Vraag naar vinyl, wachttijden lopen op

Het gaat niet alleen om persen.
Je moet wel eerst een master maken en de source voor vinyl masteren.
Er zijn labels die Artiesten helpen bij vinyl releases. Zoals bv HHV in Berlijn.
Voor zover ik weet persen grote labels niet.
Alles word uitbesteed, masteren/mixen voor vinyl, master snijden, persen.
Er zijn ook studio's die de knowhow hebben om een master te snijden. Er zijn zelfs studios die alles op tape opnemen waarna het direct op master gesneden word. In Abbey Road kan dat bv.
Dear customers, due to overloading of our pressing capacities, we are not able to accept any new orders at this moment. We are sorry for any inconvenience and thank you for understanding. Yours, GZ Vinyl.
Ziet er goed uit.

Er komen wellicht veel meer persen terug en gaat de prijs naar beneden.
Het probleem is naturrlijk onstaan omdat de meeste persen opgeheven waren.
En nu die paar die er zijn zitten vol dus komen er nieuwe bij.
 
Kun je niet de koper het zelf laten doen? Je geeft een link waar ze een bestandje kunnen downloaden om de plaat met hun 3D-printer, of die van de buurman, uit te printen... :eureka:
 
Ik denk dat het een combinatie is van factoren dat vinyl veel verkocht worden. Mensen willen iets tastbaars en iets exclusiefs. Vinyl wordt in algemeenheid niet veel gedrukt wereldwijd.

Kijk bijvoorbeeld naar Music on Vinyl. Nederlandse platenmaatschappij en drukker. Ze hebben meerdere (bekende)releases per maand. Daar gaat om heruitgaven van oude tot nieuwe platen. De eerste 2000 exemplaren worden gedrukt op gekleurd vinyl. De rest wordt later bijgedrukt op zwart vinyl.

Ik denk dat er ook mensen zijn die platen zien als een investering in de toekomst. Er zijn platen, zoals in de hardcore/gabberscene, die maar 100-500 gedrukt zijn en die later 4x zo duurder worden dan de orginele startprijs.

Gelukkig worden er veel oude platen opnieuw uitgebracht. Vooral ook wat je vroeger niet op plaat had. Neem bijvoorbeeld Ice and Green van de Eurohousegroep Ice MC. Nooit op vinyl uitgebracht, maar een maatschappij uit Rusland doet dat wel even. Ook met andere Eurohouse-artiesten uit de jaren '90.
 
dat gekleurd vinyl is echt mijn ding niet, zo'n ergerlijke trend... Vaak klinkt t dan nog slecht ook... ik heb een joy division maxi rerelease in zo'n kleurtje (of was het doorzichtig) en die klinkt echt vuilbak ondanks nieuw gekocht.
 
dat gekleurd vinyl is echt mijn ding niet, zo'n ergerlijke trend... Vaak klinkt t dan nog slecht ook... ik heb een joy division maxi rerelease in zo'n kleurtje (of was het doorzichtig) en die klinkt echt vuilbak ondanks nieuw gekocht.
Verschil tussen zwart en gekleurd hoor je niet. Wel zwart vinyl en een picture disc versie. Bij picture discs hoor je vaker ruis dan een gewone plaat
 
gekleurd vinyl is slechter omdat het sneller slijt.
vind het altijd k*t als ik een nieuwe plaat uit de hoes haal en het gekleurd vinyl is.
 
Verschil tussen zwart en gekleurd hoor je niet. Wel zwart vinyl en een picture disc versie. Bij picture discs hoor je vaker ruis dan een gewone plaat
Ik had er een van Kate Bush- the kick inside, die was niet zo vervelend om naar te kijken als jonge jongen indertijd.
Vaak klinkt t dan nog slecht ook...
Ja, het klonk niet echt lekker, je kon er beter naar kijken dan luisteren. :D
 

Attachments

  • KATE_BUSH_THE+KICK+INSIDE+-+2ND+-+OVAL+STICKER-95253c.jpg
    KATE_BUSH_THE+KICK+INSIDE+-+2ND+-+OVAL+STICKER-95253c.jpg
    20,6 KB · Bekeken: 83
  • KATE_BUSH_THE+KICK+INSIDE+-+2ND+-+OVAL+STICKER-95253b.jpg
    KATE_BUSH_THE+KICK+INSIDE+-+2ND+-+OVAL+STICKER-95253b.jpg
    21,9 KB · Bekeken: 81
Als ik sterf, zullen mijn erfgenamen niks van mijn itunes aankopen kunnen gebruiken. Dat stond al een keer in 't nieuws, een bekende artiest had een enorme collectie itunes en besefte dan zijn kids er niks meer waren na zijn dood. Eerst zien dat Apple, Itunes enz nog bestaat over een paar jaar.
Misschien maar beter ook. Je wilt je kleinkinderen toch niet opschepen met opa’s oude lullen house 🥸🥳
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Vroeguh, zat er wel eens een afspeel plaatje in een week of maand blad. Even uitknippen en draaien maar. Dat flinterdunne plaatje. 😄
 
Misschien maar beter ook. Je wilt je kleinkinderen toch niet opschepen met opa’s oude lullen house 🥸🥳
Inderdaad, die overvolle bakken in de kringloopwinkels zijn bijna allemaal de ooit dierbare collectie van iemand die er niet meer is en die de nabestaanden liever kwijt dan rijk zijn :D

Zelf heb ik niets met geluidsdragers. Ik koop nog wel de nieuwe CDs van een paar van mijn favoriete bands of een speciale uitgave ofzo, maar da's meer 'to support the scene' of voor de heb dan om te draaien. Soms komen ze niet eens het plastic uit. Tidal is bij ons vaste prik, enige keer dat er nog eens een CD uit de kast komt is als 'ie niet op de streaming services te vinden is, maar dat komt maar weinig voor. Vinyl was ik sowieso blij vanaf te zijn in de jaren 90, dat gekraak en oppassen voor krassen/stof en iedere 20 minuten omdraaien ... gemak dient de mensch.
 
Vinyl was ik sowieso blij vanaf te zijn in de jaren 90
Bedenk me nu dat het zelfs al jaren 80 was ... Pure science fiction toen, digitale muziek met perfecte kwaliteit op zo'n klein glimmend kleurig schijfje! Een vermogen heb ik uitgegeven aan die krengen, kun je je nog amper voorstellen in een tijd dat je voor een tientje per maand bijna alle muziek kunt streamen die je kunt verzinnen.
 
Da's een aanname!
Als je dingen lang genoeg laat liggen, worden zij uiteindelijk meer waard dan de waarde van de nieuw aanschaf.
Roland Jupiter-8 61-Key Synthesizer | Reverb :mega:

Dat is geen aanname maar een ervaringsfeit. Er is meer vraag naar een nog volstrekt gave LP dan naar diezelfde LP als die al eens gepeeld is. Maar dat verschil in waarde wordt pas interessant bij de duurdere albums.

Ook klopt het niet dat de waarde van dingen wanneer je ze maar lang genoeg laat liggen altijd boven de waarde van nieuwe aanschaf uitkomt. Dat is een veelvoorkomende beginnersfout! Er zijn bijvoorbeeld legio boeken van honderden jaren oud die je aan de straatstenen niet meer kwijt raakt, simpelweg omdat niemand meer in het onderwerp of de auteur geïnteresseerd is.
 
Misschien maar beter ook. Je wilt je kleinkinderen toch niet opschepen met opa’s oude lullen house 🥸🥳
haha heb gelukkig mezelf niet voortgeplant dus dat is niet te vrezen - maar los daarvan, ik heb mijn grootouders hun vinyl steken in de kelder... Ik fantaseerde om er eens in te diggen en er uit te samplen :D - Heck, ik heb zelfs hun bandopnemer & tapes.
Mensen heb ik al 15 jaar of meer verloren, ik kan er geen afscheid van nemen, hun collectie. Met handgeschreven briefjes met opname lijstjes enz. Met 'gekregen van - naam dochter - op datum ...' voor verjaardag op de hoes geschreven enz.
Dat heb je natuurlijk niet met een usb stick met mp4's aac op.
 
Mijn grootvader was al 53 toen de LP werd uitgevonden. :)

Maar inderdaad, bij fysieke dragers heb je vaak persoonlijke details wat leuk is als je een band hebt met de vorige eigenaar. BV een blaadje met level codes en high scores bij een oud computerspelletje.
 
Ik vind die platenhoezen wel tof van LPs ja. Tenminste een beetje ruimte voor een fatsoenlijk plaatje. Op CD was het allemaal maar klein. Boekjes bij CDs soms ook leuk, zeker als er lyrics en wat achtergrondinfo in stond over de nummers ipv alleen maar credits.
 
Je kan je zelf pas een dj noemen als je met vinyl kan draaien. Met CDJs kan iedereen draaien met de sync knop. Vinyl heeft een heel dynamisch geluid. Het is alleen een dure hobby.
Oké boomer… als je hele dj zijn afhangt van het medium dat je gebruikt dan wil ik bijdeze opperen dat je je zelf pas dj mag noemen als je met reel to reel kan draaien.

Een dj zet muziek op.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top