Brian Eno - An Ending (Ascend) cover

quifster

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
12 januari 2003
Berichten
6.226
In deze video speel ik een cover van Brian Eno - An ending (ascend) op de korg wavestate native.

De volgende sounds heb ik hier voor geprogrammeerd op de wavestate native.
- QR4 Brian Eno Pad: atmosphere achtige pad
- QR4 Resonance Sine: Sine sound die die resonantie laag toevoegt aan de pad sound
- QR4 Wobbly Choir: een choir die in het hoog na van een strakke voice naar vibrato gaat.


 
Dit is helemaal mijn ding.
Fantastische sfeer die je hier neerzet.

Van de synthesizers die mijn interesse hebben is de Korg Wavestate de meest interessante.
Alleen heb ik wat schrik voor de (enorme) leercurve en dus voorlopig laat ik het nog even berusten.
 
Die eno/budd/lanois/hassel jaren 70 ambient is echt trenscendaal of hoe je dat ook schrijft.
Goed gedaan Qui, dat jankerige van die strings is goed getroffen.
 
Die eno/budd/lanois/hassel jaren 70 ambient is echt trenscendaal of hoe je dat ook schrijft.
Goed gedaan Qui, dat jankerige van die strings is goed getroffen.
Jankerige...hihi..dat ga ik pikken😉
 
Die eno/budd/lanois/hassel jaren 70 ambient is echt trenscendaal of hoe je dat ook schrijft.
Goed gedaan Qui, dat jankerige van die strings is goed getroffen.
ja inderdaad, dat jankerige is nogal herkenbaar in het origineel, dat was ook eigenlijk niet zo simpel om die sfeer uit het origineel weer te geven met drie layers en dat je het ook nog live kan spelen (aangezien hij meerdere lijnen door elkaar speelt.

Dat heb ik als volgt opgelost, de brian eno pad is gewoon een standaard pad sound, niet al te moeilijk, en die zet de atmosfeer van de track. De resonance sine was erg lastig te maken. Die voegt dat jankerige toe aan de pad en dat heb ik voor elkaar gekregen door pitch transpose layers te maken, waarbij de sequence lane de eigen geprogrammeerde pitch LFO (vanuit de mod matrix) manipuleert, zodat er altijd iets drift in die resonance sound.

Een andere belangrijke factor in de sound was dat er een choir in de song zit die strak begint en na verloop van tijd ook gaat pitch driften. Dat is op zich niet zo moeilijk via de fade optie, maar om die af te stemmen op die sine pitch drifting was toch nog wel een uitdaging.

Uiteraard moet die drifting alleen plaats vinden in de hoge EQ registers dus daar is volop gebruk gemaakt van key tracking en filter tracking, zodat in het laag alles beheersbaar blijft.

Als laatste heb ik nog een reverb truuk toegepast, in de overb reverb kun je de reverb tail via een lfo beinvloeden, daar maak ik ook subtiel gebruik van en dan heb je deze complete sound die je live kunt spelen die min of meer het origineel benaderd, daarnaast heb ik dan nog via de interne EQ het resonance sound in het hoog aangepast, zodat deze niet de hele track overneemt.

Al met al was dit een stuk lastiger dan ik vooraf dacht om te maken, de song zelf spelen is niet zo moeilijk, dat zijn drie simpele akkoorden, maar Brian Eno is een sound wizard en die tracks worden gedragen door de sounds die die uiteindelijk maakt. Daarom vond ik dit ook wel een leuke oefening om te kijken of ik dit met de factory samples voor elkaar kon krijgen in de wavestate.
 
Sprookjesachtig!!
Ik ken Brian Eno nog niet zo goed...
Maar het is 3 keer een mooie sound.
SMILEYS 3.jpg
 
Kicken :-)

Echt gaaf gedaan. Ik doe het je niet na. Chapeau.
 
Zeer mooi Quif. Ik ken het origineel niet en ga ook niet luisteren. Dit is goed.

Van de synthesizers die mijn interesse hebben is de Korg Wavestate de meest interessante.
Alleen heb ik wat schrik voor de (enorme) leercurve en dus voorlopig laat ik het nog even berusten.
Goh, ik weet hoe het ding werkt, maar kom uit tijdgebrek niet verder dan gebruik als standaard 4xOSC synth en het toevoegen van wat eigen samples. Maar de Wavestate is een beest. Dat staat vast.
 
Raar,dat die wavestate 61 key versie nooit uitgekomen is.Te duur waarschijnlijk.
 
Het origineel is o.a. te horen op het eind van de film Traffic.
Deze cover is mooi op zichzelf, maar het origineel is wel wat anders van karakter, namelijk wat meer ingetogen en minder spacy.
 
Iedereen bedankt voor de leuke reacties :)

Mooi. Kreeg wel het gevoel bij een begrafenis aanwezig te zijn.
Thanks! Dat is een heel mooi compliment want dat roept het origineel kwa sound ook bij veel andere luisteraars op. Er staat een heel leuk artikel over dit nummer waarin dit ook aan de orde komt op de volgende pagina!

 
Dan moet je dus Ambient 4 On Land eens aandachtig beluisteren, of Jon Hassell’s een na laatste, listening to pictures, dan val je per ongeluk zo maar van je stoel.
 
Back
Top