Erica Synths SYNTRX II

Peter Zinovieff zelf keurde onze heruitvinding van zijn legendarische Synthi AKS goed in de vorm van de SYNTRX die werd geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 1056 eenheden. Op basis van de lessen die we hebben geleerd hebben van de SYNTRX I, hebben we besloten om een instrument te creëren dat nog dieper zou integreren in hedendaagse elektronische en experimentele muziekopstellingen en het geluidsgebied zou bestrijken, van ontmoedigende drones tot krachtige baslijnen en glitched noisescapes. De SYNTRX II is het hoogtepunt van onze analoge geluidsontwerpcircuits - twee perfect stabiele hoofdoscillatoren met golfvormers, een veelzijdig multimode-filter, supercharged externe instrumentingangen met een envelopvolger, een unieke, geweldig klinkende ringmodulator, een opneembare joystick en ingebouwde pianorol sequencer, allemaal gerangschikt rond onze kenmerkende matrixmixer en bekroond met krachtige FX op ons nieuwe DSP-platform. Introductie van de SYNTRX II - een nieuw donker paard voor experimentele sonische ritten.


Features:

Twee perfect stabiele hoofdoscillatoren met CV-gestuurde golfvormen
Modulatie-oscillator met variabele golfvormen
Highpass- en Lowpass-filters in serie
Vrijlopend of gate-gesynchroniseerde sample en hold-circuit
Meerkleurige ruisgenerator
DC-gekoppelde instrumentingangen met signaalinversie en envelopvolger
Uniek ringmodulator design
Looping trapezium envelop generator en VCA
Twee output VCA's
Signaalmeter met een speciale audio/CV-uitgang
FX-sectie met geweldig klinkende Delay en Reverb
Opneembare joystick Analoge patchmatrix met 3 dempingsniveaus in elk patchpunt
254 patchgeheugen
Pianorol-sequencer
Twee CV-ingangen
Gate ingang
DIN5 MIDI-ingang (CV en Gate) en MIDI Thru
Twee toewijsbare uitgangen
Hoofdtelefoonuitgang


1800 EUR (VAT excl.)
Beschikbaarheid 22'


edit 11 mei 2022: kleine verbetering van de tekst

Erica Synths SYNTRX II -01.jpg
Erica Synths SYNTRX II -02.jpg
 
Last edited by a moderator:
ik heb heb in mijn laaste track gebruikt.
De Syntrx MK1.

Naar mijn mening is de Syntrx niet een bijzondere modular of zo.
Ik krijg dezelfde en ook veel spannendere klanken uit mijn modular.
Ik bedoel als je 3 vco's hebt die elkaar FM-en met sync in spel en feedback ( waarbij de osc zichzelf fm-ed) dan kun je gewoon waanzin verwachten.

Maar het is zo dat de Syntrx wel juist een leuke beperkte semi modular bak is.
Daardoor kun je sneller ff on the fly een sound maken.
Of externe audio processen.
En die matrix is dan wel fijn. Geen kabels.
Anyhow jij hebt toch de Erica synth acid box of zoiets terug gestuurd?
Volgens mij heeft de syntrx het zelfde filter.
Gain staging is heel belangrijk.
Gelukkig zijn de VCO's rete stabiel dus geen Synthi gezeik met tracking.
Ik snap dat onderdeel van de charme is maar goed.
Maar de Syntrx is een stuk geschikter voor 'muziek' en bread en butter synth sounds maar kan ook gewoon lekker psychopatiche noise geluiden maken.
Ik heb onlangs ook drum sounds gemaakt en vond dat wel tegenvallen.
Je kan er wel leuke percussie geluiden uithalen maar kreeg er geen geweldige snare en kick uit.
Veel opties heb je dan ook niet met 1 envelope.

Anyhow ik moet echt veel tijd in de bak stoppen en leren wat er allemaal kan.
Waar de geheimen zitten enzo.
Maar heb wel een zooi mods in de planning.

Hier is de bas de Syntrx
Die gaat gaan der weg van stabiel wat spastisch doen.
De rest is 1 tape loops 3x via een draaitafel verschillend 'getuned' door het Arturia MS20 filter met Ableton LFO s+h/random

 
hey thanks
ja is ook best goed gelukt dacht ik zo.
Sinds ik dit gemaakt heb staat hij hier dagelijks op repeat.
Denk dat ik dat tapeloops / syntrx recept nog eens ga proberen.

Ik bloos helemaal van de feedback 8o
Thanks
 
hey thanks
ja is ook best goed gelukt dacht ik zo.
Sinds ik dit gemaakt heb staat hij hier dagelijks op repeat.
Denk dat ik dat tapeloops / syntrx recept nog eens ga proberen.

Ik bloos helemaal van de feedback 8o
Thanks

Goeie info!! @flyweight
Hoe is de prijs kwaliteit verhouding tenopzichte van een syntrx nabouwen in euro? 2e hands Erica matrix mixer had ik bijna gekocht voor 400,-

Maargoed syntrx ziet er dope uit en ben klaar met kabels
 
ik heb een syntrx een paar keer in modular. Met stereo spring reverb, voltage controlled slew ( function generator), joysticks en allerlij ander leuks.
Maar zou niet zo snel mijn modular wegdoen en ik noem de Syntrx dan ook een niet pre-normaled semimodular.
semi modular? yes want veel features zijn niet voltage controlled.
Vol modular met 16 sources en destinations gaat dan ook moeilijk.
De sound is dik in orde en de synthi ervaring ook.

Ik zie daarom niet echt de vergelijking met full modular.
Eurorack, Serge, Buchla etc is zoooo aanzinnig krachtig.

Een Synthi of Syntrx is dat niet maar het is wel een waardig instrument met ook waanzinnig veel karakter.
De vco's, ringmod, filter klinken dik in orde.
De Spring word ik minder warm van maar goed beter dan niets.
Ik ben gek van spring reverb heb er een hoop deze is wel de minste.
 
Ik zat gisteravond eens flink te klooien met allerlei feedback routings in de matrix, maar daar krijg je wel toffe dingen uit ook.
 
@Disharmonic thanks mate!

Haha zie mijn handtekening.

een vco die zichzelf fm-ed, of een vco die een andere vco fm-ed die weer door een 3e vco word fm'ed.

wat je ook eens kunt proberen is audio signalen via de envelope (vca) door de delay halen.
Die dan hele korte delay tijden geven en dan net niet laten feedbacken.
Zodra er dan signaal in gaat dat hij wel gaat feedbacken en dan hopelijk precies of de pitch van het gevoede signaal.
 
ik heb een syntrx een paar keer in modular. Met stereo spring reverb, voltage controlled slew ( function generator), joysticks en allerlij ander leuks.
Maar zou niet zo snel mijn modular wegdoen en ik noem de Syntrx dan ook een niet pre-normaled semimodular.
semi modular? yes want veel features zijn niet voltage controlled.
Vol modular met 16 sources en destinations gaat dan ook moeilijk.
De sound is dik in orde en de synthi ervaring ook.

Ik zie daarom niet echt de vergelijking met full modular.
Eurorack, Serge, Buchla etc is zoooo aanzinnig krachtig.

Een Synthi of Syntrx is dat niet maar het is wel een waardig instrument met ook waanzinnig veel karakter.
De vco's, ringmod, filter klinken dik in orde.
De Spring word ik minder warm van maar goed beter dan niets.
Ik ben gek van spring reverb heb er een hoop deze is wel de minste.
Geen idee of er er een stelpot zit id syntrx (ik heb mijne (nog) nooit open gemaakt), maar in m’n Synthi zit voor de reverb een stelpot, als je die dusdanig instelt dat je hem begint te horen op standje 2,5 a 3 op je potentiometer dan heb je toch wel een heerlijke spring reverb. (Als ie er eerder in Kicked (op 2 bijv) dan is de spring voor mijn smaak erg nat, en verdrinkt je patch bij flink gas geven met de reverb op een niet prettige manier. (Vergelijkbaar met een Buchla easel/command, daar staat de spring reverb ook altijd op standje inferno en heeft wat tweaking nodig om em bruikbaar te maken) <— smaak ding dit, want “bruikbaar” is nogal subjectief.
 
Hey thanks.
Ja heb dat ook gehoord dat er een trimpot in zit.
Zal dat eens uitzoeken.
 
Hoe gaat het met de syntrx heren, is het een blijvertje? Dikke aanrader?

Yup, zelfde vraag hier. Mijn muiscursor heeft tijdens Black Friday een paar uur boven het koopveld gehangen, maar uiteindelijk beslist dat mijn investeringen verder richting modular gaan. Hoe verhoudt deze zich tegenover modular?
 
Voor mij is het wel een blijvertje ja, al is uiteindelijk alles vloeibaar natuurlijk en roteer ik gear regelmatig. Ik vind het een heel tof ding om mee te klooien in elk geval.
 
Als je de Arturia Synthi wel eens gebruikt en van die rare geluiden houd die eruit komen dan is dit wel wat voor je.
Ik heb wel wat tracks met gitaar en cello ed gemaak waar dan de synthi baslijnen en vage geluidjes deed.
De Arturia klinkt best wel als de Syntrx maar die laaste naturrlijk veel lekkerder en rauwer.
Maar daarom goed om een beeld van te krijgen.
Denk dat de Syntrx minder experimenteel is dan de synthi omdat de vco's stabieler zijn.
Je kan er natuurlijk gekke noises op maken maar ook gewone huis tuin en kuiken leads, bassen etc.

Ik vind het iig een leuke synth die een wereld op zich is.
Gebruik hem ook icm de Matrixbrute. Zo kun je hem duofoon bespelen via CV.

Of het in blijvertje is is nog wat moeilijk te zeggen.
We zullen het zien.
 
Kans is klein dat ie blijft. Heb geen zin om m te leren. Hier staat veel dat ik niet moet leren en dat tof is
 
Er is een firmware update, versie 1.05. Alleen wat bugfixes/verbeteringen, geen nieuwe features. Ik heb er nog steeds veel lol mee en vind nog altijd nieuwe dingen. Klinkt ook gewoon DIK.

- Fixed DSP crash on some units after long power-on

- SHIFT button LED now turns on when pressed

- Improved Joystick performance

- Minor bugfixes

 
Ik maak geen demo's, maar er komt wel een keer een track langs waar 'ie in zit. Staan genoeg demo's op Youtube :)
 
mijne is deels ingeruild voor een hydrasynth, ik kan mijn lol niet op.
 
Back
Top