Eurorack 'hoover' / zaagtand-met-pwm sound

thumper

Stampgast
Lid sinds
8 december 2002
Berichten
317
Locatie
Zoetermeer
Hallo,

Ik heb geprobeerd met eurorack modules de Saw PWM uit de Alpha Juno na te maken voor die bekende hardstyle 'hoover' sound, maar het is het toch nét niet. Ik ben uitgegaan van de golfvorm zoals hier beschreven: PWM sawtooth - any DIY modules out there? - MOD WIGGLER en heb het volgende gedaan:
  • Een zaagtand (-5 / +5v) uit Klavis Twin Waves eerste oscillator geef ik een offset van 5v zodat ie op 0-10v uitkomt. Het resultaat stuur ik naar een VCA.
  • De CV input van de VCA wordt gevoed met een standaard square PWM (de tweede oscillator van de Klavis) die ik 1, 2 of 3 octaven hoger zet dan de zaagtand zodat de VCA daardoor de zaagtand in brokjes opknipt. Feitelijk gebruik ik de VCA dus als een logische AND. (NB: Als ik het geheel niet naar 0-10v had gebracht dan had ik een 'mixed saw/pulse' gekregen en niet de 'cut saw' zoals in bovenstaande link. En door de pulse 1, 2 of 3 octaven hoger te zetten krijg ik uiteindelijk de 'windowed saw')
  • Vervolgens zet ik het geheel weer 5v naar beneden om weer netjes een -5/+5v golfvorm te krijgen
  • Pulsbreedte van de PWM wordt gestuurd door een snelle LFO
  • Als laatste door een chorus heen en "klaar" 8)
In theorie zou dit de befaamde 'hoover' sound moeten zijn, en volgens de oscilloscope is het dat ook. En hoewel de uiteindelijke sound redelijk vet klinkt (soort supersaw maar toch ook weer niet) is het toch niet helemaal die Alpha Juno / hoover sound en ik vermoed dat ik toch nog iets vergeten ben. Wie heeft een idee?

Oh, en de meta-vraag is: kent iemand een module die zaagtand-PWM heeft? Probleem wat ik heb ik dat ik de twee oscillatoren niet kan syncen en dus 'drift' de PWM een beetje. En ik heb 3-4 extra modules gebruikt om tot dit resultaat te komen, als ik er een stel kan elimineren dan scheelt dat alweer :okdan:
 
Naast de zaagtand-PWM, moet er ook nog een gewone puls-PWM bij hetzelfde octaaf als de zaag-PWM, en een 25% puls 2 octaven lager.
En in de 'what the...' preset zit ook nog ruis, maar zonder lijkt me ook prima.
De pitch envelope doet ook veel.
 
Ook wel een leuke poging op een Commodore 64.


Vanaf 1'34 en 1'57.

Met een zaag, PWM pulse 2 oktaven hoger en nog een PWM pulse weer 1 oktaaf + 1 semitoon hoger. en dan alles met elkaar ringmoduleren (RM op het klavier licht op voor alle 3 stemmen).
Blijkbaar geeft dat dit resultaat. Lijkt er ook aardig op, ook al is het net niet. Toch wel mooi gedaan op zo'n oud beestje met 64 KB.

Je hebt hier verder niks aan, maar ik vond het wel leuk om te delen. :)

1661808117610.png
 
Misschien staan hier wat bruikbare tips?
 
Naast de zaagtand-PWM, moet er ook nog een gewone puls-PWM bij hetzelfde octaaf als de zaag-PWM, en een 25% puls 2 octaven lager.
En in de 'what the...' preset zit ook nog ruis, maar zonder lijkt me ook prima.
De pitch envelope doet ook veel.
Ik heb geen losse pulse over die ik erbij kan zetten, maar als ik de simpele square sub-oscillator uit de Twin Waves aan het geheel toevoeg dan lijkt het er al behoorlijk op!
De originele Alpha Juno is volgens mij maar 1 oscillator maar goed, ik ben wat dat betreft geen purist en het klinkt wat mij betreft prima zo. Dankjewel!

Die SID player kende ik niet, wel heel gaaf zeg! En het geeft me ook weer nieuwe ideeën, die hoge semitoon extra is ook iets om uit te proberen! :okdan:

Misschien staan hier wat bruikbare tips?

Oeh die had ik nog niet gevonden, top! :okdan:
 
Met een Korg NTS-1 en deze custom oscillator kom je ook een eind voor weinig geld:



Werkt ook op prologue, minilogue xd.
 
De originele Alpha Juno is volgens mij maar 1 oscillator maar goed, ik ben wat dat betreft geen purist en het klinkt wat mij betreft prima zo.

De alpha juno's hebben inderdaad maar 1 oscillator, maar die kan wel meerdere golfvormen tegelijk produceren:
1661892915289.png

Je kan de golfvormen niet van elkaar ontstemmen, want maar 1 oscillator.

Voor de "What the..." preset dus pulse 3 + saw 3 + sub 5.
 
Vind net dit, daarin foto's van scope beelden van alpha juno golfvormen.


(...)

The imgur album: http://imgur.com/a/k6RcS

(...)

Saw 2: Chopped by square at +1 octave
Image


Saw 3: Like Saw 2, but with adjustable +1 octave pulse width
...

Saw 4: Chopped by square at +3 octave
Image


Saw 5: Chopped by BOTH square at +1 and +3 octaves
Image


It is of note the waveforms follow a binary pattern, as if the bits were used directly to enable a chopper circuit... hmmmmm

Sub 2: Chopped by square (note the sub is -1 oct)
Image


Sub 3: Chopped by square +1 oct (again, -1 oct for the sub pulse)
Image


(...)

 
De alpha juno's hebben inderdaad maar 1 oscillator, maar die kan wel meerdere golfvormen tegelijk produceren:
Bekijk bijlage 3826699
Je kan de golfvormen niet van elkaar ontstemmen, want maar 1 oscillator.

Voor de "What the..." preset dus pulse 3 + saw 3 + sub 5.
Dit is wel heel nuttig! :okdan: Het is dus meer dan alleen een enkele sawtooth. Ik ga weer even knutselen!
 
Ik was er laatst wat mee aan het stoeien, ik kreeg wel interessante resultaten als ik het volgende deed:
- OSC1 produceert zaagtand en pulse
- OSC2 gesynct op de pulse van Osc1, produceert een Pulse met PWM een octaaf hoger dan OSC1
- bij zowel de zaagtand van OSC1 en de pulse van OSC2 een offset toevoegen zodat beiden alleen maar >0V produceren
- route de zaagtand naar de audio input van een VCA, de pulse van OSC2 naar de CV input
- je hebt nu een signaal wat lijkt op de PWM zaag, alleen alles is >0 volt, dus met een offset wederom weer terug naar het midden brengen
Ik heb met enige houtje toutje die offsets toegevoegd, maar had daardoor niet het volledige voltage bereik tot mijn beschikking. Daarnaast veranderden de min/max voltages van de PWM pulse afhankelijk van de pulsbreedte.

Als je een module hebt die het minimum kan bepalen van twee signalen, zou je er volgens mij al zo zijn als je de PWM pulse en de zaagtand op twee inputs inplugt.

Verder kwam ik recent nog tegen:

De aangekondigde Allscillator OSC van Apollo View Modular heeft een PWM zaag, DivKid maakt hier een 'hoover'.


Omri Cohen poogt een hoover na te maken, maar gebruikt daar geen PWM voor:


De aangekondigde WMD Legion heeft ook een PWM zaag:
 
Ik heb onlangs deze aangeschaft... ik moet zeggen dat ik er nog niet veel mee heb gedaan, maar hij klinkt echt heel lekker!

 
Back
Top