugins.

Een M1 zou ook nog kunnen, maar dan dus wel graag met 32GB. Of toch een macmini? Maar de keuzes wat betreft werkgeheugen/CPU blijven hetzelfde.
 
Ik zou je ssd niet door Apple laten upgraden, mits je het niet erg vindt om er een losse ssd aan te hangen. Ik heb bij mijn iMac een losse (veeeeeee goedkopere) ssd erin geplugd en die werkt gewoon als tweede schijf, waar ik grotere apps op zet zoals Adobe en Ableton met audio data. Werkt perfect, maar kan me voorstellen wat minder handig icm met een laptop.
 
Dus als ik er een externe ssd aanhang, fungeert dat ook als extra geheugenbuffer als het RAM geheugen te kort schiet? (Dat is idd veel goedkoper)
 
Om budget zo laag mogelijk te houden en extra ram bij steken echt onmogelijk is zou je eventueel kunnen kiezen vr meer ram en een externe ssd er bij nemen

Maar let op daar zit ook veel verschil op dus goed kijken is de boodschap

En ja dan is het steeds ssd aansluiten aan laptop als je on the move bent
 
Ssd is alleen opslag, dat wordt niet als ram gebruikt. Maar je kan er ook wel gewoon programma’s op installeren.
 
, ipv een CPU upgrade als ik het zo samenvat?
Zonder specifiek te weten welke upgrade je bedoelt die m2 pro bijvb is echt voldoende die twee extra cores gaan echt niet het verschil maken misschien hooguit een paar seconden sneller bij het renderen van tracks
 
Dus in feite kan ik nog beter de upgrade van 512GB naar 1TB doen,
Als je rekening wilt houden met dat artikel en het gemak van meer opslag in combinatie dat je vr een laptop gaat is dat geen slechte keus als upgrade en veel intersanter dan cpu upgrade

Ssd is alleen opslag, dat wordt niet als ram gebruikt.
Hoe het zit met externe ssd weet ik niet

Maar de interne ssd van de M series worden wel “gebruikt “ als ram geheugen
 
Ah dat wist ik niet, zou wel interessant zijn als je daar ook de externe ssd voor zou kunnen gebruiken.
 
Ah dat wist ik niet, zou wel interessant zijn als je daar ook de externe ssd voor zou kunnen gebruiken.
Zou ik nooit doen en ik betwijfel of het werkt, maar mocht je dan je externe opslag loskoppelen crashed je systeem direct.
 
Hou er rekening mee dat de instapmodel een lagere SSD snelheid heeft:

Je kan het ook zien dat je bij aanschaf van een grotere SSD als bonus wat meer snelheid krijgt.
Ook de 'trage' SSD is respectabel snel en zeker sneller dan een losse externe.
 
Ik zou je ssd niet door Apple laten upgraden, mits je het niet erg vindt om er een losse ssd aan te hangen. Ik heb bij mijn iMac een losse (veeeeeee goedkopere) ssd erin geplugd en die werkt gewoon als tweede schijf, waar ik grotere apps op zet zoals Adobe en Ableton met audio data. Werkt perfect, maar kan me voorstellen wat minder handig icm met een laptop.
Op zich werkt een externe schijf prima, maar niet altijd even handig. Voor een externe (Thunderbolt) SSD met vergelijkbare prestaties als de interne opslag zal je ook flink af moeten tikken en dan is de Apple meerprijs al lang niet zo significant meer.
 
Als ik nu in jouw schoenen zou staan zou ik een m1 laptop met extra geheugen gaan. Als Mac mini een optie is voor je: D
De M1 chips zo’n super krachtig. Ik heb sinds 1,5 jaar een m1 (16g) met dus die “instap” ssd. Ik edit er video’s meer, extra scherm, flink multi tasken.. het ding heeft geen krimp. Een snel ext ssd om mijn video’s te editen en te renderen.
De mini is eigenlijk nog interessanter als je niet mobiel hoeft te zijn. Meer , actieve koeling een prijs technisch interessant, zéker als je al rand apparatuur hebt.
 
dat geneuzel over 3 of 6 GB p/s is alleen interessant voor full HD video werk mensen.
Ik heb een externe samsung SSD van 4TB met 2 GB p/s, dat is al zoveel sneller dan die ouwe harddisks van vroeger, waar ook vollop muziek mee werd gemaakt. Tuurlijk een SSD is echt wel beter en sneller, maar op een geven moment dan is het gewoon snel genoeg en schiet je je doel voorbij.

Ik heb 1 TB intern en ik heb toch aardig wat samples en plugins etc...geen video. Ding is half vol.
 
En meer cores = beter, singlecore is ook goed om te hebben, maar met audiogridder is dat allemaal geen issue meer.
Check mijn CPU meter, de laatste (die dus leeg is) is je livecore waar je de singlespeed voor nodig hebt, nul dus :D
 

Attachments

  • Screenshot 2023-01-29 at 11.43.52.png
    Screenshot 2023-01-29 at 11.43.52.png
    15,1 KB · Bekeken: 89
Mijn logic project is 8 GB, 40+ VIs, 4 mixbussen 4 auxbussen, 8 sampletracks en shitload aan delays en reverbs (is ram)
 

Attachments

  • Screenshot 2023-01-29 at 11.48.13.jpg
    Screenshot 2023-01-29 at 11.48.13.jpg
    80 KB · Bekeken: 92
Back
Top