XUiDesigner

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.601
Locatie
Zeist
Net iets heel interessants gezien op GitHub! Ik ben op het moment weer bezig met Faust wat een heel leuk programma is, maar de GUI's daarvan zijn niet om aan te zien. Als ik het nu goed begrijp kun je met XUiDesigner (een IDE voor LV2's) een zelf geschreven GUI aan dsp-progjes van Faust toevoegen. Eens proberen of het me lukt die IDE aan de praat te krijgen...
 
Het is geen IDE, meer een "what you see is what you get" visuele editor for X11 User Interfaces (met name Linux, dus) vanaf LV2 plugin specificaties te ontwerpen.
Dus GUIs maken voor LV2 plugins (de plugin code zelf moet al geschreven zijn).


Tof project, maar het zou mooier zijn als het meteen cross-platform UI code kan genereren (voor Windows en MacOS kun je wel een X11-server installeren, maar dat is gedoe en doet niemand).
 
Mooi een "what you see is what you get" visuele editor is nog beter - dat is wat ik zoek. Maar even over die X11, is dat iets wat de gebruiker eerst zelf moet installeren voor zo'n met XUiDesigner opgepoetste plugin met GUI gebruikt kan worden?
 
X11 is de standaard grafische server op Linux. Hoewel tegenwoordig ook Wayland gebruikt wordt. Op Windows en MacOS moet je een aparte X-server installeren voordat je X11 applicaties kunt draaien.

Al geloof ik dat Windows tegenwoordig in WSL2 ook een of andere X11 integratie heeft zitten? geen idee.
 
Tof project, maar het zou mooier zijn als het meteen cross-platform UI code kan genereren (voor Windows en MacOS kun je wel een X11-server installeren, maar dat is gedoe en doet niemand).

Heb zojuist als test mijn eerste werkende Windows LV2 plugin gemaakt met de nieuwste nog experimentele XUiDesigner versie van "tramp". Zie: Running LV2 plugins in Carla on Windows11? - Page 3 - LinuxMusicians

Dit opent perspectieven om eindelijk de afhankelijkheid van VST's te doorbreken.
 
Dus het moet nu lukken om bv. in Reaper (er zullen nog andere zijn die het ondersteunen?) onder Windows het te kunnen draaien?
 
Op mijn laptop lukte het in Carla, maar ik weet niet wat er nog meer kan. Voor wie het wil proberen, in de bijlage zit mijn ingepakte primitieve Windows LV2 test plugin. ;)
 

Attachments

  • test1.lv2.zip
    2,5 MB · Bekeken: 18
Zal 'ns kijken of ik het ergens in een host aan de praat kan krijgen... wat wil draaien op dit stukje antiek. :D
 
Ik kom er later nog op terug, Audacity "ziet" de plugin wel, maar komt dan met een foutmelding dat het iets niet kan laden.
 
"Kon de bibliotheek niet laden", is wat Audacity zegt. Eerste vermoeden, dit is 64bit? Heb een antiek systeem, dus... ;)
 
Ja - het is 64bit. Nieuwere software wordt vaak niet meer in 32-bit versies gemaakt...

In Reaper is het van belang het pad naar de plugins goed in te stellen; de plugin in het juiste mapje te doen; en dan Reaper te herstarten. Anders ziet die de nieuwe plugins niet.

Dit gaat via: Options > Preferences > Plug-ins > LV2/CLAP > Edit path list..
 
Nog even nagekeken maar het staat er niet bij of het 64-bit of 32-bit is, dus ik denk dat we er dan veilig vanuit kunnen gaan dat het 64-bit is. Het is niet anders...
 
Back
Top