En alweer een vraag over modular ivm uitbreiding.

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.078
Locatie
Apeldoorn
Ja, daar is ie weer met een vraag over modular.:)
Ik krijg morgen m'n nieuwe case binnen om alles in een rack kwijt te kunnen aangezien m'n rackbrute een beetje krap werd.
Dan komen onvermijdelijk ook vragen bij me op over hoe het een en ander te verbinden met m'n interface en te voorkomen dat ik door de spaghetti die modular met zich meebrengt m'n interface niet meer zie.

Ik heb een interface 8 in en 8 out en daar zitten stuk of 3 hardware synths en een Boss looper (RC505) op aangesloten.
Ik heb in m'n rack een Hexinverter mutant Brain met wat cv en gate in en out en vanaf gisteren heb ik een Expert Sleepers ES-3 erbij gezet om extra aansluitingen vanaf VCV en Live naar m'n eurorack te hebben.

Maar je wilt ook de andere kant op dus van m'n rack naar m'n interface en ik zat te denken aan een ES-6 van ES omdat je dan zes outs met 1 adat naar de interface krijgt.
Omdat dit vrij nieuw is voor me wil ik wel horen van anderen hoe hun oplossing is en waar ze indertijd tegen aan liepen?
Sommigen werken liever met een mengpaneel/mixer bijv en je hebt ook nog matrix mixers die ook interessant zijn, of misschien een combi van een ES-6 en dan toch een mixertje in het eurorack erbij omdat af en toe een beetje schuiven aan de faders ook leuk is natuurlijk.
 
Ik ben zelf ook een beginner op dit gebied. Maar ik probeer mijn modulaire experimenten juist zo veel mogelijk puur modulair te houden, dus zonder er allerlei andere apparaten aan vast te knopen. Althans zeker in het begin.
 
Ik gebruik nu twee simpele Doepfer stereo mixer modules. De stereo out daarvan prik ik via een trafo boxje om het signaal gebalanceerd te maken in mijn mixer.
Ik ben net bezig twee mooie houten custom cases te bestellen. Die krijgen ieder 4 grote jack outputs op de achterkant. Ik heb zelf een ontwerpje gemaakt voor een output module waar ik binnenkort pcbs voor laat maken. Die krijgen ieder vier minijack inputs en ik verbind ze in de case door naar de outputs op de achterkant. Dan kan ik vanuit iedere case eenvoudig 4 kanalen naar mijn mixer sturen zonder geklooi met verloopkabels.
Ik stuur de boel liever eerst naar een mixer en niet direct de computer in zodat ik ook met mn modular kan werken zonder de computer aan te zetten. Dat doe ik met mijn andere synths ook. Maar als je het niet erg vind altijd ook een computer te moeten gebruiken zijn die expert sleeper modules ideaal.
 
Adat werkt meestal wel goed hoor. Sommige interfaces kunnen ook standalone werken inc. adat aansluitingen. Ik gebruik m’n fireface soms met en soms zonder computer, werkt prima. Es6 geen ervaring mee maar gaat prima werken denk ik.

Ik heb zelf een nw:2s balanced io module die alles naar m’n interface stuurt, omdat de adat poorten al bezet waren, maar als ik het overnieuw zou doen zou ik denk ik ook voor de expert sleepers route gaan.
 
bedoel je om de es-6 te gebruiken om audio naar je daw te krijgen?
dat is best luxe, persoonlijk heb ik vaak maar 1 of 2 audio signalen.
die gaan uit een doepfer mixer naar mijn interface.
die es-6 kan denk ik ook cv naar je daw sturen leuk icm vcv rack.

zelf heb ik een es4 die via een converter op de aes output zit om er spdif van te maken.
de andere kant op moet ik weer zo een converter trafo hebben. maar voor intergratie met vcv rack lijkt me dat het leukst.

de es4 is vrij complex met demux-en van kanalen omdat alles over 1 spdif lijn gaat.
dat is met de es3 met adat denk ik makkelijker.

anyhow lijkt dat je mixer vrij leeg is dus voor audio van je modular kun je ook gewoon analoog gebruiken.
wel een mixer ertussen zodat je eurorack level naar beneden kunt schroeven.
 
Ik ben zelf ook een beginner op dit gebied. Maar ik probeer mijn modulaire experimenten juist zo veel mogelijk puur modulair te houden, dus zonder er allerlei andere apparaten aan vast te knopen. Althans zeker in het begin.
Het simpel houden is wel handig natuurlijk maar als je lekker wilt experimenteren dan zijn de wat meer exotische modules aan de prijs dus het lijkt mij dan handig om eerst bijv met VCV erbij te pielen en zo beter in de smiezen te hebben welke/wat voor soort modules leuk zijn om geld aan uit te geven
Ik gebruik nu twee simpele Doepfer stereo mixer modules. De stereo out daarvan prik ik via een trafo boxje om het signaal gebalanceerd te maken in mijn mixer.
Ik ben net bezig twee mooie houten custom cases te bestellen. Die krijgen ieder 4 grote jack outputs op de achterkant. Ik heb zelf een ontwerpje gemaakt voor een output module waar ik binnenkort pcbs voor laat maken. Die krijgen ieder vier minijack inputs en ik verbind ze in de case door naar de outputs op de achterkant. Dan kan ik vanuit iedere case eenvoudig 4 kanalen naar mijn mixer sturen zonder geklooi met verloopkabels.
Da's een goed idee zoals je dit beschrijft
Ik stuur de boel liever eerst naar een mixer en niet direct de computer in zodat ik ook met mn modular kan werken zonder de computer aan te zetten. Dat doe ik met mijn andere synths ook. Maar als je het niet erg vind altijd ook een computer te moeten gebruiken zijn die expert sleeper modules ideaal.
Ben ik mee eens dus daarom zit ik te denken een een mixertje in het rack erbij zodat niet altijd de pc nodig is.
Adat werkt meestal wel goed hoor. Sommige interfaces kunnen ook standalone werken inc. adat aansluitingen. Ik gebruik m’n fireface soms met en soms zonder computer, werkt prima. Es6 geen ervaring mee maar gaat prima werken denk ik.

Ik heb zelf een nw:2s balanced io module die alles naar m’n interface stuurt, omdat de adat poorten al bezet waren, maar als ik het overnieuw zou doen zou ik denk ik ook voor de expert sleepers route gaan.
Oké, dank je!
bedoel je om de es-6 te gebruiken om audio naar je daw te krijgen?
dat is best luxe, persoonlijk heb ik vaak maar 1 of 2 audio signalen.
die gaan uit een doepfer mixer naar mijn interface.
die es-6 kan denk ik ook cv naar je daw sturen leuk icm vcv rack.

zelf heb ik een es4 die via een converter op de aes output zit om er spdif van te maken.
de andere kant op moet ik weer zo een converter trafo hebben. maar voor intergratie met vcv rack lijkt me dat het leukst.

de es4 is vrij complex met demux-en van kanalen omdat alles over 1 spdif lijn gaat.
dat is met de es3 met adat denk ik makkelijker.

anyhow lijkt dat je mixer vrij leeg is dus voor audio van je modular kun je ook gewoon analoog gebruiken.
wel een mixer ertussen zodat je eurorack level naar beneden kunt schroeven.
Je hebt al gauw veel spaghetti met eurorack dus met 1 kabel zes kanalen naar m'n daw lijkt me een stuk overzichtelijker, het is dan handig dat je met 1 kabel klaar bent en je kan het voor audiio of cv gebruken en je levels zijn meteen goed, da's ook wel handig vind ik.
Als je dan een keer een leuke jam hebt dan kan je dat in Live verder afmixen ipv 2 kanalen die vanuit een eurorack mixer naar je interface gaan.
Maar ik zit wel te denken aan een mixer in m'n rack om ook zonder pc te kunnen werken.

Thanks iedereen!
 
Laatst gewijzigd:
Mixer heb je toch wel nodig. Essentiele module lijkt mij.
Ik heb al wel een mixertje in m'n rack, de 1050 van Behringer en die kan verschillende dingen maar ik weet het niet met deze, ik twijfel er over.
Iets gewoons met wat faders wellicht dus misschien wordt het iets anders en dan wil ik wel een goede beslissing nemen.
Ik zag ook matrixmixers op youtube, da's ook interessant maar het belangrijkste in deze is dat het een simpel intuitief ding moet zijn.
 
Dit zijn trouwens de mixertjes die ik nu gebruik als outputs. A-138s Mini Stereo Mixer
De stereo outputs hiervan gaat dan mn externe mixer in. Dit is een Presonus Studiolive 24r, die gebruik ik meteen als interface naar mijn computer. Maar dat is dus 1 richting en alleen om op te nemen.
 
Dit zijn trouwens de mixertjes die ik nu gebruik als outputs. A-138s Mini Stereo Mixer
De stereo outputs hiervan gaat dan mn externe mixer in. Dit is een Presonus Studiolive 24r, die gebruik ik meteen als interface naar mijn computer. Maar dat is dus 1 richting en alleen om op te nemen.
Oké, dat zijn idd normale butter and bread mixertjes, geen poespas of zo.
Een gewone mixer is eigenlijk wel prettig vind ik zodat je makkelijk kan mixen ipv dat je verschillende dingen kan doen zoals bij een matrixmixer bijv of die 1050 die ik nu heb.
Ik zag deze met verschillende mogelijkheden en veel ins en outs Sponde mixer maar Ik zat ook te kijken naar een behringer 305 (system 100) die gewone 6.35 outs heeft, dan heb je geen verloopkabels nodig en is ook een mixer zonder veel gedoe.
 
Matrix mixers zijn ook leuk in modular maar meer om in een patch signalen te kunnen routen tussen modules en niet perse als output mixer. Ik gebruik een matrix mixer in mijn live case zodat ik zonder te herpatchen signalen door verschillende effecten kan sturen.
In mijn nieuwe setup komen 6.35 outputs op de achterkant van mijn twee cases met modules voorin om signalen er heen te sturen. Maar dat worden ook meteen nette gebalanceerde outs die de signaalniveaus aanpassen.
 
Voor mij was het niet echt belangrijk om aparte modular kanalen naar mijn daw te krijgen, een stereo was genoeg. Ik gebruikte een simpele behringer mixer om verschillende signalen van euro naar stereo te krijgen. Bijvoorbeeld een stereo signaal uit een fx module en nog twee mono's die dan nog te pannen waren voor het stereo signaal naar de daw. Kan je er ook nog voor kiezen om het een of ander te muten, alvorens je op record drukt. Meest goedkope oplossing, die uiteindelijk wel steeds minder nodig was door het kopen van duurdere eurorack oplossingen...

Lang verhaal kort: beginnen met een goedkoop klein mixertje en langzaam aan vervangen voor modules waarvan je gerichter weet dat je ze wilt hebben, ipv nu in een keer een totaaloplossing te bedenken die toch steeds weer veranderd :)

p.s. ik weet niet of je al een mute module hebt, maar dat vond ik erg handig. Altijd de mogelijkheid om vier signalen (audio of voltage) aan of uit te zetten :)
 
Een optie kan misschien ook de AtovProject 16n zijn. Is geen mixer, maar 16 faders die een DC signaal uitsturen.
Kan je bijv. de eerste 8 reserveren voor (Quad)VCA's als mixers, en de laatste 8 voor andere parameters.

Deze staat nu (sinds vandaag :) als centrale controlhub, samen met enkele Behringer four plays en Tiptop MISO's.
 
Voor mij was het niet echt belangrijk om aparte modular kanalen naar mijn daw te krijgen, een stereo was genoeg. Ik gebruikte een simpele behringer mixer om verschillende signalen van euro naar stereo te krijgen. Bijvoorbeeld een stereo signaal uit een fx module en nog twee mono's die dan nog te pannen waren voor het stereo signaal naar de daw. Kan je er ook nog voor kiezen om het een of ander te muten, alvorens je op record drukt. Meest goedkope oplossing, die uiteindelijk wel steeds minder nodig was door het kopen van duurdere eurorack oplossingen...

Lang verhaal kort: beginnen met een goedkoop klein mixertje en langzaam aan vervangen voor modules waarvan je gerichter weet dat je ze wilt hebben, ipv nu in een keer een totaaloplossing te bedenken die toch steeds weer veranderd :)
Steeds weer veranderd; ben je gek?
Dat zou mij nou nooit overkomen, eurorack is toch iets wat nooit uitbreidt omdat er zo weinig keus is? :D
p.s. ik weet niet of je al een mute module hebt, maar dat vond ik erg handig. Altijd de mogelijkheid om vier signalen (audio of voltage) aan of uit te zetten :)
Nog niet aan gedacht eigenlijk maar kan me voorstellen dat het wel handig is als dat je rack zit om tijdens een jam snel iets aan- of uit te zetten of voor als dingen out of control dreigen te gaan.
Een optie kan misschien ook de AtovProject 16n zijn. Is geen mixer, maar 16 faders die een DC signaal uitsturen.
Kan je bijv. de eerste 8 reserveren voor (Quad)VCA's als mixers, en de laatste 8 voor andere parameters.

Deze staat nu (sinds vandaag :) als centrale controlhub, samen met enkele Behringer four plays en Tiptop MISO's.
Ik heb even gekeken en wel handig zo'n soort multifunctionele patchbay zeg maar, wist niet dat 't bestond eerlijk gezegd.
Tot nu toe ben ik tevreden met de Pico modules van Erica Synths: ik heb er nog pas twee, maar ze zijn compact, simpel en betaalbaar.
Zijn wel handig die kleine dingen, je stopt ze zo weg tenslotte en zeker nette prijzen.
Ik zat met eenzelfde ‘probleem’ en heb een IO Sponde in mijn rack gehangen, aanrader. Hun Kalyke trouwens ook 😊
Ja, die sponde vond ik wel een interessante moet ik zeggen, ook lekker wat ins en outs.
Waarschijnlijk een merk wat nog niet zo lang bestaat denk ik want ik had er nog nooit van gehoord?
Ik keek even op de site en ze hebben een mooie lijn met produkten en betaalbaar ook.
Leuk die Kalyke en vooral die freeze function lijkt me lekker als je net in een mooie sweet spot zit bijv, veel mogelijkheden ook trouwens.


Thanks allemaal! :okdan:
 
Ik heb zelf de @-138 mono versie. Stereo is wel Handiger.

Zeker als diy is ie wel heel betaalbaar voor die 40 pond, jammer dat je er niets over op youtube kan vinden.
Heb jij 'm zelf in elkaar gesoldeerd en viel het mee of heb je 'm kant en klaar gekocht?
FF gekeken maar dit lijkt me niet een beginners project.
MAar als je een vaste hand hebt wel te doen.
 
Back
Top