Vraag naar vinyl, wachttijden lopen op

Wat wel zo opmerkelijk is, is dat er vaak een digitale masterversie is aangeleverd om uiteindelijk de analoge vinyltjes mee te produceren. En dan die verhalen erbij van mensen die zweren dat vinyl beter is dan de digitale versie. Want dat zou dan puurder zijn en zo, terwijl het eigenlijk mindere kwaliteit is door de imperfecties van het vinyl medium en de platenspelers. Uiteindelijk zijn het dan gewoon de lichte distortion-achtige effecten wat het allemaal zo laat klinken. Puur analoog zou het alleen zijn als er in eerste instantie analoge bronnen worden gebruikt qua instrumenten en effecten, met daarbij een analoge masterversie die dan uiteindelijk op vinyl komt te staan. Ben zelf ook wel fan van de tape/vinyl sound, al dan niet door middel van bijvoorbeeld effectpedalen i.p.v. echte afspeelapparatuur. Maar die esoterische luchtkastelenpraatjes, daar krijg ik echt kromme tenen van.

Wel heel interessant dat vinyl toch zo'n sterke comeback maakt. Gezien de verkoopprijzen die ik wel eens bij de Media Markt heb gezien (rond de 30 euro voor een album), verdienen de muzieklabels er goed op t.o.v. digitale versies (waar meestal losse tracks van worden gekocht).
 
Nou het wel zo dat natuurlijk vinyl wel een roll off heeft in het hoog wat door veel mensen als “warm” wordt ervaren. Ik draai zelf ook met vinyl maar dat is meer om dat ik het leuker vind. Maar ik zou nooit beweren dat het beter klinkt dan een flac van de zelfde track. Simpel weg omdat mijn set up daar niet goed genoeg voor is. M’n Pioneers xdj’s klinken echt wel beter dan mn reloop draaitafels met Concorde Pro S naald en oude platen.
 
Te perfect is fnuikend, dat is naar mijn gevoel het probleem met veel CD's. Je wil bij muziek eenvoudigweg niet elk ritseltje of zuchtje kunnen horen. De extra muzikale kwaliteit van LP's bestaat dan ook paradoxaal genoeg uit hun objectief mindere kwaliteit als geluidsdrager.

Lang geleden was ikzelf ook disk jockey bij een jongerencentrum zonder te scratchen, zonder House, zonder disco dreun, zonder hot knob syndrome, zonder het in elkaar laten overlopen van beats, zonder licht show, zonder de stereotype beweginkjes van de huidige topDJ's, etc. Je draaide de nummers die jezelf het beste vond plus de verzoekjes van de aanwezigen met zo nu en dan een educatief bedoeld uitstapje naar wat minder voor de hand liggende muziek. En daarvoor kreeg je dan een biertje, een compliment en soms ook wat boe geroep. En dat was het. De DJ was niet belangrijker dat degene die achter de bar stond, of die kassadienst draaide.

Als "ouwe lul" zie ik de huidige persoonlijkheidscultus rond topDJ's dan ook als zwaar overtrokken aanstellerij. :beard:
 
Er zijn hoogwaardige persingen van jazz, pop en klassiek die direct van tape op master zijn gesneden.
Vinyl kan dus wel heel erg goed klinken.
hight-end een goede persing met een goede pre-amp, nat afspelen, versterker en speakers.
Net als cd ook slecht kan klinken in een slechte speler, jitter, clock rommel. Maar er zijn ook hele goede cd spelers.
 
Bedoel je dat letterlijk "nat afspelen"? Ik heb dat met LP's wel eens geprobeerd, en dan klinkt het inderdaad beter maar nadat het weer is opgedroogd hoor je meer bijgeluiden dan daarvoor...
 
Wel heel interessant dat vinyl toch zo'n sterke comeback maakt. Gezien de verkoopprijzen die ik wel eens bij de Media Markt heb gezien (rond de 30 euro voor een album), verdienen de muzieklabels er goed op t.o.v. digitale versies (waar meestal losse tracks van worden gekocht).
Dat is 100% hype volgens mij. De muziekselectie bij zulke winkels is echt voor de grote massa gedaan en bovendien verkochten die winkels vroeger geen vinyl maar spelen ze gewoon in op de huidige grote vraag. Ik zie nu zelf vinyl bij de Aldi en de Colruyt... .
Het is dat wat ik bedoelde in mijn vorige post; diegene die jaren vinyl genegeerd hebben slokken nu alle capaciteit op met de huidige hype.
En diegene die gedurende al die jaren vinyl zijn blijven releasen (in tijden dat het minder ging) moeten gewoon achteraan de rij aanschuiven omdat de grote jongens met geld eerst moeten bediend worden... .
Ik las ergens dat er van het nieuwe album van Adele 500.000 albums zouden geperst worden. Dat is wel zeer veel als die ook effectief allemaal verkocht worden!

Ik denk dat het verzamelen en het jagen naar platen vaak vergeten wordt; dat is voor mij persoonlijk ook een heel belangrijk en leuk aspect.
Even online wat vinyl in je winkelmandje steken kan leuk zijn; maar er is een groot verschil met bijvoorbeeld vondsten op rommelmarkten, in platenwinkels met 2dehands bakken of gewoon ruilen met andere liefhebbers. Ook persoonlijke ontmoetingen in platenzaken (vooral vroeger) blijven mij toch wel bij.
Vinyl kopen op vakantie in een ander land waarvan je niet verwacht had dat daar te vinden... .
De plaat jaren nadien afspelen en terugdenken aan een bepaalde vakantie en platenwinkel:koffie:.

Ik hoop dat de artiesten er beter voor betaald worden dan via streaming maar of dat ook effectief zo is?
 
haha heb gelukkig mezelf niet voortgeplant dus dat is niet te vrezen - maar los daarvan, ik heb mijn grootouders hun vinyl steken in de kelder... Ik fantaseerde om er eens in te diggen en er uit te samplen :D - Heck, ik heb zelfs hun bandopnemer & tapes.
Mensen heb ik al 15 jaar of meer verloren, ik kan er geen afscheid van nemen, hun collectie. Met handgeschreven briefjes met opname lijstjes enz. Met 'gekregen van - naam dochter - op datum ...' voor verjaardag op de hoes geschreven enz.
Dat heb je natuurlijk niet met een usb stick met mp4's aac op.
Dat zeker. Heb ook nog een bak met oude orgel en trek zakken muziek van mijn grootouders staan. Ben tot nu toe te sentimenteel om het weg te doen. Al luister ik er niet naar. 😎
 
Er zijn hoogwaardige persingen van jazz, pop en klassiek die direct van tape op master zijn gesneden.
Vinyl kan dus wel heel erg goed klinken.
Ja zeker, bijv bepaalde opnames op Blue Note en ook in de pop heb je hele goede persingen, Steely Dan Aja bijv vond ik erg goed om maar 'ns wat te noemen, klassiek luister ik niet echt dus daar kan ik niet veel over zeggen.
Bedoel je dat letterlijk "nat afspelen"? Ik heb dat met LP's wel eens geprobeerd, en dan klinkt het inderdaad beter
Ja, da's voor de liefhebbers van de echte vintage sound. ;)

Volgens mij heeft het vooral met het analoge karakter te maken waarom men soms de voorkeur aan vinyl geeft.
Ik bedoel; als je naar het dynamisch bereik enz dus puur de cijfers dan is vinyl gewoon in het nadeel maar dan nog; als er aan het opnameproces en de mastering dingen niet goed gaan dan klinkt ook een cd niet top.
Als je echte top producers neemt die op een goede analoge mengtafel werken en in de studio is de akoestiek en de mics voor mekaar dan kan je met analoge opnames zowel op vinyl als cd een prima kwaliteit bereiken met een mooi karakter.
Rudy van Gelder die vanaf de fifties veel legendarische jazzopnames deed had echt een naam op dat gebied; Van Gelder Studio - Wikipedia
Ook de mannen bijv van Atlantic Arif Mardin, Jerry Wexler en Tom Dowd konden geweldige analoge opnames maken, als je die heerlijke analoge sound hoort in bijv Dusty Springfield's Son of a preacher man dan zit dat echt vol karakter, misschien niet de perfecte opname maar het klinkt geweldig, daar herken je de goede studio's aan.

Hier wat ouwe jazzcats over van Gelder;

 
Ik denk dat het verzamelen en het jagen naar platen vaak vergeten wordt; dat is voor mij persoonlijk ook een heel belangrijk en leuk aspect.
Even online wat vinyl in je winkelmandje steken kan leuk zijn; maar er is een groot verschil met bijvoorbeeld vondsten op rommelmarkten, in platenwinkels met 2dehands bakken of gewoon ruilen met andere liefhebbers. Ook persoonlijke ontmoetingen in platenzaken (vooral vroeger) blijven mij toch wel bij.

Discog heeft dit wel verpest aangezien de verkoper wel gek moet zijn om niet eerst even te checken of hij geen goud in handen heeft. Overigens geldt dit ook voor de koper kant/handelaar kant die alle diamantjes wegpikken. In de 2000s stond ik 2x per week in de platenzaak en kocht ik obscure disco/electro/boogie/newbeat maar ook techno e.d. voor een paar euro. Leuk ritueel, praatje en voor 15 euro ofzo had je dan toch wat leuks, en als je iets maar 1x draaide was het ook wel prima en betaalbaar.
 
Verkopers zijn niet gek maar hebben ook niet alle tijd van de wereld om werkelijk iedere plaat die binnen komt na te zoeken. Daarentegen hebben kopers wel vaak de tijd om elke plaat die ze in de bakken zien staan en die ze interesseert op hun gemak op hun smartphone te checken. Ik zie de kopers bij onze Kringloop dan ook standaard hun telefoontje tevoorschijn plukken zodra ze iets gevonden denken te hebben. Voor de meer obscure zaken waar je als verkoper de waarde niet aan af ziet maken de kopers dus nog steeds een kans. Maar ik geef toe dat het wel minder leuk is geworden omdat persoonlijke kennis van zaken er (zowel voor kopers als voor verkopers) met de opkomst van internet minder toe is gaan doen.
 
Ik heb een heel hoogwaardige draaitafel, cd speler en rest vd installatie. Daarop kunnen zowel cd als vinyl heel goed klinken, als het een goede opname is.

Bv the joshua tree is op vinyl goed, eerste cd persing een ramp. Latere cd versies dan weer goed. Dus ik verkies of beperk geen medium op basis van kwaliteit, daar is het te exemplarisch voor. Hetbegint uiteraard wel bij goede apparaten. Hoeft niet per se duur te zijn.
 
white stripes hebben een cd die tering klinkt, op vinyl klinkt ie prima. Ik dacht icky thump.
Overstuurde kick of zoiets, op cd, vreselijk.

Ik heb ook vinyl waar net in de break een wit brokje zit, dat hoor je meerdere omwentelingen. Ellende! Zwijgen we nog over kromme platen, holle platen ,uit het center geboorde platen... Je komt wat tegen.
 
Mijn draaitafel kan behoorlijk goed overweg met krom en hol vanwege de klem die ze heeft. Uit center daar doet hij echter niks aan.

Ik denk dat ik een Russische uitgave van de Icky Thump CD heb. Ik kan me niet herinneren of die problematisch klonk.
 
Discog heeft dit wel verpest aangezien de verkoper wel gek moet zijn om niet eerst even te checken of hij geen goud in handen heeft. Overigens geldt dit ook voor de koper kant/handelaar kant die alle diamantjes wegpikken. In de 2000s stond ik 2x per week in de platenzaak en kocht ik obscure disco/electro/boogie/newbeat maar ook techno e.d. voor een paar euro. Leuk ritueel, praatje en voor 15 euro ofzo had je dan toch wat leuks, en als je iets maar 1x draaide was het ook wel prima en betaalbaar.
Klopt wel grotendeels maar wie zoekt vindt altijd nog leuke dingen. Op platenbeurzen niet zo snel natuurlijk met al die professioneel gesorteerde en ge’discogde platen.

Het gevoel van iets onverwachts leuks te vinden blijf ik fantastisch vinden. Het zogenaamde ‘diggen’ doe je niet in de Mediamarkt natuurlijk.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top