Zoek 9volt AC AC adapter (voor microverb)

Status
Please reply by conversation.

macha

Stamgast
Lid sinds
6 november 2003
Berichten
447
Wie heeft er nog een oude 9 volt of schakelbare AC AC adapter liggen die geschikt is voor mijn Alesis microverb?
De microverb heeft een AC AC power supply nodig dus niet de meer gangbare AC DC.
Een gouden tip voor een winkel die deze nog zou kunnen leveren is uiteraard zeer welkom.
 
Da's zo'n 1/3 19"module die een 2.5mm TS jack nodig heeft, right?

Dat type van die link van Bax zal gaan werken, alleen zal er een andere plug aan gesoldeerd moeten worden, of desnoods een verloopje. Deze lijkt nl. een barrel-connector te hebben.

Ik dacht dat die Alesis voedingen iets van 7VA waren, dus met die 2A van die Fazley zit je goed.
 
Als solderen geen probleem is, is het de moeite langs een kringloopwinkel te gaan.
AC AC adapters worden veel gebruikt voor accuschroefboormachines etc.
Die hebben een beperkte levensduur dus in die kringloopwinkels liggen regelmatig AC AC adapters.
 
Da's zo'n 1/3 19"module die een 2.5mm TS jack nodig heeft, right?

Correctie, 3.5 mm TS jack (mini jack).

Er bestaan ook kant & klare verloopjes, mocht je een AC-AC adapter tegen het lijf lopen die een barrel-connector heeft.
(Zoals Alesis zelf ook op gegeven moment is gaan gebruiken.)

ada.jpg
 
Fijn al die tips en adviezen😊heel erg bedankt allen voor het meedenken. Zal die van Bax bestellen👍

Vroeg me af of je z on 9volt AC gevoed apparaat als de microverb defect kunt maken als je er per ongeluk een 9volt DC adapter in steekt?
 
Vroeg me af of je z on 9volt AC gevoed apparaat als de microverb defect kunt maken als je er per ongeluk een 9volt DC adapter in steekt?
In dit geval, Ja.

De 5v gaat normaal werken.
De -12V , +12V gaat niet werken.
Enkele elco's van de +12V (of-12V) kunnen/gaan ontploffen.

Het moet een wisselspanning voeding zijn van minstens 9V AC

Heb naar de Midiverb4 gekeken omdat ik die heb, veronderstel dat microverb hetzelfde is.
 
Heb naar de Midiverb4 gekeken omdat ik die heb, veronderstel dat microverb hetzelfde is.

Had even nagedacht over een generiek schema met volle diodebrug, +/-12V en +5V vanuit 9Vac, en inderdaad gingen de +/-12V niet werken.
Maar even benieuwd via welk pad er elco's verkeerde polariteit kunnen gaan tegenkomen en er iets stuk kan gaan, heb je 't schema bij de hand?
 
heb er een van Conrad ( die van Bax zal ook prima zijn ) , spanning in te stellen van 3 tot 12 volt, 2 amper, diverse verloopplugjes er standaard bij.
loopt als een trein .
inderdaad Alesis vaak ac/ac adapters ipv ac dc, da's wel belangrijk om niet te verwisselen
 
Hier kan je zien hoe het zit:v
alesispsu.JPG

Hier kan je geen DC 9V opzetten, C11 en C12 zijn gepolariseerde elco's, die ontploffen als je er een verkeerde DC opzet, ac laten ze vrolijk door.
9V ac zal prima werken 1500 a 2000mA
 
Hier kan je zien hoe het zit:v
Hier kan je geen DC 9V opzetten, C11 en C12 zijn gepolariseerde elco's, die ontploffen als je er een verkeerde DC opzet, ac laten ze vrolijk door.
9V ac zal prima werken 1500 a 2000mA

Dank je voor het schema. :okdan:

Even aannemende dat het in die bewuste Microverb ook zo zit met de voeding:

Die C11 en C12 zullen niet stuk gaan. De AC van de adapter (het type dat het moet zijn) verwisselt tenslotte 50 keer per seconde van polariteit.
Dus dan zou er ook al iets stuk gaan.

Maar het blijft dus gewoon heel: op het moment dat er 'verkeerde DC' op die elco's zou gaan staan blokkeren (sperren) deze diodes:
D3 houdt dan C11 heel, en D4 houdt dan C12 heel. Dus niks aan de hand.

C11 & C12 niet slechts bedoeld om AC door te laten. Ze werken samen met D3 & D4. De hele constructie van die 4 diodes en 4 elco's vormen twee spanningsverdubbelaars, om de spanningsregelaars U4 & U5 meer binnenkomende spanning te geven.

OK, lang verhaal kort: met een DC-adapter gaat die Microverb niet werken, maar er zal ook niets stuk gaan.
 
Jou conclusie, de mijne zeker niet.

🍻

Hierboven de objectieve redenatie dat het gewoon heel blijft. Basis electronica. Maar reageer anders maar met een feitelijk kloppende redenatie hoe het dan toch stuk zou kunnen gaan.

Als ik niets beters te doen had zou ik er bijna een filmpje van willen maken. Laten zien & horen dat een Microverb die ik hier heb gewoon heel blijft met een DC-adapter op twee manieren inpluggen,
en dan vervolgens de bedoelde AC adapter gebruiken en dan horen dat het gewoon werkt.

Maar als die feitelijke redenatie van hierboven je al niet overtuigt zal zo'n filmpje je waarschijnlijk ook niet van mening kunnen doen veranderen.

Ik voorzie een welles/nietes vervolg... doe ik verder niet aan mee, klaar hier, groeten.
 
Is het niet zo dat in geval + wordt aangesloten er een stroom gaat lopen van adapter ingang via C12 en D4 naar aarde? C12 zit dan verkeerd om?
En in geval - wordt aangesloten er een een stroom door D3 via C11 naar de adapter plug loopt. C11 zit dan verkeerd om?
 
Is het niet zo dat in geval + wordt aangesloten er een stroom gaat lopen van adapter ingang via C12 en D4 naar aarde? C12 zit dan verkeerd om?
En in geval - wordt aangesloten er een een stroom door D3 via C11 naar de adapter plug loopt. C11 zit dan verkeerd om?

Die stromen gaan zo inderdaad lopen. De polariteit van de elco's is dan precies goed.

De 'rechte' plaat vh elco-symbool is de +(plus), de 'kromme' is de -(min).
 
BTW/terzijde, nog over de spanningsverdubbelaars:

* Met weglating van D3,4, C11,12 en dus een rechtstreekse verbinding van D5,6 naar de adapter ingang was het een conventionele gelijkrichter geweest.
* Door nu echter dat voorzet-gedeelte met D3,4, C11,12 erbij te gebruiken worden de 'centrale knooppunten' al in de goede richting opgetild in spannnig (door de voorafgaande periode van omgekeerde polariteit van het AC ingangssignaal). Die lading wordt behouden in C11 & C12. Wisselt dan de polariteit, dan (1) blijven C11 en C12 OK & gezond, want ze zijn de voorafgaande periode correct opgeladen _EN_ tegelijk wordt hun 'zwevende' spannnigsverschil opgetild door de huidige periode vh AC ingangssignaal. En C18,19 worden nu in deze periode elk opgelqden, via D5,6. Die spanningen komen nu dat bovenop elkaar te staan: ziedaar de spanningsverdubbeling.

(waarom verwees ik hier eigenlijk niet meteen naar... Voltage doubler - Wikipedia 'Greinacher circuit' ;) )
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Status
Please reply by conversation.
Back
Top