polariteit universele ac adapter

ZERO1985

Stamgast
Lid sinds
22 februari 2003
Berichten
202
Locatie
Hazerswoude Rijndijk
Ik heb zo'n universele AC adapter die ik voor mijn Yamaha AN1X wil gaan gebruiken.

(Ik heb volgens mij jarenlang de verkeerde adapter gebruikt met 600 mA in plaats van de benodigde 700 mA en op 9 volt in plaats van 12 volt. Kan dit kwaad?)

Van de adapter die ik wil gaan gebruiken wil ik controleren of ik de polariteit goed heb. (Originele adapter die bij de AN1X hoort heb ik dus niet, maar moet positief op de kern zijn, zag ik).

Ik zoek me suf naar hoe ik het plugje (met twee pinnetjes) aan het snoer moet koppelen en overal kom ik de situatie tegen als in bijgevoegde afbeelding. (Ik weet niet of de AN1X beveiliging heeft tegen verkeerde polariteit, dus ik wil het goed doen).

Mijn adapter heeft niet het woordje 'tip', maar een pijltje. Is dit hetzelfde?
 

Attachments

  • kkKchTH.gif
    kkKchTH.gif
    7,8 KB · Bekeken: 290
Dan heeft je adapter het goed volgehouden.
Als je synth meer stroom vraagt dan de adapter kan leveren, kan de adapter doorbranden en dit kan weer gevolgen hebben voor je synth.

Polariteit kan je gewoon uitproberen, je synth is daartegen beveiligd. Als hij het niet doet, dan moet je de polariteit omdraaien. ;)

edit;
Tip = pin = kern (= plus bij yamaha)
 
Volgens mij bedoel je een dc adapter.

Op een van mij waarvan ik de plugjes kan verwisselen zit er 1 pijltje op de socket die via een draad vast zit aan de adapter en 2 pijltjes op de verschillende plugjes met de polarity symbolen. Zo kan je de pijltjes matchen. (geen idee of dit helpt.
 
Pijltje staat mij niet bij als tip. Maar als je die op een + of min kan zetten zal dat de tip wel zijn. Maar ik zou het effe checken met een multi meter.
 
Vriendelijk bedankt allemaal. De trial & error methode van BIAM heeft gewerkt. ;-) Ik had eerst de pluskant aan de kant van het pijltje, op de socket, maar de synth ging inderdaad gewoon niet aan. Toen maar omgedraaid en het werkt, gelukkig!

Maar toch begrijp ik nog niet helemaal waarom wat ik gedaan heb werkt... Ik zou het toch leuk vinden om het te begrijpen.

Op de afbeeldingen zie je hoe ik het nu heb, voor en achter. Het pijltje op de socket wijst nu dus naar de min op het plugje. Op de andere kant van de socket staan een klein minnetje en plusje, maar ik weet dus niet hoe ik dit moet interpreteren. De tip-ex die er nog op zit om de twee kanten te matchen klopt dus voor deze synth niet.
Multimeter heb ik overigens niet en ja, als ik het goed zeg, is het een AC DC adapter. ;-)

In ieder geval ben ik blij dat het nu werkt en dat ik nu 1A gebruik in plaats van 600 mA (wat te weinig was).
 

Attachments

  • 20170222_203300.jpg
    20170222_203300.jpg
    24,6 KB · Bekeken: 123
  • 20170222_203221.jpg
    20170222_203221.jpg
    28,7 KB · Bekeken: 113
Staat er op de adapter zelf niet een sticker met daarop een afbeelding van de connector met de +/- en welke binnen/buiten is?
 
Tip: zal de trial en error niet zomaar kwakkeloos bij ieder apparaat uitproberen. Recent voor een feestje nog een A&H controller/audiokaart zien roken door zo'n actie. Wel te repareren maar niet zonder soldeerbout.
 
Tip: zal de trial en error niet zomaar kwakkeloos bij ieder apparaat uitproberen. Recent voor een feestje nog een A&H controller/audiokaart zien roken door zo'n actie. Wel te repareren maar niet zonder soldeerbout.

ac op een dc apparaat kan rook veroorzaken, dat raad ik je dan ook af.
 
Bedankt allebei voor deze nuancering. Ergens had ik gelezen dat je het 'wel even kon proberen' met verkeerde polariteit (niet op dit forum), maar dat vond ik een nogal vreemd advies en daarom was ik uren bezig met alles over adapters te leren. :-)

@mcdjan007: Er stond inderdaad een klein plaatje op mijn adapter, maar ook al snap ik nu die symbolen voor polariteit wel, alsnog kon ik van dat plaatje geen chocola maken. Jij/iemand hier misschien wel? Ik heb erg ingezoomd en deze afbeelding als bijlage toegevoegd.

Nogmaals bedankt iedereen.
 

Attachments

  • 20170222_183013-1.jpg
    20170222_183013-1.jpg
    49,4 KB · Bekeken: 124
Die bijlage laat dus precies zien hoe je adapter werkt. Pijl op - is kern/tip - en pijl op + is kern/tip +
 
........Maar toch begrijp ik nog niet helemaal waarom wat ik gedaan heb werkt... Ik zou het toch leuk vinden om het te begrijpen.

Op de afbeeldingen zie je hoe ik het nu heb, voor en achter. Het pijltje op de socket wijst nu dus naar de min op het plugje. Op de andere kant van de socket staan een klein minnetje en plusje, maar ik weet dus niet hoe ik dit moet interpreteren. De tip-ex die er nog op zit om de twee kanten te matchen klopt dus voor deze synth niet......

....Er stond inderdaad een klein plaatje op mijn adapter, maar ook al snap ik nu die symbolen voor polariteit wel, alsnog kon ik van dat plaatje geen chocola maken. Jij/iemand hier misschien wel? Ik heb erg ingezoomd en deze afbeelding als bijlage toegevoegd....


Uit jouw fotos/afbeeldingen is op te maken dat de plug, hoewel die past, niet de originele plug is bij de socket, waardoor de tekens op beide om de polariteit te wisselen dus niet met elkaar kloppen.
Wellicht de reden voor de markering met typex; toendertijd voor gebruik op apparaat met omgekeerde polariteit.

Op de originele plug zitten ook pijltjes; pijltjes plug en socket in dezelfde richting is "+" op tip en de pijltjes naar elkaar toe wijzen betekent "-" op de tip.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top