Die eno/budd/lanois/hassel jaren 70 ambient is echt trenscendaal of hoe je dat ook schrijft.
Goed gedaan Qui, dat jankerige van die strings is goed getroffen.
ja inderdaad, dat jankerige is nogal herkenbaar in het origineel, dat was ook eigenlijk niet zo simpel om die sfeer uit het origineel weer te geven met drie layers en dat je het ook nog live kan spelen (aangezien hij meerdere lijnen door elkaar speelt.
Dat heb ik als volgt opgelost, de brian eno pad is gewoon een standaard pad sound, niet al te moeilijk, en die zet de atmosfeer van de track. De resonance sine was erg lastig te maken. Die voegt dat jankerige toe aan de pad en dat heb ik voor elkaar gekregen door pitch transpose layers te maken, waarbij de sequence lane de eigen geprogrammeerde pitch LFO (vanuit de mod matrix) manipuleert, zodat er altijd iets drift in die resonance sound.
Een andere belangrijke factor in de sound was dat er een choir in de song zit die strak begint en na verloop van tijd ook gaat pitch driften. Dat is op zich niet zo moeilijk via de fade optie, maar om die af te stemmen op die sine pitch drifting was toch nog wel een uitdaging.
Uiteraard moet die drifting alleen plaats vinden in de hoge EQ registers dus daar is volop gebruk gemaakt van key tracking en filter tracking, zodat in het laag alles beheersbaar blijft.
Als laatste heb ik nog een reverb truuk toegepast, in de overb reverb kun je de reverb tail via een lfo beinvloeden, daar maak ik ook subtiel gebruik van en dan heb je deze complete sound die je live kunt spelen die min of meer het origineel benaderd, daarnaast heb ik dan nog via de interne EQ het resonance sound in het hoog aangepast, zodat deze niet de hele track overneemt.
Al met al was dit een stuk lastiger dan ik vooraf dacht om te maken, de song zelf spelen is niet zo moeilijk, dat zijn drie simpele akkoorden, maar Brian Eno is een sound wizard en die tracks worden gedragen door de sounds die die uiteindelijk maakt. Daarom vond ik dit ook wel een leuke oefening om te kijken of ik dit met de factory samples voor elkaar kon krijgen in de wavestate.