True peaker me suf (vraag over mastering)

Waarom laat je het niet gewoon door het label doen dan? Is het makkelijkst toch? Je stuurt een pre-master en klaar ben je.
Vooral omdat ze van het label zijn. Als ik het dan lelijk vind, krijg je mogelijk een ongemakkelijke situatie. De communicatie loopt bovendien al niet zo soepel. Dan doe ik het liever via een externe partij, met een paar revisies. Maar het liefste kan ik het gewoon zelf. En eerlijk is eerlijk: ik ben ook wel een beetje eigenwijs 😄
 
Vooral omdat ze van het label zijn. Als ik het dan lelijk vind, krijg je mogelijk een ongemakkelijke situatie. De communicatie loopt bovendien al niet zo soepel. Dan doe ik het liever via een externe partij, met een paar revisies. Maar het liefste kan ik het gewoon zelf. En eerlijk is eerlijk: ik ben ook wel een beetje eigenwijs 😄
Ok ik snap je punt, ik vind dat je best wat inbreng mag hebben of je master goed is of niet, ook bij je label, het is tenslotte jouw track. Wat ik meestal doe is eerst zelf masteren, puur om hieruit te ontdekken of ik geen peaks heb die de master zou kunnen verpesten. En dan vervolgens alsnog laten masteren. Een goeie mastering service heeft een dikke studio met goeie akoestiek, ik heb dat helaas niet en heb me erbij neer gelegd dat ik nooit de kwaliteit zal krijgen als dat ik het laat doen. Maar je kan door zelf masteren wel ontdekken of je mix goed genoeg is.
 
Ik liet het door iemand doen, maar daar was ik niet altijd tevreden over.

Mijn punt is dat ik mijn stinkende best doe om een gebalanceerde mix te maken. En dan moet ik die kapot-limiten, 'omdat dat moet'. Je ziet het ook in de wave-forms, een platgeslagen streep. Dat wil ik dus niet 😯
Gouden tip,Zet een mastering chain met limiter and all in al op terwijl je de track maakt,dan automatisch vorm je je mix al zodoende dat er minder hoorbare (negatieve impact) is bij een andere mastering chain,die je zelf kan toepassen of wanneer je het laat masteren door iemand anders.
 
Kijk anders ook eens op de Facebook pagina van Da Goose Mastering, of zijn website met artikelen. Daar staat volgens mij ook een heel stuk over verschillende manieren van masteren voor verschillende platforms.

Volgens mij las ik laatst dat hij nu ook gewoon een master doet voor de verschillende streaming services.
 
nog maar een tip dan. Intergrated betekend helemaal niks, één lange ambient zal andere intergrated loudness hebben dan een track met 3 keiharde drops.
zoek het LUIDSTE gedeelte van je track op (zeg maar de chorus / drop na de eerste break) en zorg dat die rond de 7 á 8 landt. De rest is dan niet meer relevant, maar volgt gewoon de uitkomst van die 16 maten. Het lijkt erop dat je label er zelf ook geen f#ck van snapt :D
je kiest een anchor en daar werk je naar toe.
 
Gouden tip,Zet een mastering chain met limiter and all in al op terwijl je de track maakt,dan automatisch vorm je je mix al zodoende dat er minder hoorbare (negatieve impact) is bij een andere mastering chain,die je zelf kan toepassen of wanneer je het laat masteren door iemand anders.
Dit, doe ik eigenlijk al jaren. De limiter wel spaarzaam in de gain tijdens het produceren, vaak houd ik de gain op 0 tot ik de meeste bussen wel gevuld heb.

zoek het LUIDSTE gedeelte van je track op (zeg maar de chorus / drop na de eerste break) en zorg dat die rond de 7 á 8 landt. De rest is dan niet meer relevant, maar volgt gewoon de uitkomst van die 16 maten.
Ook dit; loop maken van de climax, daar de loudness meten SHORT TERM en die tussen -7 en -8 houden.

Luider dan dit heeft alleen maar als gevolg dat je track slechter klinkt. Voor als hij harder moet heb je een volume knop. Als een label om luider vraagt dan hebben ze het echt niet begrepen.
 
ik wilde al een tijd een thread beginnen met de titel;

wat is mastering?

niet omdat ik het zelf weet, of een mastering engineer ben, integendeel. maar mastering kent een historie.

een simpele link:


ach, waarom ook geen wikipedia artikel er tegen aan;


op SF zijn een aantal mastering engineers aanwezig (dacht ik toch...).

het was de bedoeling, en deze thread gaat er ook al over; om meer inzicht te verwerven, wat het proces precies inhoudt.

én of het noodzakelik is het altijd het uit te besteden.........

ik betwijfel absoluut niet het nut van goede mastering, dat het een vak is, dat er goede en slechte mastering engineers zijn, zoals al aangegeven... dat het een vak is, waar je nogal wat ervaring in nodig hebt, en techniek.

ik geef vaak aan, hier; ik master in de mix.... het is duidelik, in mijn geval, dat ik vanuit sounds werk, daar bouw ik de tracks mee (lijkt vanzelfsprekend, wellicht doe ik vrijwel hetzelfde als iedereen of is er toch een verschil?); dus de mix is onderdeel van het algehele effekt, produktie en 'source', zijn dan niet te onderscheiden, voor mij.

@stoter die had nog een goeie in 1 zin, waarom kan ik die niet herinneren, precies. en het zelf in 1 zin zeggen....

er is maar 1 track van mij ooit door iemand anders gemasterd, een projekt, hier ontstaan, meerdere hebben een track aangeleverd voor een Reiki Ambient Album.

die track staat ook op soundcloud, toen nog niet gemasted, heb daarna in Wavelab, met wat ekstra plugins, een eigen 'master' gemaakt (uiteindelik waren de korrekties ook heel goed te doen in het projekt zelf, maar het was een wijze die ik eens proberen wilde...).

ik heb ze eigenlik nog nooit vergeleken....

natuurlik weet ik wat mastering is, ken wat voorbeelden via YT..... het proces.... maar goed weten, is een groot woord, laten we zeggen ik weet wat het is, maar ik ben louter een toeschouwer. zoals bij voetbal.... (een halve ekspert; walter benjamin, al kijk ik geen voetbal...)

om een zo'n thread te openen, lijkt me nu van geen belang, omdat deze de 2e is, die over mastering gaat (de eerste meer over; LUFS en streamingdiensten).

mijn 'mastering' is vaak niet meer; mono maken van het laag (is soms nodig, voor mijn gevoel, niet vaak), DC offset.... en LUFS, vaak via de IKM Stealh limiter, die zéer stealth werkt, en zelfs transients heel laat... ik druk deze limiter ook niet heel sterk in.... zo weinig mogelik..

en soms ja, wat EQ, maar dat komt meestal alleen voor, omdat ik dan al in Wavelab bezig ben. ik doe dat liever in het projekt zelf.

ik doe erg weinig aan referentie; laptop, smartphone, auto... al luister ik zeker mijn werk op een laptop en een smartphone, nooit in een auto..

ik mix nie veur bleuteut.... speakertjes...

maar op simpele bleuteut oordopjes, luister ik wel... hoe dat klinkt....

het uiteindelikke oordeel is niet in een goed afgestemde kamer, maar wel met een installatie, die sja, vrij onverbiddelik is.

dat is dan mijn eigen verhaal.

ik wist het eigenlik wel, dat integrated LUFS niet het enige is, als je louter naar volume kijkt, om nummers op elkaar af te stemmen...

wellicht zou ik nog van mijn prachtige design bank af vallen (design bank... haha, EDIT: ik keek naar mijn bank terwijl ik dit schreef, en sja, je ziet ze niet vaak... slank, etc... heeft wel wat... haha), wanneer iemand die weet wat ie doet, een nummer zou masteren...

dus ik houd alles open...

en zeker; bij andere type muziek, lijkt me mastering noodzakelik. want ook een mastering engineer, kan zich met de mix gaan bemoeien, als je dat wil, of als dat moet, stems aanleveren, etc, of het gehele projekt.

zo wat is mastering? waarom is het zo belangrijk? buiten de afstemming voor verschillende media en dat het op de meeste 'systemen' goed overkomt?

EDIT:

Ook dit; loop maken van de climax, daar de loudness meten SHORT TERM en die tussen -7 en -8 houden.

voor streaming? dit is een goede tip, overigens....
 
voor streaming? dit is een goede tip, overigens....
Mijn producties hebben de ambitie om zowel op streaming platforms als op beatport e.d. uit te komen. Ik ambieer een luide master die niet al te veel vervormt. Mijn tracks zitten na (mijn eigen) mastering op -11 tot -10 LUFS Integrated, -7 a -8 LUFS Short Term. ik beschouw mezelf geenzins "masteraar" want dat houdt veel meer in dan enkel een luid audiobestand afleveren. Wellicht over een paar jaar en wat meer ervaring...

welke LUFS meters gebruiken jullie SF’ers ?
Ik gebruik die in Fabfilter Pro-L2, mijn limiter.
 
Wat een amateuristische reactie van zo'n "professioneel" label, @bombario.

@vink, iets in de trant van "compositie en productie zijn hetzelfde ding, bij elektronische muziek".. die? :)


Als een Spotify trouwens alleen maar integrated loudness opmeet, heeft mixen naar een bepaalde short term loudness geen enkele zin. Althans, niet als je die richtlijn wilt volgen. Ze kijken naar -14 integrated en de afwijking daarvan. Niet naar wat er allemaal gaandeweg gebeurt in je muziek.

En yes, je kunt dat systeem bespelen, met 3 minuten stilte en 10 seconden tering-herrie. Maar dat was hun keuze.
 
Mijn producties hebben de ambitie om zowel op streaming platforms als op beatport e.d. uit te komen. Ik ambieer een luide master die niet al te veel vervormt. Mijn tracks zitten na (mijn eigen) mastering op -11 tot -10 LUFS Integrated, -7 a -8 LUFS Short Term. ik beschouw mezelf geenzins "masteraar" want dat houdt veel meer in dan enkel een luid audiobestand afleveren. Wellicht over een paar jaar en wat meer ervaring...


Ik gebruik die in Fabfilter Pro-L2, mijn limiter.

beatport ken ik niet. zal eens opzoeken. de LUFS die je aanhaalt, gebruik je zowel voor streaming platforms én beatport?

ik heb zelf geen ambitie om een zeer luide master te maken, of 'master', al heb ik Wavelab Pro 11... en een aantal mastering plugins (geen ozone, dat werkt voor mijn muziek niet, of; wat ik nu heb bevalt me zo goed...).

ik let wel op een aantal regels tijdens de mix, gainstaging, summing, ik probeer, en hoef dat amper tegenwoordig, vrijwel geen plugins op tracks/bus/groups te zetten, op de master channel staat vrijwel nooit iets. Softube Tape als uitzondering, ad hoc, wanneer het me nodig lijkt. meestal zeer subtiel.

dus ik hanteer regels, gebruik nooit limiters, behalve de stealth limiter, maar een limiter hoort ook niet echt bij mijn muziek. compressors, ik gebruik ze wel iets meer dan een tijd geleden; zeker voor waar compressors zijn bedoeld, maar ook voor kleuring, bijna een soort van limiting...

eq's, amper, ik lijk al in mijn soft synths te eq-en...

voor LUFS gebruik ik; Wavelab, de ingebouwde metering + supervision, en de IKM metering (al gebruik de laatste veel minder, sinds supervision).

het wordt eens tijd om wat op streaming platforms te zetten, alsof dat enig nut heeft, maar dat maakt me niet uit; het dwingt me om een 'album' te maken, af te stemmen, etc. volgorde, een eenheid/konsistentie... een volledige ervaring...

inderdaad LUFS alleen is géen mastering... maar wanneer ik eens eksperimenteer, en ik gebruik nu wel meer plugins in Wavelab, soms, maar wanneer ik eens wild ga, kun je inderdaad dingen lekker oppompen, heeft wel wat, maar keer altijd terug naar het origineel, beter afgestemd... ik mix met grote aandacht, masking gebruik ik als, soms, niet altijd, juist als 'effect'....

ik luister veel muziek, en je hoort hoe divers produkties zijn, zeer divers. en dan denk, waarom doe je dan dit niet of dat... maar ik maak de tracks die ik maak (...), zoals ik vind dat ze moeten klinken.

ik de-ess nooit, eigenlik, ik zet tijdens het inzingen juist de sss, tt, zeer aan, ik vind dat heel mooi werken. alweer zeer persoonlik en wat de muziek zelf eist.

EQ wanneer nodig, inderdaad voor plaatsing, en soms om een sound van karakter te laten veranderen (en soms dynamisch, heel soms..).
goed, zoveel mogelikheden, die moeten aansluiten bij de sfeer van de track. ad hoc. maar wel een aantal basisregels.

"compositie en productie zijn hetzelfde ding, bij elektronische muziek".

ja die ja!!!!! moet ik toch ergens opschrijven. soms lukt het me niet iets in 1 zin te krijgen.. haha....
 
Laatst gewijzigd:
Wat een amateuristische reactie van zo'n "professioneel" label, @bombario.
Dat zijn ze dus ook niet, maar ze doen wel alsof en daar kan ik niet tegen. Je hoeft niet alles te weten, maar doe dan niet alsof.

Er komt overigens wel wat goeds uit voort. Ik heb namelijk een professionele masteraar gestrikt voor de Muziekproducer Podcast. In september neem ik een interview met hem af, en dan zal ik ook flink wat vragen en opmerkingen uit deze draad meenemen 👍
 
mixen met een buscompressor of een chain op je master is natuurlijk geen mastering.
Vergeet ook niet dat mastering niet alleen maar is om je track het best op de verschillende platforms / media te laten klinken maar ook om ze uniform te laten klinken op ep's / albums of zelfs als artiest.
 
Mastering is in feite de laatste stap, een "eindproduct" ervan maken zodat de muziek kan worden uitgebracht. Of dat nou een singletje is dat alleen op streaming diensten uitkomt of een heel album op CD en alles wat daarbij komt kijken. Dan spelen ook zaken mee als hoe de tracks zich tot elkaar verhouden, in elkaar overlopen, lengte tussenpauzes, metadata, e.d.
Het hangt van de context af of mastering veel voorstelt of niet.
Tenzij je echt professioneel en commercieel bezig bent met je muziek uitbrengen, zou ik 't gewoon lekker zelf doen. Met Izotope Ozone kom je al een heel eind.
Recentlijk dus lessen gevolgd van drie professionele masteraars, de mannen achter DaGoose Mastering, E-mastering en Multispace en ik merkte dat er zelfs tussen hen al enige tegenstrijdige opvattingen waren. Uiteindelijk hebben ze allemaal hun eigen aanpak. Erwin Maas, de man achter emastering.eu vertelde me dat hij ongeveer één track per uur mastert...

Deze draad volgende vroeg ik mijzelf af: welke LUFS meters gebruiken jullie SF’ers ?

Steinberg Supervision en Voxengo SPAN
 
Back
Top