Vraag naar vinyl, wachttijden lopen op

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.059
Locatie
Apeldoorn
Gisteravond in het nieuws dat de vraag naar vinyl zo groot is dat als je nu iets wilt uitbrengen dat je plaatje in februari volgend jaar geperst is, da's bijna een jaar wachttijd!
Je zou bijna denken dat weer veel mensen een platenspeler aanschaffen of heb ik iets gemist?
Is het dan toch de charme van de hoezen, de moeite van de plaat opzetten ipv iets aanklikken en op die manier er echt voor gaan zitten, een andere beleving enz.
Ik wist wel dat er al jaren een ietwat opwaartse trend was van vinyl maar ik had niet verwacht dat dit toch weer zo'n vlucht zou nemen, wie wel?
 
Na de plaat vond ik het cd formaat een verademing. Geen overslaan, tuning problemen, handmatig nummers skippen.

En het meest irritante zijn dat gekraak, ruis en dat maffe low-end.


Platenhoezen vind ik dan weer wel tof šŸ‘Œ (sentiment)
 
Corona speelde ook een rol, mensen zaten thuis, geld bleef over omdat ze het buiten de deur niet konden uitgeven. Dan maar iets leuks in huis halen, gezellig plaatjes draaien. Nu hebben mensen geld tekort, alles is duurder en we hebben een probleem met energie. Traditioneel kost het persen van een plaat veel energie, maar het kan ook anders. Dit filmpje is van een jaar of wat geleden, kan zijn dat dit nu ook een boost krijgt:

 
Ik was vorige week in een platenwinkel en hoorde een gesprek met de verkoper en een man die kwam helpen in de zaak. Verkoper zei 'Platen gaan keihard' in de top 100 qua verkoop op Ć©Ć©n jaar iis 80% vinyl, 20 % cd.
Mensen willen gewoon wat tastbaars na alle stream. Zijn winkel is qua vinyl stands alweer 30% meer vinyl dan mijn vorige bezoek. Cd's bekijk ik al 15 jaar niet meer. Ik koop, als ik muziek wil, altijd vinyl. Dat was mid 90's moeilijk trouwens want enkel op bestelling, en in de 2000's onmogelijk. Maar pakweg laat 2000's was er alweer terug wat te vinden.
Tja ik speel al platen sinds ik kleuter ben... Dus voor mij is 't logisch. Ben wel blij dat jonge mensen ook voor platen kiezen. Je ziet t ook op de vintage hifi groepjes op FB: mensen kopen platendraaiers. Technics heeft alweer de SL1200 uitgebracht in een bepaalde versie (bestaan 50 jaar deze maand)

Voor mij is een CD oersaai wegens niet manueel aanpasbaar. Mid 90's eindelijk betaalbaar (ahum) pitch controle en que start op de denond dn2000f - en dan nog haatte ik 't medium. De voorganger, de technics SLP 1200 skipte dat 't een lieve lust was of vertikte zelf met spelen als ie dacht dat zijn cd klep niet dicht was wegens slecht contact. Zwijgen we nog over deprijzen van cd's toen, of de cd speler $$$$$
 
In Kringloopwinkels is de vraag naar LPs en singeltjes nooit weggeweest, en ik zie nu ook steeds meer jongeren de LP ontdekken (zowel voor de hoezen als voor de muziek). Sommigen kopen zelfs LPs zonder dat ze zelf een platenspeler hebben.
 
Dat is ook niets nieuw, ik verkocht ooit een Sl1200 aan een kerel die zijn gekochte techno maxi's wou spelen, die hij nog nooit had gehoord.
Mijn stiefdochter heeft haar billy eilish picture LP die ze van me kreeg voor haar verjaardag, jaren terug, nog nooit willen spelen. Omdat ze denkt dat ie dan minder waard is. Hij vreet al jaren stof en is gevallen, maar ik laat ze maar in de waan...
 
In principe worden LP's inderdaad minder waard wanneer ze (zichtbaar) gespeeld zijn. Maar dat is alleen relevant voor de duurdere collectors items.
 
Ik kom ook regelmatig in een platenzaak hier in de buurt, het is er vaak erg druk en inderdaad ook veel jonge mensen die platen kopen. Ook grappig om te zien dat je zelfs bij een winkel als de Mediamarkt gewoon keuze hebt uit 5-6 platenspelers die ook nog op voorraad zijn :dj:
 
vinyl is nooit weg geweest. het langst ondersteunde audio opslag medium.
Ook het meest betrouwbare. iets wat je ook nog aan de volgende generatie kan doorgeven.
Ok tape is ook betrouwbaar. maar alle digitale formaten niet.
dus als je digitaal koopt of streamed hoe groot is de kans dat je dat over 20 jaar nog kunt afspelen?
lp'd draaien gewoon sinds de jaren 60 tot op heden rustig door.
 
dus als je digitaal koopt of streamed hoe groot is de kans dat je dat over 20 jaar nog kunt afspelen?
lp'd draaien gewoon sinds de jaren 60 tot op heden rustig door.
Heel erg groot,omdat indien het zo wereldwijd verspreid is er dan apps komen om het formaat om te zetten.

Ze verkopen nu wel platenspelers met een USB audio interface ingebouwd,dus...als de hardware zich aanpast om het compatibel te maken,de software zeker..
 
Dat wil ik wel eens zien, of ik die duizenden itunes nummers die ik ooit kocht over 20 jaar nog kan spelen. Ik geloof er niet in.

@ProgHead - het was een picture disc, ik weet niet hoeveel er gemaakt zijn. Ik weet ook niet hoeveel mensen die lelijke picture disc wat waard vinden over x aantal jaar... Is zo lelijk dat ze m zelf niet aan de muur hangt :D
 
Maar goed, er worden ook veeeeeeeeeeeeel minder platen gedrukt. Er zijn dit jaar voor het eerst meer weer meer cdā€™s dan platen verkocht (bron nrc) volgens dat stuk komt dat omdat je voor de prijs van 1 lp 4 cdā€™s kan kopen, en omdat men door streaming niet meer leuk door iemand zā€™n muziek collectie kan neuzen.
 
Dat de vraag naar van alles en nog wat blijft toenemen en het aanbod het niet bijbenen kan.. tjsa.. te veel mensen op deze planeet, of in ieder geval teveel mensen met teveel wensen..
 
digitale files zijn erg makkelijk.. mss is het wat teveel gemak. Met vinyl ben je toch met iets tastbaars bezig, moet je weer naar je platenspeler lopen om de plaat om te draaien.. stofvrij maken, naald stofjes er af halen.. En dan lekker zitten en een hele kant luisteren..

Ik heb laatst 2 Cannibal Corpse LP's gekocht, maar deed het vooral vanwege de mooie hoezen. Ik heb ook geen platenspeler meer..
 
Je kan je zelf pas een dj noemen als je met vinyl kan draaien. Met CDJs kan iedereen draaien met de sync knop. Vinyl heeft een heel dynamisch geluid. Het is alleen een dure hobby.
 
Op mega festivals hoor je een usb stick met een dawmix. Er de kraait geen haan in t publiek.
ha waar is de tijd dat qbert belgiƫ aandeed en ik m moest en zou gaan zien.
 
En gelukkig laat de techniek ons niet in de steek, en is er ook een middle ground: DVS. Lekker digitaal plaatjes draaien, doesnā€™t break the bank (nou ja, aan platen collectie dan, niet de apparatuur :D). En stelt je nog steeds in staat om daarnaast ook je echt exclusieve vinyl te draaien.
 
Gisteravond in het nieuws dat de vraag naar vinyl zo groot is dat als je nu iets wilt uitbrengen dat je plaatje in februari volgend jaar geperst is, da's bijna een jaar wachttijd!
Ik sprak vandaag een vriend van wie de plaat in september naar de drukkerij is gegaan. Met de wachttijd van toen hebben ze ruim gerekend en de release op april gezet. Inmiddels hebben ze bericht dat het waarschijnlijk juli gaat worden. Als je bij die drukkerij nu iets aflevert heb je te maken met een wachttijd van 14 maanden. Blijkbaar een grote order van Pink Floyd herdrukken die er voor zorgt dat de minder grote namen wat langer geduld moeten hebben.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top