Erica Synths SYNTRX II

Peter Zinovieff zelf keurde onze heruitvinding van zijn legendarische Synthi AKS goed in de vorm van de SYNTRX die werd geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 1056 eenheden. Op basis van de lessen die we hebben geleerd hebben van de SYNTRX I, hebben we besloten om een instrument te creëren dat nog dieper zou integreren in hedendaagse elektronische en experimentele muziekopstellingen en het geluidsgebied zou bestrijken, van ontmoedigende drones tot krachtige baslijnen en glitched noisescapes. De SYNTRX II is het hoogtepunt van onze analoge geluidsontwerpcircuits - twee perfect stabiele hoofdoscillatoren met golfvormers, een veelzijdig multimode-filter, supercharged externe instrumentingangen met een envelopvolger, een unieke, geweldig klinkende ringmodulator, een opneembare joystick en ingebouwde pianorol sequencer, allemaal gerangschikt rond onze kenmerkende matrixmixer en bekroond met krachtige FX op ons nieuwe DSP-platform. Introductie van de SYNTRX II - een nieuw donker paard voor experimentele sonische ritten.


Features:

Twee perfect stabiele hoofdoscillatoren met CV-gestuurde golfvormen
Modulatie-oscillator met variabele golfvormen
Highpass- en Lowpass-filters in serie
Vrijlopend of gate-gesynchroniseerde sample en hold-circuit
Meerkleurige ruisgenerator
DC-gekoppelde instrumentingangen met signaalinversie en envelopvolger
Uniek ringmodulator design
Looping trapezium envelop generator en VCA
Twee output VCA's
Signaalmeter met een speciale audio/CV-uitgang
FX-sectie met geweldig klinkende Delay en Reverb
Opneembare joystick Analoge patchmatrix met 3 dempingsniveaus in elk patchpunt
254 patchgeheugen
Pianorol-sequencer
Twee CV-ingangen
Gate ingang
DIN5 MIDI-ingang (CV en Gate) en MIDI Thru
Twee toewijsbare uitgangen
Hoofdtelefoonuitgang


1800 EUR (VAT excl.)
Beschikbaarheid 22'


edit 11 mei 2022: kleine verbetering van de tekst

Erica Synths SYNTRX II -01.jpg
Erica Synths SYNTRX II -02.jpg
 
Last edited by a moderator:
Een synthi is monofoon in die zin dat je via cv gate maar 1 note kan triggeren, maar je kan de drie oscillators verschillend moduleren tegelijkertijd waardoor je toch een soort van polyfonie verkrijgt. Maar het is niet zo dat je hem 3 stemmig vanaf een keyboard of sequencer kan aansturen.
 
Beetje jammer dat ze de verniers weggelaten hebben,was me niet meteen opgevallen!
 
Dit apparaat zou deze zomer "in store" zijn. Tot op heden is hier nog niets van vernomen. Zijn er updates?
 
Ik meen dat Girts (Erica Synths) op Dutch Modular Fest zei eind van dit jaar/begin volgend jaar. Maar het kan zijn dat hij het had over goede beschikbaarheid van de Perkons (die staat nu op 9-12 weken).

Sowieso nog een nieuwtje dat hij losliet: ze zijn inmiddels bezig met een tweede, verbeterde versie van de Perkons.. oeps..

De originele Syntrx is trouwens nog steeds te koop. Ik vind dat een geweldige machine en zou 'm niet in willen ruilen voor de tweede versie.
 
De originele Syntrx is trouwens nog steeds te koop. Ik vind dat een geweldige machine en zou 'm niet in willen ruilen voor de tweede versie.
Thanks, de Syntrx 2 heeft behoorlijk wat extra features. Waarom zou je niet liever de 2e versie willen hebben? Mis ik iets?
 
Naast het uiterlijk, speakers, verniers.. vooral de klank. Ik ken de mijne heel goed en heb een maandje terug uitvoerig met de II kunnen spelen. Hij klinkt behoorlijk anders. Veel meer de Erica-sound, wat prima klinkt natuurlijk..:P

Ik heb Girts de afgelopen jaren vaker gesproken over de ontwikkeling van beide synths. De eerste is vooral ontwikkeld door een externe partner op de universiteit van Riga. Deze nieuwe versie komt volgens mij meer uit hun eigen stal. De eerste is veel directer op de Synthi AKS gemodelleerd, de tweede is een verdere vrije interpretatie in een veel moderner jasje. Ik heb het vermoeden dat hij ook beter past in hun productieprocessen.

Grappig genoeg heb ik een prototype van de eerste Syntrx kunnen testen. Ik vond het toen opvallend dat het filter best wel naar het bekende Erica-filter klonk. Toen ik dat Girts vroeg, bekende hij dat dat klopte: het Syntrx-filter was toen nog in ontwikkeling en ze hadden er zolang de Polivoks in gedaan..
 
Ah, ik wist niet dat er onder de motorkap zo veel veranderd was (ook) aan VCO’s en dergelijke. !

Die 1e versie rocked iig.
Versie 2 heb ik (nog) niet onder handen gehad.
 
Meer een down dan een upgrade zonder die verniers / spring reverb.
En dsp fx + sequencer zijn niet echt hele wilde “upgrades” ?
Doe daar patch memory bij en een multimode filter bij en je hebt toch echt wel een completere synth.
 
Die kleurtjes! Ik moest hardop glimlachen!
Mijne is verstuurd, zogezegd. Maar de trasnporteur heeft m nog niet. Laat ons hopen dat ie voor vrijdag aankomt, anders is t totaal niet dringend meer.
Ik had gehoord dat de scroll knoppen na n poos gaan iriteren. Maar niemand zegt dat ik dat ooit ga merken, zie mezelf momenteel geen uren knopjes draaien op die led grid :D
 
Nou die van jouw zit er ook super geil uit. Zou persoonlijk wel die gele knop van de delay weghalen en de originele terug zetten.
Of nog 2 knoppen meer voor de fx. Maar ik raad zo dat je knoppen op zijn.
 
Haha, nee knoppen zat hier, als ik alles blauw wil dan kan dat of welke kleur combinatie dan ook. Ik maak die geanodiseerde plaatjes zelf en ik heb nog een voorraad originele Cliff knoppen zonder kleurtjes liggen.
De Syntrx 2 heeft alleen 2 verschillende formaten knoppen, die kleine kan ik niet door de Cliffs vervangen omdat die knoppen over de opdruk heen valt en je dan de getallen niet meer ziet.
Maar ik zal nog wel wat schuiven met knoppen denk ik. T is wel een verbetering overigens, de Cliffs draaien lekkerder en je kan sneller de juiste knop vinden.
 
Ik heb de eerste versie nooit in het wild gezien, maar die lijkt me ook erg tof. Heb de Syntrx II inmiddels paar weekjes staan maar ik ben er zeer over te spreken. Vooraf had ik wat angst dat die matrix vervelend zou werken, maar dat is juist een van de punten waar je de leukste dingen uit kunt halen. En fijn dat je ze op kunt slaan, zodat je een paar prima startpunten hebt of iets om op terug te vallen. Sequencer is ook echt leuk erbij. Ik vind hem sterk in zowel klassieke synthgeluiden als ook meer experimentele dingen.
 
Ja hij klinkt heerlijk.

Gek hoe dat filter overstuurd.
Als je die hard drived heb je geen zelf oscilatie meer.
Als je dat juist doet komt er echt een shimmer resonatie uit.
Dat is iets wat de Synthi volgens mij ook kan.
Ben erg benieuwd wat @demian over de sound kan zeggen in vergelijking tot de AKS.

Ik heb hem in mijn laaste track gebruikt voor een dikke basslijn die dan af en toe gek gaat doen.
Een techniek van 3 vco's die elkaar FM-en en 1 met sync aan is al heel erg leuk.
Krijg vowels en een soort robot stemmen.

Kwa opslag heb ik een paar mono synths gemaakt maar meer heb ik niet veel aan.
Bij complexe patches recallen weet ik echt niet meer wat het was en hoe de knoppen stonden.

Duofoon bespelen is ook leuk en je kan er heerlijk vieze dingen uit krijgen.

Ik heb wel echt specifiek de MK1 gekozen.
Wetend dat die minder features heeft maar voor die bepaalde sound en daarbij is de spring reverb belangrijk.
Ben niet onder de indruk van de reverb maar het blijft een bruikbare tool voor sound shaping, feedback.
En helemaal in combinatie met de speakers.
 
Is het mogelijk om die matrix patches te delen? Kan leerzaam zijn.
 
Back
Top